سیم و کابل

کابل افشان و تعداد رشته های آن

چگونگی رشته های کابل افشان از ویژگی های ساختاری کابل افشان است، که برای شناخت انواع کابل افشان، لازم است که با آن آشنایی داشته باشیم. کابل افشان از کابل های پرمصرف و رایج در بازار سیم و کابل است، که در زمره ی محصولات فروشگاه ایزی نور نیز می باشد. این کابل در انواع مختلف و برای مصارف متعددی تولید می شود. روش های دسته بندی کابل افشان زیاد است، اما آنچه که در این مطلب از مجله ی ایزی نور قرار است به آن پرداخته شود، کابل افشان و تعداد رشته های آن است. در این مطلب با یک مدل از تقسیم بندی این کابل آشنا خواهیم شد، که آن تقسیم بندی این کابل از لحاظ تعداد رشته است. پس پیشنهاد می کنیم این مطلب را دنبال کنید.

کابل افشان و تعداد رشته های آن

با کابل افشان و تعداد رشته های آن بیشتر آشنا شویم

پیش از پرداختن به مقاله تعداد رشته های کابل افشان، باید دانست کابل افشان به کابلی گفته می شود که قسمت رسانای آن از یک یا چند سیم افشان تشکیل شده است، و عایقی نیز به عنوان قسمت بیرونی این سیم ها را پوشانیده است. بسته به نوع کارکرد و مصرفی که کابل افشان برای آن تولید شده است، به این کابل اجزای دیگری نیز اضافه می شوند. به عنوان مثال در مواردی که قصد جلوگیری از ایجاد نویز در داده ها وجود دارد، از کابل افشان شیلدار استفاده می شود، که شیلد بکار رفته در آن، این کار را انجام می دهد. همچنین بسته به نوع کارکرد، جنس عایق بیرونی کابل افشان نیز تغییر می کند. عایق کابل افشان ها به طور رایج از جنس پی وی سی هستند، ولی در یک نوع از کابل افشان که برای اعلام حریق ساخته می شود، برای عایق، جنس سیلیکون بکار گرفته می شود که در برابر حرارت بسیار مقاوم است. در ادامه ی ویژگی های این کابل باید بگوییم، ساختار کابل افشان بسیار انعطاف پذیر است و به خوبی پیچیدن و خمیدگی را تاب می آورد، مصرف این کابل برای فواصل کوتاه بسیار مناسب است.

دانستن این اطلاعات می تواند شما را در خرید کابل افشان مناسب یاری کند.

حال که تا حدودی با این کابل آشنا شدیم، قصد داریم انواع این کابل را به لحاظ تعداد رشته های آن به شما معرفی کنیم. به طور کلی کابل افشان به لحاظ تعداد رشته های آن به شش نوع تقسیم می شود: کابل تک رشته ای، دو رشته ای، سه رشته ای، سه و نیم رشته ای، چهار رشته ای و پنج رشته ای. در ادامه به تفکیک، کابل های نام برده شده را برای شما شرح می دهیم.

**لازم به ذکر است که رشته در اینجا به معنی رشته سیم می باشد، به عنوان مثال منظور از کابل سه رشته، کابلی است که از سه رشته سیم تشکیل شده است.**

کابل افشان تک رشته

کابل برق افشان تک رشته

هادی این کابل برق به صورت تک رشته ای می باشد، در نگاه اول بسیاری این کابل را به اشتباه سیم افشان فرض می کنند، که این امر به خاطر ظاهر آن است که از یک هادی و یک عایق تشکیل می شود و همانند سایر کابل ها از چند سیم تشکیل نشده است، ولی به لحاظ کارکردی کاملاً با سیم افشان متفاوت است. هادی این کابل هم می تواند به صورت مسی باشد و هم آلومینیومی. از این کابل برای برق رسانی فضاهای مختلفی از جمله فضاهای باز (به شرط آنکه احتمال آسیب مکانیکی به آن وجود نداشته باشد)، نصب های ثابت زیر زمین، سیم کشی ساختمان ها، داکت ها و مصارف صنعتی دیگر استفاده می شود.

کابل افشان دو رشته

کابل افشان دو رشته ای متشکل از دو عدد سیم افشان است که عایقی از جنس پی وی سی آن ها را در بر گرفته است. از این کابل برای مصارفی که نیاز به جریان برق با فشار ضعیف تری دارند، استفاده می شود. مانند به کارگیری در تابلو برق ها، سیم کشی برخی از لوازم الکتریکی منزل و برخی ماشین آلات.

کابل افشان دو رشته

کابل افشان سه رشته

کابل افشان سه رشته از سه عدد سیم افشان درست شده است، و یک عایق دیگر از جنس پی وی سی، به عنوان لایه ی نهایی آن ها را دربرگرفته است. سیم های به کار رفته در این کابل سه نوع فاز، نول و ارت می باشند.، به همین دلیل از این کابل برای برق رسانی مواردی که احتیاج به این سه سیم دارند، استفاده می شود. به عنوان مثال در برق رسانی های ساختمان ها که نیاز به این سه مدل سیم است، از این کابل استفاده می شود.

کابل افشان سه رشته

کابل افشان سه و نیم رشته

این کابل در واقع از چهار سیم تشکیل شده است، ولی علت نامگذاری آن به کابل سه و نیم رشته، این است که از این چهار رشته سیم، یکی از آن ها کوچکتر از بقیه است، و در واقع نصف محسوب می شود. هادی این کابل هم می تواند از مس باشد و هم از آلومینیوم، در مواردی که ممکن است هم به برق تک فاز نیاز باشد و هم برق سه فاز، این کابل مناسب ترین انتخاب است.

کابل افشان سه و نیم رشته

کابل افشان چهار رشته

رشته های این کابل چهار عدد هستند که هادی آن ها از جنس مس می باشد، عایق پوشاننده ی این کابل از جنس پی وی سی است. سیم های بکار رفته در این کابل اغلب متشکل از سه رشته سیم فاز و یک رشته سیم ارت است. این دسته از کابل ها، برق سه فاز را تهیه می کنند. از این کابل برای تجهیزات خانگی، صنعتی، روشنایی و ... استفاده می شود.

کابل افشان 4 رشته

کابل افشان پنج رشته

کابل افشان پنج رشته ای که نسبت به دیگر کابل های افشان دارای وزن و قطر بیشتری است، از پنج سیم افشان تشکیل می شود که عایق آن از جنس پی وی سی است.کاربردهای این کابل بسیار زیاد است، این کابل برق سیستم های سه فاز را تأمین می کند. از پنج سیم به کار رفته در این کابل، سه سیم فاز، یک سیم نول و یک سیم دیگر ارت می باشد.

کابل پنج رشته

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم تا یکی از پرکاربردترین کابل های بازار سیم و کابل، یعنی کابل افشان را به شما معرفی کنیم و در ادامه با انواع کابل افشان به لحاظ تعداد رشته های بکار رفته در آن آشنا شدید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در پایان شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی سیم و کابل و تجهیزات روشنایی ایزی نور ، کابل افشان مورد نظر خود را به همراه ضمانت اصالت کالا خریداری کنید. همچنین می توانید با تماس با مجموعه ایزی نور، از آخرین قیمت ها باخبر شده و راجع به محصول مورد نظر خود اطلاعات بیشتری را کسب نمایید

کلمات کلیدی رشته های کابل افشان

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات