سیم و کابل

راهنمای جامع خرید سیم برق

یکی از مواردی که در عملکرد بهتر تجهیزات برقی مؤثر است، به کارگیری یک سیم کارآمد و با کیفیت است. خرید یک سیم خوب و مرغوب همواره یکی از دغدغه هایی است که ذهن خریداران آن را مشغول می کند. کارکرد یک سیم در انتقال جریان الکتریکی درست مانند کارکرد رگ در بدن است. سیم ها با رسانایی و انتقال برق در سراسر یک سیستم برقی، باعث به کار افتادن و زنده نگه داشتن آن سیستم می شوند. شما نمی توانید یکی از تجهیزات برقی در صنایع مختلف را پیدا کنید که بی نیاز از استفاده ی این عنصر مهم باشد. داشتن اطلاعات کافی برای خرید سیم برق بسیار مهم است، خرید سیم برق بدون داشتن دانش مورد نیاز، منتج به خرید و استفاده از سیم های نامرغوب شده که در نتیجه، چنین کاری ممکن است تجارب نامطلوبی را به جای بگذارد. فروشگاه اینترنتی ایزی نور سعی دارد تا در این مقاله به طور اختصاصی به سیم برق پرداخته، و در این راستا یک راهنما برای خرید سیم برق را برای شما جمع آوری کرده است. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع گردد.

راهنمای جامع خرید سیم برق

تفاوت سیم و کابل برق چیست؟

قبل از هر چیز لازم است تفاوت انواع سیم و کابل را بدانید. شاید فکر کنید که این دو یکی هستند و آن ها را به جای هم به کار ببرید، اما باید به شما بگوییم که این دو از لحاظ ساختار کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. ساختمان سیم دارای دو بخش است: هادی فلزی و عایقی که به دور آن پیچیده شده است، حال آنکه ساختمان یک کابل مجموعه ای متشکل از این سیم ها است، که همگی درون یک عایق دیگر قرار گرفته اند و یک کابل را تشکیل داده اند. علاوه بر این در ساختمان برخی کابل ها اجزایی وجود دارد که در هیچیک از گونه های سیم آن اجزا را نمی بینید، اجزایی مثل: شیلد و عایق پلی اتیلن.

سیم برق 1

سیم برق و ویژگی های آن

برای آشنایی با سیم برق و ویژگی های آن، ابتدا به تعریفی از سیم می پردازیم. در یک تعریف ساده سیم به وسیله ای گفته می شود که جریان الکتریکی را از یک نقطه به نقطه ی دیگر منتقل می کند. سیم برق دارای ساختاری دو قسمتی است، که شامل یک فلز هادی و یک پوشش به عنوان عایق است که اطراف این هادی را احاطه کرده است. بهترین و رایج ترین ترین فلز هادی سیم، مس است. به جز مس سیم های دیگری با هادی از جنس دیگر نیز تولید می شود. به طور کلی هادی سیم ها از سه نوع است:

  • مس
  • آلومینیوم
  • ترکیب مس و آلومینیوم

راجع به عایق یک سیم باید بگوییم که عایق پوشش محافظی است که دور تا دور هادی یک سیم را پوشانده و از آن در برابر عوامل بیرونی محافظت می کند. عایق سیم ها معمولاً از جنس پی وی سی (PVC) می باشد.

اگر تا پایان ما را همراهی کنید، در بخش ویژگی سیم خوب، بیشتر با مبحث هادی سیم ها و نیز عایق آن ها آشنا خواهیم شد.

همچنین در ادامه به انواع سیم برق بیشتر می پردازیم و نیز راجع به تفاوت فیزیکی سیم ها از نظر شکل هادی بیشتر می پردازیم.

سیم برق 5

انواع سیم برق

انواع سیم برق به سه دسته ی مهم و رایج تقسیم می شود، که عبارتند از:

  • سیم مفتولی
  • سیم افشان
  • سیم نیمه افشان

در ادامه به این سیم ها می پردازیم و با آن ها بیشتر آشنا می شویم.  

سیم مفتولی چیست؟

 سیم مفتولی از یک هادی فلزی تشکیل شده است، و دور آن را یک عایق از جنس پی وی سی (PVC) پوشانیده است. هادی این سیم به صورت مفتولی یا همان تک رشته ای است. مفتول بودن هادی این سیم باعث شده که این سیم خاصیت انعطاف پذیری کمی داشته باشد. به دلیل همین ویژگی فیزیکی که این سیم دارد، به سیم خشک نیز شناخته می شود.

سیم برق 7

سیم افشان چیست؟

سیم افشان از چندین هادی فلزی نازک تشکیل شده است، که دور آن را یک عایق پی وی سی پوشانده است. این سیم به دلیل تشکیل شدن از این رشته های نازک، انعطاف پذیری بسیار بالایی در بین دیگر سیم ها دارد. هادی های نازک درون این سیم به صورت پیچیده به هم هستند که این ویژگی باعث استحکام بالای این سیم شده است.

سیم نیمه افشان چیست؟

سیم نیمه افشان از لحاظ فیزیکی مابین دو سیم مفتولی و افشان قرار دارد، به این صورت که از چندین هادی فلزی تشکیل شده است، این هادی ها نه به سختی مفتول هستند و نه به نرمی هادی افشان. به عبارتی این سیم از نظر انعطاف و نرمی، حد وسط سیم افشان و مفتولی است. این هادی را به هم پیچیده شده اند و یک عایق از جنس پی وی سی، دور آن را پوشانده است. ما در اینجا رایج ترین تقسیم بندی سیم ها را برای شما شرح دادیم، البته سیم ها به لحاظ کاربرد به انواع مختلف دیگری تقسیم می شوند،

از جمله: سیم نایلونی، سیم ارت، سیم نسوز. لازم به ذکر است که سیم های نام برده شده، خود دارای دو نوع مفتولی و افشان، و در برخی موارد نیمه افشان می باشند. به عنوان مثال سیم ارت به دو نوع سیم ارت مفتولی و سیم ارت افشان تقسیم بندی می شود.

سیم برق 2

کاربردهای سیم برق چیست؟

کاربردهای سیم بسیار گسترده و متنوع است، چرا که امروزه برق و اجزای مربوط به آن از جمله سیم بخش جدا نشدنی و بسیار پررنگ در زندگی ما محسوب می شود. نیازهای گوناگون صنایع و مصارف متعدد، سیم هایی با کاربردهای گوناگونی را طلب می کند، که این امر باعث شده تولیدکنندگان سیم برق، اقدام به طراحی، تولید و عرضه ی سیم های گوناگون در بازار کنند. در تمام صنایع ساختمانی، کارخانجات، کارگاه ها، برق شهری، تمامی سیستم های روشنایی، تجهیزات خانگی، تجهیزات صوتی و تصویری، نیروگاه ها و...، و درکل هر یک از صنایعی که به ذهن مان خطور کند، به نوعی با این جزء مهم و کلیدی در ارتباط بوده و بی نیاز از آن نیستند.

علائم اختصاری سیم های برق

علائم اختصاری سیم ها متفاوت است، و هر سیم با علامت اختصاری مخصوص به خود در بازار شناخته می شود. از جمله مهم ترین سیم ها و علامت اختصاری شان عبارتند از:

  • سیم چند رشته ای (افشان)  دارای علامت اختصاری NYAF است.
  • سیم تک رشته ای (مفتولی) دارای علامت اختصاری NYA است.
  • سیم نیمه افشان دارای علامت اختصاری NYMHY است.

مشخصات سیم برق

مشخصات سیم ها شامل میزان ولتاژ، چندرشته ای بودن هادی آن سیم، شکل و نوع هادی، سطح مقطع هادی و تعداد آن و نیز نوع عایقی که برای آن سیم به کار رفته است را، معمولاً بر روی عایق سیم ها درج می کنند. ما در این جا، تصویر یک برش از عایق سیم را برای شما آورده ایم، که در آن مشخصات درج شده بر روی عایق یک سیم را نشان می دهد.

سیم برق 3

ویژگی سیم برق خوب

ویژگی سیم خوب چیست؟ این سؤالی است که ممکن است به هنگام خرید سیم ذهن شما را درگیر کند. گفتیم که ساختمان سیم از دو بخش هادی و عایق تشکیل شده است، پس مهم ترین عواملی که در کیفیت یک سیم مؤثر هستند، عواملی است که در ارتباط با ساختمان سیم قرار دارند. برای شروع از هادی سیم صحبت می کنیم.

جنس هادی

پیشتر اشاره شد که جنس هادی اکثر سیم ها از مس است. از میان فلزهای رسانا، مس رسانایی است که خواص فوق العاده ای دارد که این امر باعث می شود به عنوان بهترین نوع هادی در سیم ها استفاده شود، خواصی همچون هدایت بالای جریان برق و حرارت، استحکام در برابر ضربات و ...، اما این فلز قیمت بالایی نیز دارد، به همین خاطر تولیدکنندگان این نیاز مصرف کنندگان را در نظر گرفته اند و از فلزی به عنوان جایگزین آن، که قیمت کمتری هم داشته باشد، برای تولید سیم استفاده کرده اند. فلز آلومینیوم مرسوم ترین هادی جایگزین است، آلومینیوم نیز واجد شرایطی است که بتوان آن را به عنوان هادی یک سیم به کار گرفت، ولی از لحاظ خاصیت رسانایی در مقایسه با مس قیاس پذیر نیست. از مدل هادی های دیگری که برای جایگزین کردن فلز مس در تولید سیم به کار می برند، تولید سیم هایی با هادی ترکیبی مس و آلومینیوم است.

نوع هادی

نوع هادی سیم در انتخاب آن برای مصارف گوناگون بسیار مؤثر است. سیم های با هادی افشان به دلیل چند رشته ای بودن نرمی و انعطاف پذیری بسیار خوبی دارند، و برای مواردی مناسب است که در کار خمیدگی و پیچیدگی بسیار بالایی وجود دارد. نقطه ی مقابل آن سیم مفتولی است که به خاطر تک رشته ای بودن آن سیمی خشک محسوب می شود و برای مواردی که پیچش و خم شدگی های وارده زیاد است، پیشنهاد نمی شود.

سیم برق 4

عایق سیم برق

عایق سیم ها بخش بیرونی سیم است که بیشتر در معرض آسیب ها و عوامل محیطی قرار دارد، چرا که در واقع محافظ سیم است. بنابراین انتخاب سیمی که از عایق باکیفیت تولید شده باشد، بسیار اهمیت دارد. معمول ترین عایقی که تولیدکنندگان سیم در  طراحی و تولید سیم از آن استفاده می کنند، عایق پی وی سی (PVC) است. سیم های از جنس پی وی سی بسیار مستحکم هستند و مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی، رطوبت، گرد و خاک، ضربه، ساییدگی و غیره دارند، و به کارگیری آن در عایق سیم، نشان از کیفیت بالای روکش آن سیم دارد.

برند سیم برق

مسلماً برند سیم نشان از میزان مرغوبیت و کیفیت آن سیم دارد. معتبر بودن برند تولیدکننده ی سیم، به نوعی تضمین کننده کیفیت آن سیم است. برندهای معتبر، پس از فروش نیز به مشتری احترام نهاده و دارای نمایندگی های پس از فروش در راستای خدمت دادن به خریداران هستند. در ادامه به مبحث برند سیم با جزئیات بیشتری پرداخته ایم.

 

بهترین مارک سیم برق

بهترین مارک سیم برق چیست؟ یکی از سؤالاتی است که هنگام مواجهه ما با انواع مارک سیم موجود در بازار، پرسیده می شود. در بازار سیم و کابل برندهای بسیار متنوعی و زیادی هستند که فعالیت می کنند. تنوع و گوناگونی این برندها ممکن است ما را در انتخاب و خرید سردرگم کند، در این باره باید به شما بگوییم تولیدکنندگان زیادی هستند که سال های بسیاری در زمینه ی تولید و طراحی سیم فعالیت می کنند، و حضور موفقی نیز در بازارهای بین المللی نیز داشته اند. البته مهم ترین چیزی را که به عنوان سند اعتبار این برندها باید در نظر گرفت، رضایت مشتریان است. از جمله ی این مارک های مشهور و دارای اعتبار در این زمینه می توان از سیم و کابل ابهر، صنعتی الکتریک خراسان (افشارنژاد)، سیم و کابل همدان، کابل باختر و ... نام برد.

اگر می خواهید بیشتر با برند های معتبر در زمینه ی تولید سیم آشنا شوید، به مقاله ی بهترین برند سیم برق ساختمان چیست؟  مراجعه کنید.

سیم برق 6

خرید سیم ارزان

برای خرید سیم ارزان لازم است بدانیم قیمت روز سیم برق تابع عوامل زیادی است، مسلماً وضعیت بازار ارز یکی از تعیین کننده ترین عوامل در قیمت گذاری سیم محسوب می شود. همچنین اگر بتوان سیم را بدون واسطه، یا به وسیله ی واسطه هایی که سیم را از کارخانه خرید و مستقیماً به مشتری عرضه می کنند، خریداری کرد، قیمت تمام شده ی سیم کمتر محاسبه می شود. هم چنین داشتن خرید یک سیم ارزان به عوامل دیگری نیز همچون: متراژ سیم مورد نیاز، نوع برند، جنس هادی سیم، متریال مورد استفاده و غیره نیز بستگی دارد.

خرید آنلاین سیم

خرید آنلاین سیم یکی از راحت ترین راه های خرید سیم است. امروزه دیگر برای خرید سیم لازم نیست که به بازار مراجعه کرده و وقت زیادی را صرف بررسی و مقایسه سیم های گوناگون قرار دهید. خرید آنلاین به شما این امکان را می دهد که با صرف زمانی کمتر، به مقایسه ی قیمت، برند، رنگ و ... سیم مورد نظر خود پرداخته و به راحتی به آن دست پیدا کنید. برای خرید اینترنتی سیم برق راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از این راه ها مراجعه به سایت های گوناگون عرضه و فروش سیم برق است، که شما از طریق آن ها می توانید به راحتی و بدون اتلاف وقت، اقدام به خرید سیم مورد نظر خود نمایید.

سخن آخر

در این مقاله سعی ما بر این بود که راهنمای جامعی برای شما در زمینه ی انتخاب و خرید سیم برق گردآوری کنیم. از شما سپاسگزاریم که تا پایان ما را همراهی نمودید. در پایان شما می توانید خرید سیم مورد نیاز خود را از طریق سایت فروشگاه اینترنتی ایزی نور انجام دهید. این فروشگاه به عنوان یکی از عرضه کنندگان سیم و کابل باکیفیت، آماده ی خدمت رسانی به شما خریداران محترم می باشد.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات