سیم و کابل

خرید کابل آنتن یا کواکسیال|انواع مختلف کابل آنتن

کابل آنتن (ANTENNA CABLE) یکی از انواع مختلف سیم و کابل است که نام دیگر آن کابل کواکسیال (COAXIAL CABLE) می باشد. این کابل از آن دسته کابل هایی است که همه ی ما با آن سروکار داشته ایم، چرا که یکی از مصارف رایج خانگی، استفاده از تلویزیون می باشد، و این کابل واسطه ای است تا سیگنال های تلویزیونی به تلویزیون برسد. در مطلبی که برای شما فراهم کرده ایم، اطلاعاتی راجع به این کابل برای شما گردآوری کرده ایم. امیدواریم برای شما مفید واقع گردد.

خرید کابل آنتن یا کواکسیال|انواع مختلف کابل آنتن

کابل آنتن چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانیم کابل آنتن همان کابل کواکسیال است. اگر بخواهیم یک تعریف ساده برای معرفی کابل آنتن داشته باشیم، باید بگوییم در مکان هایی که امکان دریافت سیگنال های تلویزیونی، ماهواره ای و مخابراتی وجود دارد، از این کابل برای ایجاد اتصال و ارتباط میان آنتن و دستگاه های گیرنده ی این امواج استفاده می شود، به این صورت که این کابل داده ها و سیگنال ها را از آنتن های مربوطه دریافت کرده و به گیرنده ها منتقل می کند، داده هایی که از طریق این کابل منتقل می شوند به شکل صوت و تصویر انتقال می یابند. حال که مقداری با تعریف این کابل آشنا شدید، وقت آن است که از ساختار این کابل هم مطلع شوید.

ساختار کابل آنتن

ساختمان کابل آنتن یا کواکسیال به این شکل است که هسته ی مرکزی آن یک رسانا از جنس مس است. این هسته ی مرکزی هم می تواند به شکل مفتول تک رشته ای باشد و هم می تواند به صورت چند مفتول به هم پیچیده شده باشد. دور این هسته ی مرکزی را یک عایق پلاستیکی پوشانده است. به دور این عایق یک لایه ی فلزی محافظ از جنس آلومینیوم قرار گرفته است، سپس یک شیلد بافته شده از جنس مس نیز به عنوان لایه ی بعدی قرار دارد که در واقع بار جلوگیری از تداخلات امواج و سیگنال ها و ایجاد نویز، بر عهده ی آن است. به عنوان لایه ی آخر، یک غلاف از جنس پی وی سی، به عنوان عایق بیرونی تمام این بخش ها را دربرگرفته است و کابلی به نام کابل آنتن را ساخته است. در دو سر این کابل فیش های مخصوصی قرار گرفته است که یک طرف آن برای اتصال به آنتن و طرف دیگر آن برای اتصال به گیرنده است.

کابل آنتن 1

انواع کابل آنتن

 کابل آنتن یا کواکسیال به صورت کلی به دو دسته ی کابل نازک و کابل ضخیم تقسیم می شوند، اما این کابل انواع دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. در یک تقسیم بندی انواع این کابل عبارتند از:

کاربرد کابل آنتن

وقتی از کابل آنتن نام برده می شود، اولین چیزی که به ذهن ما می رسد این است که این کابل برای تلویزیون و ماهواره به کار گرفته می شود. این صحبت درست است، همانطور که از نام این کابل پیداست، این کابل به عنوان واسطه ای میان آنتن و ماهواره ها و دستگاه گیرنده ی آن ها قرار گرفته و داده ها دریافتی را انتقال می دهد. اصلی ترین کارایی این کابل که با آن شناخته می شود این است که این کابل از تداخل سیگنال ها جلوگیری به عمل می آورد. این کابل علاوه بر اینکه به عنوان یک رابط در دریافت امواج و سیگنال ها نقش دارد، وظیفه ی دیگری نیز دارد و آن این است که داده های دریافتی را به صورت ایمن و بدون خطا به گیرنده ها ارسال کند.  

اصلی ترین و رایج ترین داده هایی که این کابل در دریافت و انتقال آن ها نقش دارد عبارتند از:

  • امواج تلویزیونی
  • امواج ماهواره ای
  • داده ها و سیگنال های تصویری و ویدئویی
  • امواج مخابراتی
  • امواج رادیویی

کابل آنتن 2

نکاتی برای خرید و استفاده ی بهتر

دقت به خرج دادن برای خرید کابل آنتن، به اندازه ی خرید آنتن و حتی گیرنده ی آن، بسیار مهم است. خرید یک کابل باکیفیت در داشتن و دریافت امواج و تصاویر باکیفیت تأثیر زیادی دارد. به عنوان سخن پایانی، نکاتی را برای خرید و استفاده ی بهتر از این کابل با شما در میان می گذاریم.

هنگام خرید باید توجه داشت که کابل های مختص به تلویزیون باید دارای 75 اهم باشند، که برای این منظور انتخاب کابل RG6 پیشنهاد می شود. اگر می خواهید داده ها را با کیفیت HD دریافت کنید، کابل از نوع RG11 پیشنهاد می شود. اگر ساختمانی که می خواهید در آن این کابل را نصب کنید بسیار بلند و مرتفع است و فاصله ی بین آنتن و گیرنده ی تلویزیون زیاد است، بهترین کابل انتخابی از نوع RG11  می باشد.

 چگونه تصاویر بدون افت کیفیت

  • دقت داشته باشید اگر می خواهید تصاویر بدون افت کیفیت داشته باشید، این کابل می بایست صاف و یکدست بوده و دارای بریدگی، شکستگی و خم شدگی نباشد. از استفاده ی کابلی که در آن از اتصال و چسباندن دو کابل بریده به هم استفاده شده است نیز باید حدالامکان جلوگیری شود.  واضح است که از چنین کابلی نباید انتظار دریافت تصاویر با کیفیت و واضح داشت.
  • خیلی مهم است که دقت داشته باشید یک کابل از جنس متریال مرغوب خریداری کنید، چرا که نصب این کابل معمولاً در فضای باز صورت می پذیرد و این کابل همواره در معرض تغییرات جوی است، و این کابل باید به گونه ای باشد که عواملی مثل پرتوهای نور خورشید، باد، بارندگی ها و گردو خاک، موجب آسیب زدن به آن نشوند.

کابل آنتن 3

نکته مهم جهت نصب

یکی از نکاتی که برای نصب باید به آن اشاره کرد این است که بهتر است یک فاصله ی کوتاه را برای مسیر عبور و نصب این کابل انتخاب کنید، به این علت که در مسیرهای کوتاه تر از میزان کابل کمتری استفاده شده و در نتیجه سیگنال ها بهتر ارسال می شوند. چنانچه قصد خرید این کابل را دارید، می توانید خرید خود را از طریق سایت فروشگاه اینترنتی ایزی نور انجام دهید.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات