سیم و کابل

سیم خشک و ویژگی های مهم آن

سیم خشک یکی از کاربردی ترین سیم ها در صنایع مختلف به خصوص مصارف مربوط به ساختمان و ساختمان سازی می باشد. در میان سیم های گوناگونی که در بازار سیم و کابل موجود است، وجود خصوصیت استحکام، این سیم را به نوعی متمایز کرده است. مفتولی بودن شکلی است که این سیم با آن شناخته می شود، و این شکل باعث شده در صنایع و مصارفی که نیاز به سیمی بادوام باشد، از این سیم استفاده شود. مجله ی ایزی نور در این مقاله به طور مفصل به این سیم و ویژگی های آن پرداخته است. اگر شما نیز مشتاق هستید که با این سیم بیشتر آشنا شوید، تا پایان ما را همراهی کنید.

سیم خشک و ویژگی های مهم آن

سیم خشک چیست؟

سیم خشک به سیمی گفته می شود که به علت خاصیت فیزیکی آن، به این اسم نامگذاری شده است. این خاصیت فیزیکی، مفتولی بودن هادی آن است که به صورت تک رشته ای و یکدست بوده و انعطاف پذیری پایینی دارد، و همین مسئله باعث شده که به خشک بودن شناخته شود. نام های دیگر این سیم، سیم مفتولی و نیز سیم تک رشته ای می باشد.

ساختار سیم خشک را بیشتر بشناسید

ساختمان تشکیل دهنده ی سیم خشک از دو بخش تشکیل شده است: هادی و عایق. هادی این سیم به صورت یک مفتول (تک رشته ای) می باشد که یک روکش از جنس پی وی سی (PVC) آن را عایق کرده و پوشانیده است. هادی این سیم از جنس مس می باشد. ولی سیم های با هادی از جنس فلزات دیگر از جمله آلومینیوم نیز وجود دارد.

سیم خشک 1

با انواع سیم خشک آشنا شوید

سیم خشک در انواع گوناگون و در جهت استفاده ی مصارف گوناگون تولید می شود. در این جا به چند گونه از آن اشاره می کنیم.

  1. سیم خشک معمولی

این سیم همان سیم خشک رایج در برق رسانی هست که از یک هادی تک رشته ای تشکیل شده است و سپس درون یک عایق از جنس پی وی سی قرار گرفته است.

  1. سیم ارت خشک

این سیم که سیم ارت مفتولی نام دارد، همان سیم اتصال به زمین است و از یک هادی و یک عایق تشکیل شده است، و به وسیله ی رنگ عایق آن که ترکیب زرد و سبز می باشد، به لحاظ ظاهری از دیگر سیم ها قابل تشخیص است.

  1. مفتول سیاه

نام دیگر این سیم، سیم خشک مخصوص آرماتوربندی است، و ساختار آن یک بخشی و شامل یک هادی تک رشته از جنس فولاد است که بدون هیچگونه عایقی است.

  1. مفتول گالوانیزه شده

در یک روش سیم مفتول سیاه با فرایندی به اسم گالوانیزاسیون تبدیل به نوعی از سیم می شود که سیم مفتول خشک گالوانیزه شده نام دارد. به دلیل اینکه این سیم به روش گالوانیزاسیون تولید شده است، در نتیجه سیمی ضد رطوبت و زنگ زدگی بوده و طول عمر و مقاومت بسیار بالایی دارد. ساختمان این سیم نیز تک بخشی بود و فقط شامل یک هادی است که عایقی ندارد.

سیم خشک 2

مشخصات سیم خشک چیست؟

برخی از بارزترین مشخصات سیم خشک را می توان اینگونه خلاصه کرد:

  • تقریباً مستحکم حساب می شود و این استحکام به دلیل مفتولی بودن آن است.
  • انعطاف پذیری آن پایین است. (به استثنای سیم مفتول سیاه یا همان سیم آرماتوربندی)
  • به علت مفتولی و یکدست بودن آن، خاصیت رسانایی بهتری دارد.
  • در مقابل زدگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارد.
  • نصب آن در ساختمان ها باید به گونه ای باشد که حتماً در درون لوله ی برق قرار بگیرد.

سیم خشک چه کاربردهایی دارد؟

سیم خشک بسته به نوع آن (قبل تر به انواع آن اشاره کردیم) کاربرد های گوناگونی دارد. به عنوان مثال سیم ارت خشک، سیمی برای اتصال به زمین است و بار اضافی یک مدار الکتریکی، از طریق این سیم خارج شده و به زمین منتقل می شود، و یا سیم آرماتوربندی (سیم مفتول سیاه) در صنعت ساختمان سازی کاربرد مهمی دارد، به این شکل که هنگام اسکلت بندی یک ساختمان، از این سیم برای بستن و ثابت نگه داشتن محل اتصال میلگردها استفاده می شود. باید گفت این سیم در نوع معمولی و رایج آن که با عایق و روکش همراه است، یکی از بهترین سیم ها جهت برق کشی محسوب می شود. به عنوان مثال می توان از مواردی نظیر استفاده در برق کشی های مربوط به ساختمان ها و نیز استفاده در تابلو برق ها نام برد.

سیم خشک 3

قیمت و خرید

همانطور که اشاره شد سیم خشک انواع گوناگونی دارد و با توجه به نوعی که دارد، قیمت آن تعیین می شود. باید این مورد را نیز یادآور شد که سیم های مفتولی در قطرهای گوناگونی تهیه می شود که با توجه به قطر سیم مورد نظر، نرخ آن سیم مشخص می شود. این مسئله نیز مسلم است که اگر بخواهیم از سیم های با هادی از جنس فلز مس را خریداری کنیم، به دلیل خواص منحصربه فرد مس، قیمت سیم نیز بالاتر می رود. البته اگر کیفیت بسیار بالا مدنظر خریداران نباشد، می توانند به جای آن از سیم هایی با هادی آلومینیوم نیز استفاده نمایند.

یکی از بهترین راه های خرید سیم و کابل ، خرید آن به صورت آنلاین می باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه بزرگ تجهیزات برقی ایزی نور از محصولات آن دیدن کرده و نیز سیم و کابل مورد نظر خود را خریداری نمایید. همچنین می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و سؤالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات