سیم و کابل

کابل فشار قوی فولادی|لیست قیمت کابل فشار قوی

جریان برق دارای ولتاژ و فشارهای مختلفی است، برای هر کدام از این میزان ولتاژهای برق، سیم و کابل های گوناگون و زیادی تولید شده است. برخی از جریان های برق دارای فشارهای قوی هستند که سیم های معمولی و تمامی کابل ها توان انتقال چنین جریان هایی را ندارند. برای این منظور سازندگان سیم و کابل اقدام به طراحی و تولید نوعی از کابل نموده اند که اصطلاحاً به آن ها کابل فشار قوی (High Voltage Cable) گفته می شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر به این کابل بپردازیم و با آن آشنا شویم. همراه ما باشید

کابل فشار قوی فولادی|لیست قیمت کابل فشار قوی

چرا کابل فشار قوی؟

جریان برق دارای ولتاژ و فشارهای مختلفی است، برای هر کدام از این میزان ولتاژهای برق، سیم و کابل های گوناگون و زیادی تولید شده است. برخی از جریان های برق دارای فشارهای قوی هستند که سیم های معمولی و تمامی کابل ها توان انتقال چنین جریان هایی را ندارند. برای این منظور سازندگان سیم و کابل اقدام به طراحی و تولید نوعی از کابل نموده اند که اصطلاحاً به آن ها کابل فشار قوی (High Voltage Cable) گفته می شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر به این کابل بپردازیم و با آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

کابل فشار قوی 1

کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی (HV) کابلی است که برای عبور و انتقال جریان های بیش 30 کیلو وات استفاده می شود. ساختار این کابل به گونه ای است توان انتقال ایمن جریان های قوی الکترسیته را دارد، این کابل به صورت زیر زمین و هم به صورت زیر آب و نیز هوایی، قابلیت نصب دارد.

ساختار کابل فشار قوی چگونه است؟

ساختار کابل فشار قوی به این صورت است که از یک ساختمان چند لایه ای تشکیل شده است. هادی این کابل که هسته ی آن است از جنس فولاد، مس و یا آلومینیوم است، یک لایه ی نیمه هادی دور این هادی را دربرگرفته است، سپس یک عایق دور آن را پوشانده است، سپس یک لایه ی نیمه هادی دیگر نیز لایه های قبلی را در برگرفته است، بر روی این ها نیز یک لایه شیلد کشیده شده و سپس یک لایه غلاف بر روی آن قرار گرفته است. در انتها به عنوان لایه ی آخر، یک عایق تمامی این لایه ها را پوشانیده و درون خود جای داده است که به طور معمول به رنگ مشکی و یا قرمز می باشد. برای آشنایی بیشتر با ساختار این کابل به تصویر زیر نگاه کنید.

کابل فشار قوی 2

انواع کابل فشار قوی

انواع کابل فشار قوی به چندین نوع تقسیم بندی می شود که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. از مهم ترین انواع این کابل می توان این گونه های رایج را نام برد:

  • کابل فشار قوی معمولی
  •  گازی (نوع SF6 )
  •  روغنی
  •  زره دار
  • زره دار و سرب دار
  • دارای عایق XLPE
  • و ...

کاربرد کابل فشار قوی چیست؟

کاربرد کابل فشار قوی با توجه به توان و تحمل بالای این کابل، برای کارایی های خاص و شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است. این کاربردها باعث متمایز شدن این کابل از دیگر انواع کابل شده است. برای درک بهتر این کاربردها به چند مورد آن اشاره می کنیم.

  • اتصالات و نصب در زیر زمین
  • اتصالات فیبر نوری
  • نیروگاه ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها
  • شبکه خطوط توزیع برق سراسری
  • دکل های بین شهری
  • نصب در اعماق آب ها، دریاها و اقیانوس ها
  • و ...

کابل فشار قوی 3

درباره ی کابل فشار قوی بیشتر بدانید

در ادامه می خواهیم درباره ی کابل فشار قوی بیشتر بدانیم، پس به طور مختصر به ذکر چندین نکته ی تکمیلی راجع به کابل اشاره کنیم:

  • می دانیم که برای هادی کابل ها معمولاً فلز انتخابی از جنس مس و یا آلومینیوم است، اما در این نوع کابل به دلیل کاربردی که دارد، نیاز به استحکام بسیار بالای کابل و همچنین حفظ شکل کابل، علی الخصوص در مسافت های زیاد مثل خطوط توزیع برق سراسری است، به همین منظور برای هسته ی رسانای این کابل، از جنس فولاد که فلزی بسیار مقاوم و مستحکم در برابر ضربات، خمیدگی و شکستگی است استفاده می شود.
  • تحمل جریان های بالای برق در این کابل به اندازه ای است که قادر است جریان برق از شهری به شهر دیگر و نیز از نیروگاه تولید برق به شهرها و روستاها منتقل کند.
  • طول برش این کابل از یک متر شروع شده و تا چند صد متر هم می رسد که این طول زیاد اغلب برای خطوط انتقال برق بین شهری انجام می شود.

نکاتی برای خرید

مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که کیفیت یک کابل نقش مهمی در کیفیت انتقال برق دارد، در نظر گرفتن این نکته به هنگام خرید سیم و کابل بسیار مهم است. برای اینکه یک کابل با کیفیت خریداری کنید توجه به یکسری از نکات توصیه می شود:

هادی کابل: در هادی دیگر کابل ها از دو فلز مس و یا آلومینیوم استفاده می شود، ولی در این نوع از کابل به علت اینکه نیاز بالایی به مقاومت بسیار زیاد و حفظ شکل کابل خصوصاً در مسافت های طولانی است، از فولاد به منظور هادی کابل استفاده می شود.

عایق کابل: جنس عایق یک کابل به دلیل اینکه مستقیماً با عوامل بیرونی سروکار دارد بسیار مهم است. معمولاً بهترین نوع عایق برای این کابل از جنس پی وی سی(PVC) و یا پلی اتیلن است.

برند کابل: سازنده و برند کابل عامل اثرگذاری در کیفیت یک کابل محسوب می شود. عامل رضایت مشتریان از برندهای معتبر سیم و کابل در طول زمان، بیانگر این امر است.

در پایان از شما ممنونیم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمودید. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مقالات سایت فروشگاه اینترنتی ایزی نور اطلاعات مفیدی در خصوص تفاوت سیم و کابل های مختلف به دست آورید

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات