نور و روشنایی

راهنمای کامل مقایسه انواع لامپ

انواع لامپ و مقایسه آن ها به هنگام خرید برای خریداران مسئله‌ای مهم قلمداد می شود، به همین منظور تصمیم گرفتیم این مطلب از مجله ایزی نور را به این دغدغه ذهنی خریداران اختصاص دهیم. از زمان ابداع لامپ تا عصر کنونی، این محصول نیز مانند هر ابداع دیگری به مرور از تنوع برخوردار گشته و کاملاً با نمونه های اولیه خود فاصله گرفته و تفاوت کرده است. سازندگان لامپ با اهداف گوناگون دست به طراحی و تولید لامپ های متنوع زده اند تا نیاز کاربری ها و مصارف گوناگون به روشنایی و نورپردازی مورد نظر خود را برطرف نمایند. به طور حتم همه ما در زندگی خود بی نیاز از این محصول نمی باشیم و آن را برای مصارف روشنایی متنوع خود خریداری کرده و مورد استفاده قرار می دهیم. اگر شما نیز قصد خرید لامپ را داشته و یا مشتاق به دانستن اطلاعاتی راجع به لامپ ها و مقایسه آن ها با یکدیگر می باشید، نکات این مقاله به شما در شناختن انواع لامپ، کاربردها، ساختار، برندها و ... آن یاری می رساند. همراه ما شوید.

راهنمای کامل مقایسه انواع لامپ

ضرورت شناخت انواع لامپ

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که اهمیت شناخت انواع لامپ چیست؟ همانطور که اشاره کردیم لامپ ها به مرور شاهد تنوع زیادی در فناوری و ساختار خود بوده اند. این تنوع حاکم بر لامپ های موجود در بازار، ما را با دو مسئله مواجه می سازد، اولاً از یک طرف ما را با طیف گوناگون و متنوعی از لامپ مواجه می سازد و در واقع دست ما را برای انتخاب دلخواه خود باز می گذارد، و دوماً از طرفی نیز انتخاب را سخت می نماید، چراکه لامپ ها با فناوری های گوناگون و برای کاربردهای متنوعی طراحی و تولید می شوند، و شناخت همه آن ها کمی پیچیده به نظر می رسد. به همین علت شناخت و آشنایی با انواع لامپ، به منظور انتخاب بهترین نوع آن برای کاربری مورد نظر ما بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت.

انواع لامپ

انواع لامپ ها کدام‌اند؟

انواع لامپ را با در نظر گرفتن شاخصه های گوناگونی می توان مورد بررسی قرار داد، نمی توان یک معیار ثابت را برای تقسیم بندی لامپ ها در نظر گرفت. در درجه اول تمام لامپ ها در ویژگی روشنایی بخشی مشترک هستند، اما همانطور که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، لامپ ها در مقایسه با یکدیگر خصوصیت های متغیری دارند. این متغیرها شامل تغییر در کمیت و کیفیت نور، بهره‌وری، توان مصرفی، دمای رنگ، شاخص نمود رنگ، رتبه انرژی، شار و بهره نوری، نوع سرپیچ، رنگ، شکل، فناوری نورافشانی و ... می باشند. در نتیجه می توان لامپ ها را بر اساس مشخصات مختلف فنی آن ها تقسیم بندی نمود.

انواع لامپ بر اساس کاربرد

انواع لامپ را بر اساس کاربردی که برای آن مورد استفاده قرار می گیرند، می توان دسته بندی نمود. این دسته بندی را شاید بتوان کامل ترین دسته بندی نام نهاد، چرا که تمام لامپ ها را می توان در این نوع از دسته بندی جایگزاری نمود. پس با توجه به معیار کاربرد، لامپ ها برای سه نوع مصارف عمومی، تخصصی و تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. لامپ های عمومی

لامپ های عمومی به منظور روشنایی بخشی در تمامی مصارف عمومی قابل استفاده می باشند. مصارف عمومی شامل مصارف منازل، اداره جات، فروشگاه ها، خیابان و معابر، مدارس، آموزشگاه، مکان ها عمومی و ... می باشد.

  1. لامپ های تخصصی

لامپ های تخصصی همانطور که از نام آن مشخص است، عمدتاً برای مصارف تخصصی به کار گرفته می شوند، که دیگر لامپ ها برای آن مصارف ساخته نشده اند. مسلماً کاربرد این لامپ ها برای مصارف عمومی نمی باشد.

  1. لامپ های تزئینی

لامپ های تزئینی دسته ای از لامپ ها می باشند که آن ها را به منظور استفاده در تزئینات، آذین بندی، زیباسازی، جلوه دادن و نما بخشیدن مورد بهره قرار می گیرند.

تقسیم بندی فوق را به طور کامل در نمودار زیر می توانید مشاهده کنید.

نمودار مقایسه انواع لامپ

در ادامه به شرح مختصری از مهم ترین این لامپ ها می پردازیم تا به یک زمینه از شناخت آن ها برسید.

نکته: لازم به ذکر است توضیحات تکمیلی برای هریک از لامپ های ذکر شده، به طور مفصل در مقاله‌ی مربوط به آن ها آمده است، که شما برای مطالعه بیشتر راجع به لامپ مربوطه می توانید به مجله ایزی نور مراجعه کنید.

لامپ رشته‌ای

عنوان مرسوم ترین نوع لامپ را می توان به لامپ های رشته‌ای اختصاص داد. این نوع لامپ ها قدیمی و ساده بوده و رایج ترین منبع روشنایی به شمار می آیند. ساختار داخلی این لامپ متشکل از یک رشته فلزی تنگستنی است که با رسیدن جریان برق به آن، داغ شده و منجر به نورافشانی می شود. لامپ رشته‌ای یا لامپ التهابی در واقع ارزان ترین نوع لامپ نیز می باشد و آن را به راحتی می توان از اکثر فروشگاه ها و مراکز خرید تهیه نمود. امروزه با توجه به ضرورت و اهمیت صرفه جویی در مصرف برق، اقبال به خرید این نوع لامپ کاهش یافته است. تولید حرارت و اتلاف انرژی بسیار بالا ویژگی مشهود این نوع لامپ می باشد. این لامپ در توان های مختلفی تولید می شود.

لامپ های رشته ای

لامپ هالوژنی

لامپ هالوژنی را می توان نسل ارتقاء یافته تر از لامپ های رشته‌ای به شمار آورد. در واقع فناوری تولید نور در این لامپ به لامپ های رشته ای شباهت دارد، با این تفاوت مهم که طول عمر این لامپ بیشتر از لامپ های رشته ای بوده، و این امر به خاطر آن است که فضای داخلی حباب آن از گاز هالوژن پر شده است.

لامپ هالوژن

لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت یا همان لامپ مهتابی، نوع انبوهی از لامپ ها می باشد که با نور خنثی و طبیعی خود، به یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در مصارف متنوع و عمومی تبدیل شده اند. این لامپ به نوعی با فناوری تخلیه الکتریکی در گاز روشن می شود، به این صورت که وقتی این لامپ را روشن می نماییم، جریان الکتریکی به دو سر آن وارد شده که باعث گرم و تبخیر شدن جیوه داخل شده و باعث تولید اشعه فرابنفش می شود. این اشعه فرابنفش، فسفر واقع در این لامپ را به عمل وادار کرده که در نتیجه باعث پدیدار شدن نور می شود. بهره نوری بالا، مصرف کم انرژی و نیز قیمت مناسب، این لامپ را به یکی از پرتقاضا ترین و پرفروش ترین لامپ ها تبدیل کرده است.

لامپ های فلورسنت-مهتابی

لامپ اف پی ال

لامپ اف پی ال را می توان نسل پیشرفته لامپ های فلورسنتی (مهتابی) به شمار آورد. در این لامپ مشکلاتی همچون اشعه ماوراءبنفش و وجود بخار جیوه برطرف شده است. همچنین عیوبی همچون پرش نور و خاموش و روشن شدن پیاپی که در لامپ های فلورسنت وجود دارد، در این لامپ برطرف گشته است. این نوع از لامپ نیز شار نوری مناسب داشته و مصرف انرژی پایینی دارند.

لامپ اف پی ال

لامپ ال ای دی

وقتی از مصرف کم انرژی سخن به میان می آید، بسیاری از ما لامپ ال ای دی را به خاطر می آوریم، این نوع لامپ جدیدترین نسل لامپ های کم مصرف محسوب گشته که این امر مرهون فناوری آن است که از دیوهای ساطع کننده نور تشکیل است. لامپ های ال ای دی خود به سه نوع LED، SMD و COB تقسیم بندی می شوند. به غیر از کم مصرف بودن، از ویژگی های مهم این لامپ می توان از تولید حرارت کم و نیز عمر طولانی و عدم سوختن این لامپ، نام برد. در یک جمله لامپ ال ای دی کم مصرف ترین و به صرفه ترین نوع لامپ در میان انواع لامپ ها می باشد.

لامپ های ال ای دی

 لامپ های تخصصی

لامپ تخصصی بر خلاف دیگر لامپ ها صرفاً برای روشنایی بخشی به کار نمی روند، بلکه از نور و اشعه موجود در آن ها به منظور استفاده در مصارف تخصصی بهره گرفته می شود. مسلماً نور این لامپ ها دارای مشخصه هایی می باشد که پاسخگوی کارهای تخصصی است.  لامپ های تخصصی دارای انواع مختلف از جمله لامپ فرابنفش (بلک لایت)، لامپ مادون قرمز، لامپ پزشکی، لامپ میکروسکوپ، لامپ گلخانه ای و ... می باشد. دو نوع رایج آن ها لامپ مادون سرخ و لامپ فرابنفش می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم. لازم به ذکر است که این لامپ ها در فروشگاه اینترنتی ایزی نور موجود می باشد.

  • لامپ مادون قرمز

لامپ مادون قرمز دارای اشعه مادون قرمز بوده و در واقع با تبدیل جریان الکتریکی به اشعه فروسرخ، نوری دارای اشعه مادون قرمز تولید می کند. نور این لامپ به دلیل دارا بودن اشعه مادون قرمز، خاصیت گرمابخشی داشته و برای مصارفی که نیاز به تولید گرما دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. مصارفی از جمله سلامتی (آسیب های مفصلی، گردش خون، تسکین دردهای عضلانی و ...) و پرورش و رشد پرندگان و ماکیان.

لامپ مادون قرمز

  • لامپ فرابنفش

لامپ فرابنفش یا لامپ بلک لایت دارای اشعه فرابنفش بوده و برای مصارفی همچون میکروب‌کشی و گندزدایی، ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی، مصارف زیبایی (سولاریوم و دستگاه خشک کردن ناخن)، تشخیص و تفکیک اسکناس اصل از تقلبی، ایجاد جلوه های ویژه با بلک لایت و ... کارایی دارد.

لامپ فرابنفش-بلک لایت

لامپ ادیسونی (فیلامنت)

لامپ ادیسونی یا لامپ فیلامنت یکی از انواع لامپ تزئینی و یا لامپ دکوراتیوی به شمار می رود. در ساخت این لامپ از الگوهای کلاسیک و قدیمی استفاده شده است. رشته های درون این لامپ از پس حباب شفاف آن مشخص بوده و جلوه‌گری می نمایند. با استفاده از این نوع لامپ، می توان دکوراسیونی زیبا و کلاسیک و البته نوستالژیک را برای محیط های مختلف فراهم نمود.

لامپ ادیسونی-فیلامنت

ریسه

ریسه ها یکی از ایده‌آل ترین گزینه های موجود برای خلق کردن نورپردازی های خاص و چشم نواز هستند. ساختار ریسه تشکیل شده از چندین لامپ ریز است که بر روی مداری الکتریکی نصب گشته و همزمان با یکدیگر روشن می شوند. ریسه ها در اشکال و رنگ های مختلفی تولید می شوند. مهم ترین مشخصه آن ها زیبایی و جذابیت بصری آن هاست که بسیار مشهود می باشد، و این ویژگی آن را برای انواع نورپردازی تزئینی قابل استفاده می سازد.

ریسه

انواع لامپ از نظر فناوری و ساختار

لامپ ها با توجه به ساختاری که دارند، نورهای مختلفی را ساطع می کنند. که شاید با نگاه به آن ها متوجه این امر نباشیم. ولی باید دانست که در ساخت لامپ ها از فناوری های گوناگونی بهره می گیرند، که در نتیجه فرآیند تولید نور در آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

در یک نگاه کلی، لامپ ها از نظر فناوری تولید نور به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. لامپ های التهابی
  2. لامپ های گازی
  3. لامپ های ال ای دی

لامپ التهابی

فناوری تولید نور در لامپ های نوع التهابی از طریق یک رشته فلزی از جنس فلز تنگستن صورت می گیرد، به این شکل که با رسیدن جریان الکتریکی، این رشته تنگستنی داغ گشته و شروع به تولید نور می نماید. از این گونه لامپ می توان به لامپ رشته‌ای و لامپ هالوژنی اشاره نمود. این نوع لامپ مصرف انرژی بالایی دارد و البته تولید گرمای زیادی نیز دارد.

لامپ گازی

فرآیند تولید نور در این لامپ به شکل تخلیه الکتریکی در گاز صورت می گیرد. در این نوع از لامپ ها فضای داخلی به وسیله گازهای مخصوصی از جمله بخار سدیم و جیوه پر گشته است، که با رسیدن جریان الکتریکی به آن، طی فرآیندی این گازها تبخیر گشته و به نور تبدیل می شوند. این نوع از لامپ مصرف انرژی بسیار بالایی دارند و البته نور تولید شده به وسیله آن ها، شدید و بسیار زیاد می باشد. از لامپ های گازی می توان به لامپ بخار سدیم، لامپ متال هالید و لامپ بخار جیوه اشاره نمود.

لامپ های گازی

لامپ ال ای دی

ساز و کار تولید نور در لامپ های ال ای دی به وسیله دیودهای نورافشان شکل می گیرد، خاصیت این دیودها این است که با مصرف بسیار کم انرژی برق، قادر به تولید نور زیاد می باشند. سایز این دیودها کوچک بوده و هر لامپ ال ای دی از یک تا چند دیود نورافشان تشکیل شده است. مهم ترین ویژگی لامپ ال ای دی را می توان، مصرف بسیار کم انرژی دانست. این لامپ در سه نوع LED، SMD و COB تولید می شود.

انواع لامپ بر اساس شکل حباب

لامپ های اشاره شده را بر اساس یک شاخص دیگر یعنی شکل آن ها نیز می توان دسته بندی نمود. بر این اساس ما شاهد طیف زیادی از لامپ ها می باشیم، زیرا لامپ ها از نظر شکل حباب دارای فراوانی و تنوع زیادی هستند. همچنین باید به این نکته اشاره نمود که هر کدام از لامپ ها بر اساس حباب طراحی شده، دارای کارکرد مخصوص به خود می باشند. به عنوان مثال لامپ های سری A رایج ترین نوع لامپ بوده و آن ها را برای بیشتر مصارف روشنایی عمومی در مکان های مختلف به کار می برند.

در شکل زیر تصویر حباب انواع لامپ ها قابل مشاهده است.

حباب انواع لامپ

انواع لامپ بر اساس نوع سرپیچ

از سری شاخصه هایی که می توان به وسیله آن لامپ ها را دسته بندی نمود، نوع سرپیچ به کار رفته در لامپ ها می باشد. بر این اساس لامپ ها به چهار نوع تقسیم می شوند:

  • لامپ های با سرپیچ سری E
  • لامپ های با سرپیچ سوزنی شکل
  • لامپ های با سرپیچ دوشاخه‌ای
  • لامپ های با سرپیچ ریموت دار

لامپ های با سرپیچ سری E

لامپ های با سرپیچ سری E جزء رایج ترین و پرکاربردترین لامپ ها می باشند. به تبع این مسئله، سرپیچ های سری E نیز رایج ترین نوع سرپیچ می باشد. به عنوان مثال سرپیچ E27 سرپیچ اکثر لامپ هایی است که ما برای مصارف عمومی خود استفاده می کنیم و لامپ های استاندارد تا 120 وات را شامل می شود. برای آشنایی بیشتر در تصویر زیر می توانید انواع سرپیچ سری E را مشاهده نمایید.

نکته: به عنوان راهنما باید گفت که حرف E به معنای ادیسون و عددی که در کنار آن آمده است گویای قطر سرپیچ است.

انواع سرپیچ سری E

لامپ های با سرپیچ سوزنی شکل

سرپیچ این نوع از لامپ به شکل سوزنی یا همان پین بوده و با حرف G و GU نشان داده می شوند. اغلب این لامپ ها به صورت دو پین می باشند.

لامپ های با سرپیچ دو شاخه‌ای

سرپیچ این نوع از لامپ به این صورت است که دارای دو شاخه می باشد و این دو شاخه را به طور مستقیم به پریز برق وصل می نمایند و به این طریق لامپ روشن می شود.

لامپ های با سرپیچ ریموت دار

لامپ هایی که سرپیچ آن از نوع ریموت دار می باشد به این صورت است که می توان آن ها را به وسیله ریموت و یا همان کنترل از راه دور، روشن و یا خاموش نمود. در واقع روال روشن و خاموش سازی این لامپ ها به وسیله کنترل آن ها صورت می گیرد.

انواع سرپیچ لامپ

بهترین مارک لامپ

اگر تصمیم به تهیه و خریداری لامپ گرفته‌اید، یکی از دغدغه هایی که برای شما ممکن است پیش بیاید این است که بهترین مارک لامپ کدام است؟ لامپ ها به عنوان اصلی ترین منابع روشنایی بخش در زندگی ما محسوب می شوند و بنا به ضرورت همیشگی این محصول در زندگی ما، تولیدکنندگان زیادی دست به طراحی و تولید آن زده اند. به همین دلیل در بازار محصولات روشنایی، لامپ هایی از برندهای گوناگون، از مارک های معتبر و شناخته شده تا مارک های متفرقه پیدا خواهید کرد. اگر شما نیز با برندهای مشهور لامپ آشنایی کمی دارید، باید دانست که برندهایی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد، از بهترین و معتبرترین برندهای تولیدکننده داخلی محصولات روشنایی می باشند که در بازار صنعت برق شناخته شده می باشند.

  • افراتاب
  • بروکس
  • لامپ نور
  • پارس شعاع توس
  • لامپ نور
  • پارس شهاب
  • شعاع
  • افق
  • و ...

لازم به ذکر است تمامی لامپ های برندهای اشاره شده در فروشگاه ایزی نور موجود می باشد.

انواع لامپ را از کجا خریداری نماییم؟

با توجه به بازار وسیع محصولات روشنایی و گسترش مداوم آن، راه های خرید انواع لامپ نیز زیاد بوده و این محصول را می توان به سهولت خریداری کرد. لامپ ها را می توان به طرق مختلفی از حضوری گرفته تا غیرحضوری و آنلاین تهیه نمود. پیشنهاد ما به شما خرید آنلاین و راحت این محصول می باشد، به همین منظور فروشگاه ایزی نور این امکان را فراهم آورده است که با تأمین انواع لامپ با قیمت مناسب و با گارانتی معتبر تولیدکننده اصلی، خرید شما را آسان نماید. همچنین با مراجعه به سایت ایزی نور و بازدید از لامپ های آن می توانید به مشخصات آن ها دست یافته و به راحتی به مقایسه انواع لامپ بپردازید و در نهایت خرید خود را به راحتی انجام دهید.     

جمع بندی

لامپ ها مهم ترین وسیله ای هستند که امر مهم روشنایی و نورپردازی در زندگی ما را به عهده دارند. در بازار محصولات روشنایی با انبوهی از لامپ ها مواجه هستیم که ممکن است از کاربرد و فناوری آن ها هیچ شناختی نداشته باشیم و این به خاطر تنوع و پیشرفتی است که به طور مداوم در صنعت تولید لامپ اتفاق می افتد، و به تنوع گسترده در تولید آن انجامیده است. مجله ایزی نور سعی بر آن داشت تا در قالب یک مقاله به این موضوع پرداخته و به شرح جامعی از اقسام لامپ ها بپردازد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

در پایان شما می توانید برای خرید انواع لامپ با قیمت مناسب به همراه گارانتی اصلی تولیدکننده، به فروشگاه ایزی نور مراجعه کرده و به راحتی خرید خود را ثبت نمایید. همچنین می توانید از دیگر محصولات روشنایی ارائه شده توسط ایزی نور دیدن کرده و از خرید محصولات روشنایی باکیفیت بهره‌مند شوید.

فروشگاه اینترنتی ایزی نور تأمین کننده انواع محصولات برق و روشنایی، سیم و کابل، کلید و پریز، برق صنعتی و ... می باشد، که شما می توانید آن ها را به صورت خرده و یا عمده خریداری نمایید. همچنین برای راهنمایی بیشتر در این باره می توانید با یکی از شماره تلفن های موجود در سایت تماس گرفته و سؤالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

 

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید