سیم و کابل

سیم و کابل|خرید سیم و کابل با قیمت مناسب

سیم و کابل برق ساختمان یا همان (wire and cable) از ادوات اصلی و مهم در تجهیزات برقی و تاسیسات یک ساختمان محسوب می شود.سیم ها و کابل ها به منظور ایجاد بستری برای عبور جریان برق مورد استفاده قرار می گیرد که در ساختمان سازی نقش مهمی را ایفا می کنند و انواع مختلفی دارند. با وجود این که معمولا سیم و کابل در کنار هم به کار می روند و گاهی به جای هم استفاده می شوند اما دو واژه متفاوت با عملکردهای مختلف هستند. فاکتورهای مختلفی سبب تغییر کاربرد و قیمت سیم و کابل می شود که در این مقاله قصد داریم این فاکتور ها را یک به یک بررسی کنیم و انواع مختلف سیم و کابل را بهتر بشناسیم با ما همراه باشید.

سیم و کابل|خرید سیم و کابل با قیمت مناسب

سیم و کابل و ساختمان هریک آن ها

سیم و کابل و شناخت ساختمان آن ها کمک بسیاری به انتخاب و خرید انواع سیم و کابل می نماید، عدم آگاهی در شناخت سیم و کابل های مختلف می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای سیستم داشته باشد بنابر این با ما همراه باشید تا اطلاعات مفصلی در این خصوص به شما ارائه کنیم. همچنین برای اطلاع از قیمت و  خرید سیم و کابل به لینک مذکور مراجعه و یا از طریق شماره تلفن های سایت استعلام قیمت بگیرید.

تعریف سیم: سیم یک رشته یا مجموعه ای از رشته هایی با خاصیتی رسانایی است که جریان الکتریکی را از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر انتقال می‌دهد. ساختمان سیم از دو بخش هادی و عایق تشکیل شده است. هادی که بخش درونی سیم است از یک فلز رسانا تشکیل شده است.این فلز به طور معمول از جنس آلومینیوم و یا مس است. بخش بیرونی سیم عایق می‌باشد که در واقع همان پوشش سیم است. جنس این عایق غیر رسانا است که قسمت هادی سیم را پوشش می‌دهد و آن را عایق می‌سازد. عایق سیم وکابل سه وظیفه اصلی ومختلف دارد. مهم ترین وظیفه آن این است که از جان افراد درمقابل لمس کردن این وسیله محافظت کند و علاوه بر این وظیفه، وظیفه دارد از آسیب رسیدن به مغزی یا هادی سیم و کابل جلوگیری کند. در ضمن و از خطرات ناشی از خروج جریان برق از هادی  سیم نیز جلوگیری می کند.

ناگفته نماند که سیم‌هایی که از جنس مس هستند کیفیت و مرغوبیت بیشتری نسبت به سیم‌های از جنس آلومینیوم دارند وبه همین دلیل خاصیت رسانا بودن آن بالاتر است، ولی نسبت به نوع آلومینیومی قیمت بالاتری را دارد. 

سیم و کابل

انواع سیم و کابل

سیم ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • سیم های افشان
  • سیم های ارت افشان
  • سیم های ارت مفتول
  • سیم های نایلونی
  • سیم های نسوز

سیم ها به طور کلی شامل دو دسته می شوند: سیم های جامد و سیم های رشته ای

سیم های جامد: سیم های جامد به آن دسته از سیم ها گفته می شود که یک هادی دارد و عایق شده یا لخت هستند که توسط یک محافظ رنگی از قسمت رسانای سیم محافظت می شود. این سیم مقاومت کمی د ارد و پیشنهاد می شود که در فرکانس های بالاتر استفاده شود.

سیم های رشته ای: سیم های رشته ای به آن دسته از سیم ها گفته می شود که شامل گروهی از سیم ها می شود که به هم پیچیده شده اند. معمولا این سیم ها در جاهایی استفاده می شوند که نیاز به انعطاف پذیری داشته باشد. سیم های رشته ای را می توان در مدت زمان طولانی تری استفاده کرد. این طول عمر بالا به دلیل موضوع انعطاف پذیری این دسته از سیم هاست.

سیم و کابل 2

 

کاربردهای مختلف سیم و کابل

سیم و کابل ها بسته به شرایط استفاده و سایزهای مختلفی که دارند در مکان های مختلف و شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. سیم و کابل ها گاهی زیر گچ، گاهی بر روی سینی های کابل، در مکان های خشک، در مکان هایی با حرارت بالا و در مسافت طولانی و یا در مکان هایی که نیازمند انعطاف پذیری بالا هستند و گاهی در خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند بنابر این انتخاب نوع کابل و سیم کاملا به شرایط و مکان نصب بستگی دارد. در ادامه انواع مختلف سیم و کابل را برای شما نام برده و توضیح می دهیم.

تفاوت سیم و کابل با یکدیگر

سیم و کابل به دلیل این که هر دو حامل جریان الکتریکی هستند گاهی در کنار هم و گاهی به جای یکدیگر به کار برده می شوند. اما نکته ای که وجود دارد این است که این محصولات با هم فرق  دارند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است ساختمان آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. سیم از یک هادی آلومینیومی و یا مسی ساخته شده است که به یک لایه عایق و روکش مجهز شده است. اما کابل برق از یک الی چند رشته سیم تابیده شده تشکیل شده است . مهم ترین وظیفه این محصول عبور جریان الکتریکی است. البته کابل ها گاهی اوقات دارای جزئیات دیگری نظیر آرمور و زره هستند که مقاومت آن ها را در مقابل عوامل محیطی افزایش می دهد و بعضی از آن ها شیلدار هستند که شیلد سبب افزایش مقاومت و کاهش نویز آن ها می شود.

انواع مختلف سیم و کابل: معرفی سیم افشان

سیم افشان سیمی بسیار انعطاف‌پذیرتر نسبت به دو نوع سیم مفتولی و سیم نیمه افشان است. ساختمان این نوع سیم به این شکل است که از تعداد زیادی رشته‌ی نازک هادی تشکیل شده که توسط یک عایق پوشانیده شده‌اند.کاربرد این سیم در سیم‌کشی ساختمان است.ولتاژ این سیم نیز از 300 تا 750 ولت است.

 

سیم و کابل 3

 

سیم مفتولی

سیم مفتولی یا سیم خشک به آن دسته از سیم ها گفته می شود که قسمت هادی آن تک رشته ای بوده که به وسیله ی یک لایه ی pvc عایق می شود. ولتاژ این نوع سیم بین 300 تا 750 ولت است و کاربرد این نوع از سیم ها در تابلوهای برق و سیم کشی ساختمان هاست.

سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان مشابه سیم مفتولی است و تفاوت آن این است  که انعطلف پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتولی دارد. در مواردی که به انعطاف بیشتری نیاز است سیم نیمه افشان ما بین سیم مفتولی و سیم افشان قرار می گیرد و ولتاژ آن بین 450 تا 750 ولت است.

انواع مختلف کابل های برق ساختمان

کابل های برق ساختمان در مبحث سیم و کابل شامل موارد زیر می شود که در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهند شد:

  • کابل های افشان
  •  مفتول
  • مخابراتی
  • آنتن و کواکسیال
  •  شیلدار
  •  شبکه
  • دوربین
  • نسوز
  • کابل های کولر

کاربرد کابل های مختلف

  • کابل ارتباطی: همانطور که از نام آن پیداست،کابل ارتباطی به کابلی گفته می‌شود که کاربرد آن ایجاد ارتباط و انتقال اطلاعات است. دو نوع مهم این کابل، کابل کواکسیال و کابل های فیبر نوری هستند.
  • کابل کواکسیال : این کابل از چهار قسمت تشکیل شده است. این اجزا شامل یک هادی رسانا است که بر روی آن یک فویل به عنوان عایق میانی تعبیه شده است. سپس یک محافظ و شیلد فلزی بر روی این دو پیچیده شده است. در لایه‌ی چهارم نیز یک عایق پلاستیکی است که تمام این سه قسمت را دربرمی‌گیرد. از این کابل به عنوان کابل آنتن و رابط تلویزیون استفاده می‌شود.

کابل کواکسیال

سطح مقطع

سیم و کابل ها از نظر قطر و یا سطح مقطع دارای اندازه های مختلفی هستند که این اندازه ها به صورت اطلاعاتی مفید و جزیی در کنار سیم و کابل ها به نمایش گذاشته می شود به طور مثال سیم 1 به معنای این است که سطح مقطع سیم مدنظر 1 میلی متر می باشد.

البته سیم ها فقط از نظر سطح مقطع نیست که با هم متفاوت اند بلکه جنس عایق و جنس هادی و یا رساناهایی که در سیم ها استفاده شده است نیز متفاوت است. از این رو سیم ها کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. عایق و یا همان محافظ سیم و کابل ها ممکن است از جنس های مختلفی باشند. و در انواع مختلف سیم و کابل این امکان وجود دارد که روی عایق و یا محافظ نیز با پوشش های دیگری مانند آرمور، شیلد و اسکرین نیز پوشانیده شود که همین موضوع هم سبب تفاوت در کاربرد سیم ها و کابل ها می شود.

انواع سیم و کابل برق بر اساس سطح ولتاژ 

سیم و کابل ها بر اساس سطح ولتاژ به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

سیم و کابل فشار ضعیف: این نوع کابل در بازار تحت عنوان کابل یک کیلو وات شناخته می شود و در بخش ضعیف به شکل زمینی و هوایی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم و کابل فشار متوسط: به طور معمول به سیم و کابلی که ولتاژ متوسط بین یک کیلو ولت تا 36  کیلو ولت دارند سیم و کابل فشار متوسط می گویند.

سیم و کابل فشار قوی: سیم و کابل هایی که ولتاژ بالای 36 کیلو ولت دارند تحت عنوان کابل فشار قوی استفاده می شوند.

خرید اینترنتی سیم و کابل

خرید سیم و کابل استاندارد و مطمین و با کیفیت یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا فقط موضوع قیمت سیم و کابل نیست بلکه جان انسان ها مطرح است. یک سیم بی کیفیت با عایق نامناسب می تواند اتفاقات ناگواری را رقم بزند که بعضا جبران ناپذیر باشد. به همین دلیل قصد ما  آشنایی بیشتر شما با فروشگاه اینترنتی سیم و کابل ایزی نور است که ارائه دهنده محصولات با کیفیت و استانداردی است که شما را در ساخت یک ساختمان مطمئن و بی عیب و نقص یاری می نماید.

 

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات