سیم و کابل

سیم ارت افشان چیست؟|خرید سیم ارت افشان

سیم ارت افشان یکی دیگر از انواع مختلف سیم های افشان است که در صنعت برق کاربرد دارد. اگر به سیم کشی وسایل برقی و نیز سیم کشی پریز ها دقت کنیم، درمی یابیم که با سه نوع رشته سیم برق کشی شده اند. سیم فاز، سیم نول و سیم ارت. این سیم ها هر کدام کارایی مخصوص به خود را در برق رسانی دارند. سیم فاز دارای جریان الکتریکی است و بار مثبت دارد. سیم نول بدون جریان الکتریکی است ولی جریان الکتریکی را در مدار منتقل می‌کند و بار منفی دارد. سیم دیگر سیم ارت است. در این مقاله به بررسی سیم ارت افشان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

سیم ارت افشان چیست؟|خرید سیم ارت افشان

سیم ارت افشان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیم ارت افشان یکی از انواع مختلف سیم و کابل ها است، این سیم برای تأمین ایمنی سیم کشی ها در مدارات مختلف به کار می رود و سیم های ارت افشان نوعی از سیم افشان هستند. نحوه کار به این صورت  است که جریانات اضافی الکتریکی را از سیم کشی ها خارج می کند. یکی از انواع سیم ارت، سیم ارت افشان یا سیم اتصال به زمین افشان است. ارت (EARTH) به معنی زمین است. به این سیم، سیم اتصال زمین هم گفته می شود. چنانچه اختلال و نقصی در وسایل برقی که با آن سروکار داریم وجود داشته باشد، به هنگام لمس و تماس با آن امکان دارد دچار برق گرفتگی شویم. علت آن این است که جریان اضافی برق می خواهد از بدن ما به عنوان راهی برای انتقال و عبور کردن استفاده کند. کاری که سیم ارت افشان برای ما انجام می دهد این است که خود را در مسیر این اضافه جریانات برقی قرار داده و آن ها را به زمین منتقل می کند.

سیم ارت افشان

کاربرد سیم ارت افشان

سیم ارت افشان سیم اتصال به زمین است. وجود این سیم در همه ی سیستم ها و وسایل برقی و نیز سیم کشی ساختمان ها بسیار مهم و ضروری است. وجود این سیم شرط بهره بردن ایمن از سیستم برق رسانی است. این سیم در کنار سیم های فاز و نول قرار می گیرد. مدار سیستم  ها و دستگاه های الکترونیکی بارهای الکتریکی اضافی دارد. این سیم این بارها را به زمین منتقل می کند و این گونه از بروز اتصالات و شوک های ناگهانی الکتریکی که ممکن است در تجهیزات و وسایل برقی رخ دهد، جلوگیری می کند. در واقع این سیم موجب می شود که از بروز حوادثی همچون آتش سوزی، اتصالات و برق گرفتگی جلوگیری شود. کار دیگری که سیم ارت افشان انجام می دهد این است که به هنگام صاعقه، بار الکتریکی که از برخورد صاعقه حاصل می شود را به زمین انتقال می دهد. اینگونه باعث محافظت جانی از انسان ها می شود. در یک کلام این سیم نقش محافظ و تأمین کننده ی ایمنی را دارد.

ساختمان سیم ارت افشان

سیم ارت افشان یک هادی محافظت کننده است. هسته ی این سیم از رشته های نازک مس تشکیل شده است. عایق این سیم به رنگ زرد و سبز است و که کاملا آن را از سیم های دیگر مجزا می کند عایق این سیم از جنس پی وی سی (PVC) است.

سیم ارت لفشان 2

دما و ولتاژ در سیم ارت افشان

سیم ارت افشان انعطاف پذیری خوبی دارد. این سیم می تواند خم شدگی را تاب بیاورد. اما در صورتی که دچار خم شدن شود، محدوده ی دمایی که متحمل می شود تغییر می کند. به این صورت که در حالت عادی که خم نشده باشد، دمای بین 30- تا 80+ درجه را تحمل می کند. اما در صورت خم شدگی محدوده دمایی قابل تحمل آن بین 5- تا 70+ درجه است. ولتاژ نامی سیم ارت افشان 450 / 700 ولت است.

روش نصب سیم ارت افشان

این نوع سیم به دو روش نصب می شود:

  • روش زمین عمقی
  • روش زمین سطحی

روش زمین عمقی: این روش بسیار متداول است و برای ساختمان ها از این روش استفاده می شود. برای نصب به روش زمین عمقی ابتدا باید یک چاه به عمق 4 تا 8 متر حفر شود. این چاه باید در جایی باشد که پایین ترین سطح را در ساختمان داشته باشد. سپس برای پر کردن چاه 20 لیتر محلولی که ترکیبی از آب و نمک باشد ته چاه می ریزند. بعد از 24 ساعت باید حدود 20 سانتی متر خاک رس در چاه ریخته شود. بعد از آن مخلوطی از بنتونیت و آب در کف چاه ریخته می شود. سپس این سیم به یک صفحه ی مسی جوش برنج یا نقره زده می شود و بعد این صفحه ی مسی را در چاه می گذارند. پس از آن یک لوله پلیکا نیز به منظور رطوبت رسانی تعبیه می شود. در مرحله ی آخر اطراف آن با مخلوط بنتونیت و آب پر می شود.

سیم ارت لفشان 3

روش زمین سطحی: این روش زیاد مرسوم نمی باشد. در این روش ابتدا چاهی به عمق 80 سانتی متر حفر می شود. در این روش نیز از صفحه ی مسی استفاده می شود. در این روش از میله یا میله هایی فولادی با روکشی مسی استفاده می شود. بعد از نصب میله های مورد نظر باید چاه پر شود. در صورت مرطوب بودن زمین، اول بنتونیت ریخته می شود. سپس روی آن ماسه ی نرم ریخته می شود. در مناطق سرد به منظور جلوگیری از یخ زدن سیم، می بایست چاه به صورت عمیق تر حفر شود.

برای خرید سیم ارت افشان و  افشان و سیم نیمه افشان سایر سیم و کابل های مختلف به فروشگاه اینترنتی سیم و کابل ایزی نور مراجعه فرمایید.

کلمات کلیدی سیم ارت افشان

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات