سیم و کابل

کابل مفتولی یا کابل زمینی چیست؟|قیمت کابل مفتولی

کابل مفتولی یکی از گونه های مختلف سیم و کابل می باشدکه از اجزای کلیدی یک سیستم برقی محسوب می شوند و +وظیفه ی مهم برق رسانی را انجام می دهند. از آنجایی که تجهیزات و سیستم های الکتریکی مختلف هستند، هر کدام از آن ها، کابل متناسب با کاربرد خود را طلب می کند. در مطلبی که قرار است به شما ارائه دهیم، به معرفی یکی از انواع این کابل ها می پردازیم. این کابل، کابل مفتولی نام دارد. اگر می خواهید بیشتر با این کابل کاربردی آشنا شوید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. کابل مفتولی که به کابل خشک نیز شناخته می شود، کابلی مشابه با کابل افشان است، با این تفاوت که هادی آن به جای چند رشته ای بودن (افشان بودن)، هادی تک رشته ای است. مفتولی بودن هادی این کابل، استحکام این کابل را دو چندان کرده است. به گونه ای که برای برخی مصارف که نیاز به کابل های مستحکم و با تحمل بسیار زیاد است، کابل های مفتولی به خوبی خود را نشان می دهند.

کابل مفتولی یا کابل زمینی چیست؟|قیمت کابل مفتولی

ساختار کابل مفتولی

ساختار کابل مفتولی به این صورت است، که از چند سیم با هادی مسی تشکیل شده است، این سیم ها با یک غلاف از جنس پی وی سی (PVC) در بر گرفته شده اند، و بدین ترتیب یک کابل ایجاد شده است. هادی سیم های تشکیل دهنده ی این کابل، همگی تک رشته ای (مفتولی) هستند. مفتول بودن هادی های این کابل، از آن یک کابل سخت و خشک ساخته است، که انعطاف پذیری کمتری دارد. قاعدتاً هر چقدر قطر هادی های یک کابل بیشتر باشد، آن کابل از سختی بیشتری برخوردار  است، و به تبع آن از میزان خمیدگی و انعطاف کمتری برخوردار می شود.

انواع کابل مفتولی

کابل مفتولی همانند دیگر کابل ها از نظر ولتاژ به چهار دسته تقسیم بندی می شود:

 کابل مفتولی فشار ضعیف (LV)

کابل مفتولی فشار متوسط (MV)

کابل مفتولی فشار قوی (HV)

کابل مفتولی فوق فشار قوی (EHV)

کابل مفتولی 1

کاربرد کابل مفتولی

کابل مفتولی بنا بر ویژگی هایی که داراست در خیلی از صنایع کاربرد دارد. به دلیل سخت بودن این کابل که متأثر از مفتولی بودن هادی آن است، عمده ی مصرف این کابل برای صنایعی است که به سبب نوع مصرف خود، نیازمند کابل های سخت و مستحکم می باشد. از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

سیم کشی شبکه سراسری خطوط توزیع برق

تابلوهای برق

تأسیسات ساختمانی

تأسیسات واقع در مناطق مرطوب همچون سواحل و بنادر

زیرگذرها و تونل ها

و...

کابل مفتولی 2

 

از نظر کاربرد نیز، این نوع از سیم و کابل دسته بندی های زیادی دارد، از جمله ی آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

کابل مفتولی آلومینیوم

به دلیل قیمت بالای فلز مس، کابل های مفتولی با نرخ پایین تر اما با هادی که از جنس فلز آلومینیوم است، تولید و عرضه می شوند، که به کابل مفتولی آلومینیومی شناخته می شوند.

کابل مفتولی سبک

از این نوع کابل مفتولی برای مصارفی که نیاز به قدرت و ولتاژ بالای برق وجود ندارد استفاده می شود. مصارفی همچون تابلوهای برق و سیم کشی های ساختمانی. هادی چنین کابلی هم می تواند از جنس مس باشد و هم آلومینیوم.

کابل مفتولی فشار قوی

نام این کابل راهنمای نوع کاربرد آن است. این نوع کابل مفتولی قادر به تحمل و عبور جریان بالای فشار برق  می باشد، و در صنایعی که مستلزم نیروی برق فشار قوی هستند، این نوع کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل مفتولی سنگین

این کابل کابلی ضخیم می باشد، هر چه نوع کابل ضخیم تر باشد وزن کابل نیز بیشتر می باشد، در نتیجه چنین کابلی را به صورت زمینی نصب می کنند.

کابل مفتولی 3

نکات مهم

از موارد بسیار مهم در رعایت استاندارد یک کابل، مس بودن هادی آن کابل می باشد. فلز مس به دلیل خواص ویژه ای که دارد، از جمله هدایت و رسانایی بالای جریان الکترسیته و گرما و نیز مقاومت در برابر ضربات و خوردگی، یک فلز منحصر به فرد برای بکارگیری در ساختار سیم و کابل محسوب می شود. البته به دلیل مسائلی اقتصادی و کمتر شدن قیمت، کابل های از جنس آلومینیوم و یا از جنس مس قلع اندود شده، نیز تولید می شود و در بازار موجود می باشند. بدیهی است که هر قدر میزان خلوص مس در یک کابل بیشتر باشد، آن کابل از کیفیت بیشتر و به تبع آن از قیمت بالاتری برخوردار است.

مسئله ی بعدی عایق کابل می باشد که می بایست به گونه ای باشد که شرایط آب و هوایی و محیطی را تاب بیاورد. بهترین نوع عایق ، جنس پی وی سی می (PVC) باشد. پی وی سی استحکام و مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما، گردو خاک، ضربه، سایش و ... دارد. به کارگیری پی وی سی در تولید عایق یک کابل،  نشان از مرغوب بودن آن کابل، حداقل از نظر جنس عایق آن دارد.

توصیه ی مهم دیگر در رابطه با مبحث استاندارد بودن یک کابل این است که، بهتر است که کابل مورد نظر خود را از برندهای معتبر تهیه کنیم. خرید کابل از برندهای معتبر، حداقل این اطمینان را به ما می دهد که از این نوع کابل ها حاصل سال ها تجربه ی تولیدکنندگان معتبر در زمینه ی تولید سیم و کابل هستند.

سخن پایانی

در این مقاله با کابل های مفتولی آشنا شدیم و در آخر به این نتیجه رسیدیم که این کابل باید از استانداردهایی بهره مند باشد تا ما بتوانیم با اطمینان از این کابل برای مصارف گوناگون بهره ببریم. اگر به دنبال کابل مفتولی استاندارد هستید، می توانید از طریق سایت ایزی نور اقدام به خرید آن نمایید. فروشگاه ایزی نور از عرضه کنندگان برندهای معتبر سیم و کابل می باشد، که انواع کابل های مختلف ،مفتولی، شبکه ، کابل کولر ، دوربین مداربسته و ... را ارائه می کند ، ایزی نور به شما در داشتن تجربه ی یک خرید خوب و با اطمینان کمک می کند.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات