سیم و کابل

کابل خشک و ویژگی های مهم آن

کابل خشک یکی از مستحکم ترین کابل ها برای مصارف صنعتی است. می دانیم که کابل های عرضه شده در بازار سیم و کابل، در انواع زیاد و با مشخصات فنی گوناگون تولید می شوند، همچنین تمامی کابل ها به لحاظ قدرت و استحکام مشابه یکدیگر نیستند. همواره صنایعی هستند که بنا بر ماهیت خود نیاز به استفاده از کابل هایی دارند که دارای استقامت بسیار بالا بوده و در مقابل عوامل محیطی بیشتر تاب بیاورند. یکی از این کابل ها که پاسخگوی چنین نیازی است، کابل خشک می باشد که در زمره ی مهم ترین کابل ها قرار دارد. در این مطلب از مجله ی ایزی نور قرار است به این کابل بپردازیم و با ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم. از شما می خواهیم که تا پایان ما را همراهی کنید.

کابل خشک و ویژگی های مهم آن

با کابل خشک بیشتر آشنا شوید

کابل خشک یا همان کابل مفتولی را از این جهت خشک نامگذاری کرده اند که از چند هادی مفتول تشکیل شده است و مشخصه ی هادی های مفتولی، عدم انعطاف و خشک بودن آن ها است. از این نظر کابل خشک درست در مقابل کابل های افشان قرار دارد، بر خلاف کابل افشان که کاملاً نرم و انعطاف پذیر است، چنین کابلی کاملا خشک و با انعطاف پذیری بسیار کمی است. این کابل به کابل نصب ثابت و نیز کابل مفتولی یا کابل زمینی مشهور است، به دلیل اینکه سیم های مفتولی به خاطر یکدست بودن قابلیت رسانایی بالایی دارند، و این کابل نیز از سیم های مفتولی تشکیل شده است، پس کابلی با قدرت رسانایی بسیار بالا محسوب می شود، و از این جهت است که در مصارف که برق رسانی قوی و بدون افت مدنظر باشد، از این کابل بهره می برند.

ساختار کابل خشک چگونه است؟

ساختار کابل خشک به این شکل است که از یک یا چند سیم با هادی مفتولی (تک رشته ای) تشکیل شده است، سپس همگی در یک غلاف از جنس پی وی سی قرار گرفته اند. قطر مفتول های بکار رفته بنا به نوع کابل متغیر است و بسته به افزایش و کاهش قطر این مفتول ها، میزان ضخامت و استحکام این کابل نیز بالا و پایین می رود.

کابل خشک 1

ویژگی های کابل خشک چیست؟

برخی از ویژگی های کابل خشک از این قرار است:

  • در درجه ی اول کابلی بسیار مستحکم و ضد ضربه و با انعطاف پایین است.
  • نسبت به شرایط جوی گوناگون سازگار است. (به شرط بکار گرفتن گالوانیزه گرم)
  • قابلیت نصب هوایی، زمینی و آبی را دارد.
  • خاصیت رسانایی قوی و مطلوبی دارد.
  • این کابل ها عمر طولانی تری دارند و دارای استهلاک کمتری هستند.

کابل خشک برای چه مواردی استفاده می شود؟

کابل خشک مختص استفاده در مواردی است که نیاز به وارد کردن پیچش و خمیدگی و نیز تحرکات زیاد به کابل نباشد، به دلیل ویژگی های فیزیکی این کابل، نصب و استفاده ی آن در موارد زیر مجاز می باشد:

  • تونل، زیرگذر، زیرزمین (به شرط استفاده ی غیرمستقیم) و ...
  • خطوط توزیع برق بین شهرها و روستاها
  • تابلوهای برق
  • صنعت ساختمان سازی
  • مناسب برای استفاده در فواصل بسیار طولانی
  • مناسب برای تأسیسات برقی در سازه های واقع در مناطق مرطوب
  • و ...

کابل خشک 2

قیمت و خرید

قیمت کابل خشک تابع عواملی است که باعث می شود این کابل نرخ یکسانی نداشته باشد. جدای از اوضاع حاکم بر بازار ارز که بر قیمت تمامی سیم و کابل ها اثر می گذارد، در این کابل ویژگی های فنی آن نیز بر قیمت آن تأثیرگذار هست، از جمله:

  • قطعاً کابل هایی با هادی مس به دلیل خواص فلز مس از قابلیت رسانایی بهتری برخورداند و به تبع آن نیز بهای بیشتری دارند، این مسئله در مورد این کابل نیز صدق می کند و اگر این کابل ساخته شده از هادی مس باشد، به هنگام خرید می بایست قیمت بیشتری نیز پرداخت کنید. باید اشاره داشت که کابل هایی با فلز جایگزین مس نیز موجود هستند و آن فلز آلومینیوم می باشد.
  • سیم های مفتولی با قطرهای مختلفی تولید می شوند و سیم های به کار رفته در این کابل از این نوع است. این کابل اگر از سیم های با مفتول ضخیم تر تشکیل شده باشد، علاوه بر قیمت بیشتر، استحکام و رسانایی بیشتری نیز دارد.
  • این کابل در ولتاژهای گوناگون تولید می شود، از فشار ضعیف گرفته تا فشار فوق قوی. خریداران طبیعتاً بسته به نوع مصرفی خود کابلی با ولتاژ مورد نظر خود را خریداری می نمایند. کابل های ولتاژ پایین، دارای قیمت پایین تر و کابل های با ولتاژ بالاتر قیمت بیشتری دارند.
  • همانطور که در بازار اجناس دیگر، قیمت برندهای های سرشناس و معتبر، با برندهای متفرقه و مشابه تفاوت دارد، در مورد خرید کابل نیز همین گونه است و کابل های تولید شده ی برندهای معتبر و باتجربه از قیمت و نیز کیفیت متفاوت تری برخوردار هستند. علت این امر را میتوان در به کار گرفتن متریال های باکیفیت در کابل، گذراندن آزمایش های لازم، رعایت استاندارد و از همه مهم تر، رضایت مشتریان دانست.

کابل خشک 3

در کل می توان گفت که عوامل بسیار زیادی بر لیست قیمت روز کابل خشک و دیگر کابل ها اثرگذار هستند. شما می توانید برای اطلاع از به روز ترین ترین قیمت ها و نیز خرید کابل مورد نظر خود، به همراه تضمین اصالت کالا، به سایت فروشگاه اینترنتی تجهیزات و کالای برق ایزی نور مراجعه نمایید و نیز می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را یاری نمایند.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات