سیم و کابل

تفاوت کابل شبکه UTP و STP

تفاوت کابل شبکه UTP و STP موضوعی است که در این مقاله از مجله ی ایزی نور قصد داریم به آن بپردازیم. در بین سیم و کابل های مختلف، برخی کابل ها هستند که علاوه بر کاربرد اصلی خود، کاربردهای دیگری نیز دارند. یکی از آن ها کابل شبکه است. نامگذاری این کابل به سبب کاربرد آن است، چرا که از این کابل به منظور استفاده در یک شبکه استفاده می شود، منظور از این شبکه ها، شبکه هایی است که با انتقال دیتا و اطلاعات سروکار دارند، از جمله شبکه های کامپیوتری، شبکه های اینترنتی، شبکه ی دوربین مداربسته و ... . دو گونه ی پرکاربرد کابل شبکه، کابل UTP و کابل STP هستند، که با هم تفاوت دارند، و این تفاوت موضوع بحث این مقاله است، اگر شما نیز مایل به دانستن فرق بین این دو کابل هستید، تا پایان ما را همراهی کنید.

تفاوت کابل شبکه UTP و STP

کابل شبکه UTP و STP را بهتر بشناسید!

کابل شبکه UTP و STP دو گونه از کابل های شبکه ای هستند که همانند دیگر کابل های شبکه ای برای ایجاد اتصال و ارتباط درون شبکه، بکار گرفته می شوند. ساختار این دو کابل به این صورت است که از هشت سیم تشکیل شده اند و این هشت سیم به صورت دو به دو، چهار جفت سیم به هم پیچیده شده را شکل داده اند، (می توانید یرای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تعداد رشته های کابل مراجعه فرمایید) سپس این سیم ها درون یک عایق قرار گرفته اند، در نهایت نیز به دو سر ابتدایی و انتهایی این کابل ها سوکت متصل شده است، که بوسیله ی آن به درگاه های مختلف وصل می شوند، و اینچنین یک کابل شبکه را شکل می دهند. در کابل STP جزئی دیگر نیز اضافه می شود، که در اینجا یکی از بحث های ما است و بیشتر به شرح آن می پردازیم. رنگبندی سیم های به کار رفته در هر دوی این کابل ها به یک شکل است، و آن به این صورت است: 

  • آبی و سفید آبی
  • نارنجی و سفید نارنجی
  • قهوه ای و سفید قهوه ای
  • سبز و سفید سبز

تفاوت کابل UTP و STP

چنین رنگبندی در این کابل علت خاصی دارد و آن این است، که اولاً هر کدام از این رنگ ها نشان از کارایی مخصوص به خود را داشتن است که حتماً می بایستی در جای خود قرار بگیرند و دوم اینکه چنین رنگبندی در نهایت به تشخیص بهتر این سیم ها کمک خوبی می کند.

کاربرد کابل شبکه UTP و STP چیست؟

کاربرد کابل شبکه UTP و STP در واقع برای انتقال ایمن، صحیح و اصولی داده ها و اطلاعات است. در مصارفی که دارای کامپیوترهایی هست که همگی تحت یک شبکه هستند، مثلاً کامپیوترهای درون یک سازمان و اداره، همواره امکان ارسال، تبادل و جابجایی داده ها و اطلاعات وجود دارد، این دیتاها ممکن است در معرض نویز و سیگنال های مزاحم قرار گیرند و در روند داده ها اختلال ایجاد شود. برای رفع چنین مشکلی از کابلی به نام کابل شبکه STP استفاده می شود، این کابل با رفع نویز و ... داده ها را بین سیستم های مختلف به صورت حفاظت شده انتقال می دهد، دلیل این امر وجود یک جزء فویل مانند در کابل به نام شیلد است که نقش یک سپر را در برابر چنین عواملی ایفا می کند. کابل UTP نیز برای دریافت داده ها استفاده می شود، ولی به دلیل به کار نرفتن شیلد در آن، کارایی کمتری در برابر اختلالات سیگنالی و تداخل امواج الکترومغناطیسی دارد. مورد بکارگیری این کابل بیشتر در برخی از تلفن ها و نیز مودم های خانگی است.

تفاوت کابل UTP و STP

 فرق کابل شبکه UTP و STP در چیست؟

کابل شبکه UTP و STP در عین نزدیک بودن و مشابهت در کارایی، دارای تفاوت به لحاظ ساختاری هستند، این تفاوت در ساختار باعث بهبود عملکرد کابل STP نسبت به UTP شده است. البته این تفاوت ساختاری بسیار پیچیده و چشمگیر نیست، بلکه فقط در بکار بردن یا نبردن جزئی به نام شیلد است. شیلد یا Shield که به معنای محافظ و سپر می باشد، در کابل شبکه ای نقش مهمی دارد، شیلد اگر جزئی از ساختار یک کابل باشد، علاوه بر محافظت و دوام یک کابل، باعث گرفتن نویزها و جلوگیری از تداخل سیگنال ها می شود. U در کابل UTP اول عبارت UnShielded است که به معنای بدون شیلد است، S در STP اول کلمه ی  Shielded است که به معنی دارای حفاظ یا محافظت شده است. با دانستن همین معانی، متوجه فرق دو این دو کابل می شویم. پس فرق این دو کابل در این است که وجود با نبود شیلد در آن ها موجب تفاوت در کیفیت عملکرد آن ها می شود. نحوه ی قرارگیری شیلد در کابل  STP به این صورت است که شیلد بکار رفته شده به دور هر یک از جفت سیم های درون این کابل پیچیده شده شده است. بد نیست اشاره کنیم که کابل STP به دلیل ساختار خود، نوعی از کابل های شیلدار نیز محسوب می شود.

تفاوت کابل UTP و STP

کدام کابل برای مصرف مناسب تر است؟

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا در این مقاله ارائه شد، از کارایی این دو کابل و تفاوت آن ها مطلع شدیم. حال در جواب به این سؤال باید نوع مصرف خود را در نظر بگیرید، اگر در موردی که با آن سروکار دارید، کیفیت انتقال و دریافت داده ها اهمیت چندانی ندارد، می توانید به کابل UTP اکتفا کنید. ولی اگر به دنبال یک کابل کارآمد برای تبادل و محافظت از دیتاها هستید، مسلماً کابل STP انتخاب بهتری است. البته لازم به ذکر است که به دلیل تفاوت دو کابل UTP و STP که به آن اشاره کردیم، در بازار سیم و کابل کابل STP نسبت به کابل UTP گران تر بوده و بهای بیشتری را باید پرداخت کنید. شما می توانید این کابل ها و انواع مختلف کابل های دیگر را از ایزی نور خریداری فرمایید.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات