سیم و کابل

نکات مهم هنگام خرید سیم افشان ارت

یکی از سیم های پرکاربرد و ضروری سیم افشان ارت است. در سیم کشی ساختمان و نیز تجهیزات برقی از سه رشته سیم استفاده می شود: فاز، نول و ارت. شاید درباره ی سیم فاز و نول شنیده باشید و از کارایی آن ها باخبر باشید. در یک نگاه ساده سیم فاز جریان الکتریکی دارد و به اصطلاح سیمی برق دار است، ولی سیم نول سیمی بدون برق است و کار آن انتقال جریان الکتریکی در مدارها است. حال سؤال پیش می آید سیم ارت چیست؟ اگر با ما همراه باشید در این مقاله به پاسخ این سؤال می رسیم و به بررسی یک نوع مهم این سیم یعنی سیم افشان ارت می پردازیم.

نکات مهم هنگام خرید سیم افشان ارت

سیم افشان ارت چیست؟

سیم افشان ارت یکی از دسته های مختلف سیم و کابل است، ارت(Earth) به معنای زمین می باشد و نام دیگر آن سیم اتصال به زمین است. این سیم جریان های اضافی الکتریکی را از سیم کشی ها خارج می کند و با این کار ایمنی سیستم مدارهای مختلف را فراهم می کند. اگر که می خواهیم از یک سیستم برق رسانی به صورت ایمن استفاده کنیم، حضور سیم افشان ارت شرط چنین امری می باشد. این سیم یکی از انواع سیم ارت است و به خاطر افشان بودن هادی خود، در دسته سیم افشان نیز قرار دارد.

ساختار سیم افشان ارت

ساختار سیم افشان ارت از یک هادی و یک عایق شکل گرفته است، هادی این سیم به صورت افشان است، به این صورت که از چندین رشته ی نازک مسی تشکیل شده است، عایق این سیم نیز از جنس پی وی سی(PVC) بوده و به رنگ سبز و زرد(شکل دو رنگ) می باشد. ناگفته نماند این سیم به دلیل افشان بودن هادی خود، انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد و به راحتی خمیده و پیچیده می شود.

سیم افشان ارت 1

ولتاژ نامی سیم افشان ارت

ولتاژ نامی سیم افشان ارت 450 / 700 ولت می باشد.

دمای سیم افشان ارت

دمای سیم افشان ارت به نوعی تابع وارد کردن خمیدگی به آن است، به این شکل که اگر به این سیم خمیدگی وارد کنیم، محدوده ی دمایی قابل تحمل آن بین 5- تا 70+ درجه ی سانتی گراد است، و در صورتی که در حالت عادی باشد و به آن هیچگونه خمیدگی وارد نشود، دمای بین 30- تا 80+ درجه ی سانتی گراد را می تواند تحمل کند.

سیم افشان ارت چه کاربردهایی دارد؟

ضرورت وجود سیم افشان ارت در سیستم ها و وسایل برقی غیر قابل انکار است. در دستگاه های الکترونیک و نیز مدار سیستم هایی که با برق کار می کنند، همواره بارهای الکتریکی اضافی دارند وجود دارد، این سیم این بارهای اضافی الکتریکی را به زمین انتقال داده و از رخ دادن اتصالات و شوک های ناگهانی الکتریکی در تجهیزات و مدار سیستم های برقی پیشگیری کرده و مانع از بروز آتش سوزی، اتصالات و برق گرفتگی می شود. در صورتی که در وسایل و نیز سیم کشی ها نقص و مشکلی و یا اختلالی به وجود بیاید، ممکن است در طی تماس داشتن و یا لمس کردن آن وسایل به برق گرفتگی دچار شویم، به این علت که جریان اضافی برق در چنین مواقعی می خواهد از بدن ما به عنوان راهی برای عبور و انتقال کردن استفاده کند. در این صورت سیم افشان ارت به عنوان یک سیم محافظت کننده کارایی خود را نشان داده و در مسیر اضافه جریان های برقی قرار گرفته و آن ها را به زمین منتقل می کند و به این ترتیب مانع از ایجاد برق گرفتگی می شود.

سیم افشان ارت 2

سیم افشان ارت چگونه نصب می شود؟

سیم افشان ارت روش نصب مخصوص به خود را دارد که با دیگر سیم ها متمایز است. این روش به دو صورت است:

  • نصب با روش زمین عمقی
  • نصب با روش زمین سطحی

در ادامه به توضیح بیشتر این دو روش می پردازیم.

نصب با روش زمین عمقی:

در این روش که روشی بسیار مرسوم است و علی الخصوص برای ساختمان ها کاربرد دارد، در ابتدا باید چاهی به عمق 4 تا 8 متر حفر شود. این چاه می بایست در مکانی حفر شود که پایین ترین سطح در ساختمان را داشته باشد. پس از حفر چاه، در مرحله ی بعد به اندازه ی 20 لیتر محلولی که از ترکیب آب و نمک درست شده باشد، در ته چاه ریخته می شود. سپس با گذشت 24 ساعت به اندازه ی 20 سانتی متر خاک رس در چاه ریخته می شود. در مرحله ی بعد از این، مخلوطی از بنتونیت و آب در کف چاه ریخته می شود، در مرحله ی بعد سیم افشان ارت را به یک صفحه ی مسی جوش برنج و یا جوش نقره زده و سپس آن را در چاه قرار می دهند. پس از آن یک لوله پلیکا را نیز در آن قرار می دهند که این امر به منظور رطوبت رسانی انجام می شود. در آخرین مرحله نیز اطراف آن را با مخلوط بنتونیت و آب پر می کنند، به این ترتیب نصب زمین عمقی انجام می شود.

سیم افشان ارت 3

نصب با روش زمین سطحی:

از این روش به عنوان یک روش مرسوم و متداول زیاد استفاده نمی شود. این روش به این صورت است که در مرحله ی اول یک چاه به عمق 80 سانتی متر حفر می شود، در این روش همانند روش عمقی، از صفحه ی مسی استفاده می شود. برای این روش یک یا چندین میله ی فولادی با روکش مسی را در چاه نصب می کنند و پس از آن چاه را پر می کنند، در صورتی که زمین دارای رطوبت باشد، اول بنتونیت ریخته شده و پس از آن ماسه ی نرم را می ریزند. در مناطقی که سرد باشد برای اینکه سیم افشان ارت یخ زده نشود، راهکار این است که چاه را با عمق بیشتری حفر می کنند.

برای خرید سیم افشان ارت می توانید به ایزی نور مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی ایزی نور عرضه کننده ی انواع سیم و کابل از تولیدکنندگان معتبر همراه با ضمانت است.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات