نور و روشنایی

راهکارهای روشنایی اتاق بدون پنجره

روشنایی اتاق بدون پنجره یکی از مسائلی است که افراد با سلایق گوناگون سعی می کنند برای حل آن از راه حل های گوناگون استفاده کنند. حتی اگر تمامی اتاق های منازل شما دارای پنجره باشد، باز هم فضاهایی از خانه مانند انبار، زیرزمین، حمام، دستشویی و ... هست که امکان دارد خالی از پنجره و نورگیر بوده، و نیاز به روشنایی اصولی داشته باشد. نکات این مقاله به شما در روشنایی بخشی مطلوب به فضاهایی که از پنجره بی بهره هستند، کمک می رساند. همراه ما باشید.

راهکارهای روشنایی اتاق بدون پنجره

اهمیت روشنایی اتاق بدون پنجره

روشنایی اتاق بدون پنجره به طور قطع از اهمیت بیشتری نسبت به اتاق هایی که دارای پنجره هستند، برخوردار است. می توان یکی از مهم ترین دلایل این امر را اهمیت مسئله مصرف انرژی دانست. برای فهم بهتر این مسئله باید در نظر داشت که فضاهایی که پنجره داشته باشند، در ساعات زیادی از روز نیازی به روشن نمودن لامپ و چراغ ندارند، بلکه نور خورشید به عنوان یک منبع روشنی بخش، روشنایی لازم را تأمین می بخشد. مسلماً نور طبیعی که از طریق پنجره ها وارد شده و اتاق را روشن نماید، انرژی بخش تر و سرزنده تر بوده، ولی هنگام مواجهه با اتاق بدون پنجره، در نگاه اول چنین فضایی خسته کننده و دلگیر به نظر می آید. اما خبر خوب اینکه اگر شما یک اتاق فاقد پنجره را به نحو مناسبی نورپردازی نمایید، نه تنها نبودن پنجره به چشم نیامده، بلکه باعث ایده آل گشتن آن فضا از طریق نورپردازی آن می گردد.

به طور خلاصه می توان گفت که معمولاً نورپردازی فضاهای فاقد پنجره به دو دلیل مورد توجه قرار می گیرد:

  1. جلوه بخشی به اتاق و به چشم نیامدن نبود پنجره
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی برای فضاهایی که امکان روشنایی از طریق نور خورشید در آن ها وجود ندارد.

روشنایی اتاق بدون پنجره

اصول روشنایی اتاق بدون پنجره

نورپردازی و روشنایی اتاق های بدون پنجره از پیچیدگی خاصی برخوردار نمی باشد و با کمی دقت بیشتر متوجه می شوید که با پیروی از برخی اصول و روش ها به راحتی می توان این فضاها را به فضای مطلوب خود تغییر داد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

شکل و ابعاد اتاق ها

در درجه اول، انتخاب بهترین نورپردازی ممکن را عواملی همچون شکل، ابعاد و نحوه دکوراسیون اتاق تعیین می کند. این اشتباه است که به خاطر نبود پنجره، به فکر منابع روشنایی بسیار قوی و قدرتمند نوری باشید. بسته به ابعاد فضای مورد نظر، از روشنایی خاصی برای آن بهره می برند. به عنوان مثال برای فضاهای کوچک و بسته، استفاده از لوسترهای بزرگ درخشان توصیه نمی شود، و بالعکس برای فضاهای بزرگ و فاقد پنجره، استفاده از لوسترهای بزرگ و درخشان، انتخاب مناسبی می باشد.

کاربری اتاق ها

نورپردازی اتاق های بدون پنجره، بسته به اینکه کدام یک از فضاها و با چه نوع کاربری باشند از تفاوت های زیادی برخوردار می باشد، و قاعدتاً برای هر یک از آن ها، چراغ های مختلف ارائه و پیشنهاد می شود. به عنوان مثال برای فضاهایی همچون حمام و دستشویی که اکثراً دارای پنجره نیستند، استفاده و بکارگیری چراغ بالا آینه ایده آل ترین نوع روشنایی می باشد. (در این باره می توانید به مقاله نورپردازی با چراغ بالا آینه در مجله ایزی نور مراجعه نمایید.) 

اجزا و وسایل اتاق ها

یکی از بهترین راه ها که در روشن به نظر آمدن اتاق ها بسیار نقش دارد، ایده پردازی از طریق اجزا و وسایل اتاق ها می باشد. به عنوان مثال به کار گرفتن رنگ های روشن در اجزای مختلف از جمله دیوارها، مبلمان، فرش و زیرانداز، کفپوش، کاغذ دیواری، لوازم تزئینی و ... . در کمک به روشن نشان دادن چنین فضاهایی بسیار مؤثر می باشد.

روشنایی اتاق بدون پنجره

زوایا و عناصر اتاق ها

اگر با دقت بیشتری به گوشه و کنار اتاق ها نگاه کنیم، می توان زوایا و عناصری را پیدا کرد که نورپردازی آن ها (با تجهیزات روشنایی مخصوصی که برای آن طراحی شده است) علاوه بر روشنایی بخشیدن، می تواند نگاه ها را به خود خیره نماید. به عنوان مثال استفاده از چراغ زیرپله ای برای راهروهای تاریک و فاقد پنجره، یک منبع نوری عالی و در عین حال بسیار شکیل و زیبا می باشد.

راهکارهای روشنایی اتاق بدون پنجره

نصب پنل سقفی

اولین و مهم ترین نوع چراغی که پیشنهاد می شود، پنل های سقفی هستند که نسل جدید و پرطرفدار از انواع چراغ سقفی می باشند. (در این باره برای آشنایی بیشتر می توانید به بخش مقالات مجله ایزی نور رفته و مقالات چراغ های سقفی روکار و توکار را مطالعه نمایید.) استفاده و نصب پنل سقفی به دلیل نور ملایم و پخش نوری بسیار بالا، یک روشنایی مطلوب می باشد.

نصب پنل آسمان نما

یکی از بهترین و در عین حال هوشمندانه ترین ایده ها برای روشنایی پذیرایی و اتاق های بی پنجره، استفاده از پنل آسمان نما می باشد. این پنل به نوعی آسمان و یک دریچه مجازی رو به آن را تداعی می کند، و در عین حال اتاق های تاریک را روشنایی می بخشد. شما می توانید با مراجعه به سایت ایزی نور از بخش محصولات روشنایی داخلی این پنل را خریداری نمایید.

پنل آسمان نما

نصب لامپ فلورسنت

لامپ های فلورسنت، به دلیل کم مصرف بودن و شار نوری مناسب، از ایده آل ترین گزینه ها برای روشنی بخشی به اتاق های تاریک می باشند.

نصب چراغ خطی

چراغ خطی به دلیل روشن کردن و جلوه بخشیدن به گوشه ها و زوایای مختلف یک اتاق، منبع روشنایی مناسبی است. یکی از مزیت های این چراغ، مدرن و به روز بودن ظاهر آن است که مناسب برای ایده پردازی های مختلف نوری می باشد.

استفاده از لامپ های هالوژنی

لامپ هالوژنی نیز یکی از گزینه های پیش رو برای روشنایی بخشی به اتاق های بدون پنجره است که یک نورپردازی جالب و مدرن را برای این فضاها ایجاد میکند. از این لامپ ها می توان برای ایجاد روشنایی فرعی نیز استفاده نمود.

روشنایی اتاق بدون پنجره

استفاده از چراغ سقفی آویزدار

چراغ سقفی آویزدار یکی از انواع چراغ های دکوراتیو بوده که به دلیل نوع ایستایی خود که معلق بوده، یک عنصر دکوراتیو برای محیط به شمار آمده و نوری مطلوب و قوی، با جهت تابشی مستقیم و غیر مستقیم (بازتابی) ساطع می کند.

نکته: در کنار لامپ ها و چراغ ها می توان از آینه به عنوان یک بازتاب دهنده بسیار عالی استفاده نمود، تا جلوه نوری آن ها را دوچندان نماید.

کلام آخر

روشنایی و نورپردازی برای اتاق بدون پنجره، در عین حال که بسیار ساده به نظر می رسد، اصول و فنونی دارد که با رعایت آن ها می توان فضاهای بدون پنجره ی مورد نظر را به یک محیط با روشنایی ایده آل تبدیل نمود. برای رسیدن به این منظور، همانطور که اشاره نمودیم می بایست از محصولات روشنایی خاصی بهره گرفت. محصولات روشنایی اشاره شده همگی در فروشگاه اینترنتی ایزی نور موجود بوده و به فروش می رسند. شما می توانید برای خریداری این محصولات به فروشگاه ایزی نور مراجعه نمایید و خرید خود را ثبت نمایید. همچنین برای مشاوره و راهنمایی بیشتر در این باره می توانید با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس گرفته و با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید