سیم و کابل

ساختار کابل

ساختار کابل برق چگونه است؟ چقدر با ساختار یک کابل برق آشنایی دارید؟ می دانیم که ساختار کابل با ساختار سیم متفاوت است، همچنان که طیف کاربرد آن ها نیز متفاوت است. مسلماً استفاده از یک نوع کابل با یک ساختار واحد نمی تواند پاسخگوی نیازهای صنایع و موارد مختلف باشد. به همین علت در کابل ها به جز اجزای اصلی آن ها که رسانا و عایق است، اجزای دیگر نیز بکار برده می شود. به جز سیم های به کار رفته در کابل و نیز عایق بیرونی آن، یکسری اجزای دیگر نیز می تواند به ساختار کابل برق اضافه شود و کابل های متفاوتی را بسازد. اجزایی مثل شیلد، آرمور و ... . این امر باعث می شود که کابل ها بسته به نوع اجزای بکار برده شده در آن ها به انواع مختلفی تقسیم شوند. در نتیجه ی چنین امری ما شاهد تنوع و گستردگی موجود در بازار کابل هستیم. در این مطلب از مجله ی ایزی نور قصد داریم با ساختار کابل و اجزای آن بیشتر آشنا شویم و از کارکرد هریک از این اجزا بیشتر مطلع شویم. همراه ما شوید.

ساختار کابل

ساختار کابل چیست؟

کابل (Cable) یکی از تجهیزات صنعت برق است که وظیفه مهم برق رسانی، انتقال سیگنال یا انتقال داده ها و اطلاعات را بر عهده دارد. کابل ها خود از یک یا چند رشته سیم تشکیل می شوند و در نهایت نیز یک عایق تمام این سیم ها می پوشاند و یک کابل برق را شکل می دهند. به تناسب نوع استفاده از کابل، اجزای دیگری نیز به کابل های برق اضافه می شود و باعث بوجود آمدن طیف متنوع و گسترده ای از کابل ها می شود.

ساختار کابل :هادی کابل

بخش مرکزی ساختار کابل، هادی آن کابل می باشد، در واقع کارکرد اصلی یک کابل که برق رسانی است، بر عهده ی این بخش است، نتیجه اینکه این بخش مهم ترین بخش کابل است.

هادی کابل برق می بایست از فلزی رسانا باشد که جریان برق را به خوبی از خود عبور دهد، اغلب برای این منظور از فلز مس استفاده می شود. آلومینیوم نیز به عنوان فلز جایگزین دیگر نیز بکار گرفته می شود. هادی کابل ها ولتاژ متفاوتی دارند و همین موضوع یک دسته بندی دیگر در کابل ها را ایجاد می کند و آن دسته بندی کابل ها از نظر ولتاژ است.

شکل هادی کابل نیز بسته به نوع رشته سیم های بکار رفته، میتواند افشان، مفتولی و یا نیمه افشان باشد. تعداد رشته ها و نیز ضخامت هادی کابل ها نیز متفاوت است و باعث بوجود آمدن کابل های گوناگون می شود. راجع به سطح مقطع نیز باید گفت بر اساس سطح مقطعی که هر کابل دارد شکل هادی آن یا به صورت گرد و دایره ای است یا به صورت مثلثی است.

ساختار کابل 1

ساختار کابل:عایق کابل

در ساختار کابل بعد از هادی، مهم ترین بخش عایق کابل است، دلیل این امر این است که تنها بخشی از کابل که در معرض مستقیم عوامل محیطی بیرونی قرار دارد، عایق آن کابل است. البته خود عایق بکار رفته در کابل نیز دو گونه است، اول عایقی است که هادی رشته سیم های بکار رفته در داخل کابل را پوشانیده است، و دوم همین عایق یا غلاف بیرونی کابل است. در اینجا هدف ما، پرداختن به همین عایق بیرونی یا نهایی کابل است. عایق کابل اغلب از جنس PVC (پی وی سی) است، که بسیار مستحکم و مقاوم در برابر عوامل خارجی است، ولتاژ بدنه ی عایق نسبت به زمین صفر است.

ساختار کابل 3

شیلد کابل

شیلد کابل بخشی دیگر از ساختار کابل است که در برخی از کابل ها تحت عنوان کابل شیلدار به کار برده می شود. شیلد (Shield) که به معنای حفاظ است، یک لایه رسانای محافظت کننده است که به دور عایق رشته سیم های درون کابل پیچیده می شود. شیلد هم می تواند به صورت مس باشد و هم آلومینیوم، شکل آن نیز می تواند به صورت ورقه ای (فویل) و یا به صورت بافته شده باشد. حال سؤال اینجاست که دلیل استفاده از آن چیست؟ بکارگیری شیلد به خاطر گرفتن نویزها و جلوگیری از تداخل سیگنال ها است. از دیگر کاربردهای شیلد کاهش اختلال در هدایت جریان برق کابل ها، انتقال ایمن داده ها و اطلاعات و نیز افزایش طول عمر کابل ها و حفظ کارکرد آن ها است،.کابل هایی که دارای شیلد باشند را در بازار سیم و کابل، با نام کابل شیلدار می شناسند.

ساختار کابل 4

آرمور کابل

از دیگر اجزای ساختار کابل می توان از آرمور کابل نام برد. آرمور (Armour) به معنای زره یا جوشن است، آرمور لایه ای از جنس فولاد و یا آلومینیوم است. همواره مکان هایی هستند که استفاده از کابل های معمولی در آنها، کاهش عمر آن کابل ها را به دنبال دارد، و این به دلیل خصوصیت های آن مکان هاست. جاهایی مثل زیر دریا، اعماق خاک، معادن، پالایشگاه ها و ... . بهترین نوع کابل برای این مکان ها، کابل آرموردار است، آرمور به کار رفته در این نوع کابل ها باعث افزایش استحکام و طول عمر کابل و در نتیجه حفظ کارکرد کابل در طول زمان می شود. این آرمور در برابر انواع ضربات و صدمات مکانیکی، رطوبت، حیوانات موذی و ... قادر به حفاظت از کابل است. وجود آرمور به عنوان یک لایه ی مضاعف، عمر و استحکام کابل را دوچندان می کند. چنین کابلی در بازار به نام کابل زرهی یا کابل قدرت مسلح شناخته می شوند.

ساختار کابل 2

اجزای دیگر

در ادامه باید بگوییم که ساختار کابل محدود به مواردی که برشمردیم نمی شود، بلکه موارد دیگری نیز در ساختار کابل های مختلف وجود دارد، اجزایی از جمله، کاغذ گرافیتی، عایق XLPE، اسکرین عایق و ...

جمع بندی

کابل ها طیف استفاده ی گسترده ای دارند و علاوه بر اجزای اصلی خود، قسمت های دیگری نیز در آن ها بکار برده شده است. در نتیجه ی این امر با طیف بسیار زیادی از کابل ها سروکار داریم و تنوع موجود در میان کابل های برق به اندازه ای زیاد است، که اگر بخواهیم برای مصرف خود کابلی را پیدا کنیم، حتماً به راهنمایی گرفتن از یک متخصص حوزه ی سیم و کابل نیاز داریم.

فروشگاه اینترنتی ایزی نور تأمین کننده ی انواع سیم و کابل است که شما می توانید، با مراجعه به سایت آن، کابل مورد نظر خود را خریداری کرده و از مزایای خرید کابل باکیفیت به همراه ضمانت اصالت کالا بهره مند شوید.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات