نور و روشنایی

نورپردازی اتاق گیمینگ با روش هایی که نمی دانستید!

نورپردازی اتاق گیمینگ یکی از جالب ترین انواع نورپردازی است. اگر برای ایده گرفتن گشتی در دنیای وب زده باشید با انبوهی از تصاویر اتاق گیمینگ مواجه خواهید شد که با نورپردازی های تقریباً مشابه به شما یک نوع خاص و تا حدودی تکراری از نورپرداری اتاق گیمینگ را نشان خواهند داد. علاوه بر این در نگاه اول در ذهن خود برآورد یک هزینه بسیار زیاد برای این کار می کنید. نورپردازی حرفه ای و دقیق اتاق گیمینگ نیازمند مشورت گرفتن از یک طراح نورپردازی می باشد. اما به شما اطمینان می دهیم که شما نیز می توانید این امر را انجام دهید. در این مطلب از مجله ایزی نور قصد داریم تا شما را با برخی از ایده های جالب، کم هزینه و البته شدنی برای این نورپردازی آشنا سازیم. تا پایان مطلب با ایزی نور همراه باشید.

نورپردازی اتاق گیمینگ با روش هایی که نمی دانستید!

اهمیت نورپردازی اتاق گیمینگ

در علم روانشناسی یکی از ارزش های بازی این است که باعث تخلیه فشارهای روانی می شود، به نوعی بازی کردن دارای ارزش درمانی می باشد. بازی ها می توانند مانند دریچه ای به یک دنیای دیگر باشند که انسان ها را برای لحظاتی از دنیای اطراف و دغدغه های خود فارغ می کنند. امروزه متداول ترین انواع بازی، بازی های کامپیوتری می باشد. در گذشته افراد برای انجام بازی های کامپیوتری به کلوب بازی های قدیمی می رفتند. امروزه این کلوب ها به گیم نت تبدیل شده که با ظاهری مدرن تر کارایی کلوب های بازی قدیمی دارند. اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای بازی اتاق مخصوص به خود را داشته باشند. ایجاد یک اتاق بازی حرفه ای که یک گیمر بتواند به راحتی در آن برای ساعاتی در فضای بازی غرق شده و لذت ببرد، از اهمیت خاصی برخوردار است. بازی در تاریکی مطلق و نگاه کردن طولانی مدت در تاریکی به صفحه مانیتور، بدون شک باعث خستگی و فشار به چشم می شود، و حتی ممکن است به این دلایل بازی را نیمه کاره رها کنید!

 

تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ

تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ بر خلاف تصور از طیف بسیار زیادی برخوردار نیستند، بلکه شامل برخی از تجهیزات خاص هستند که فقط از لحاظ رنگ و مدل دارای تنوع بالا می باشند. این لوازم شامل برخی از لوازم روشنایی شامل چراغ رومیزی، ریسه ال ای دی نواری، چراغ ایستاده یا استندی، پنل روشنایی هوشمند، بیم لایت و ... است. بسته به اینکه شما کدام قسمت از خانه را برای اتاق گیمینگ انتخاب نموده اید، می توان ایده های متنوعی را برای نورپردازی و انتخاب تجهیزات ارائه داد.

تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ

از نقطه کانونی در اتاق گیمینگ چه می دانید؟

اتاق گیمینگ معمولاً یک بخش دارد که میز و صندلی مخصوص گیم آنجا چیده می شود و جایگاه مشغول شدن به بازی می باشد. عمده تمرکز نورپردازی باید این نقطه باشد. به این بخش از اتاق، نقطه کانونی در اتاق گیمینگ گفته می شود. بعد از مشخص کردن این نقطه نوبت به سه گام اصلی می رسد.

گام اول

پیش از اقدام به خریدن وسایل اتاق گیمینگ اولین نکته ای که در نورپردازی اتاق گیمینگ باید آن را در نظر گرفت پاسخ به این سؤال است که آیا شما می خواهید تمام اتاق را تبدیل به اتاق گیمینگ نمایید یا فقط یک قسمت از آن را برای این کار در نظر گرفته اید؟ اگر هدف کل اتاق است به خرید تجهیزات و وسایل بیشتر و اگر هدف بخشی از اتاق است به تجهیزات کمتر نیازمندید. به یاد داشته باشید استفاده از تمام این وسایل در نورپردازی گیمینگ ضروری نمی باشد و شما با استفاده از یک یا برخی از آن ها می توانید یک نورپردازی بسیار عالی داشته باشید.

گام دوم

نگاهی به دور تا دور اتاق خود بیندازید و بهترین اجزا و جایگاهی را که می توانید از آن ها برای نصب تجهیزات گیمینگ بهره ببرید، در نظر بگیرید. بهترین ها می تواند دیوار، سقف، میز و صندلی، مانیتور، کیبورد، کمد، قفسه کتاب و ... باشد. با این کار طرح دلخواه کم کم در ذهن شما شکل می گیرد. اگر نیاز است یک دفترچه و خودکار بردارید و طرحی را که در ذهن دارید بر کاغذ یادداشت یا ترسیم کنید.

گام سوم

گام بعد خریداری تجهیزات و نصب آن ها است که در ادامه قرار است به طور مفصل به آن بپردازیم.

نورپردازی اتاق گیمینگ خلاقانه

نورپردازی اتاق گیمینگ با راهکارهای ایزی نور

در نورپردازی اتاق گیمینگ خلاقیت حرف اول را می زند. به عنوان مثال شما چند متر ریسه در اختیار دارید. اگر شما بدانید و بلد باشید با این مقدار چه ریسه چه اشکال نوری را ایجاد نمایید، مطمئن باشید که با بقیه وسایل نورپردازی نیز می توانید با خلاقیت بهترین نتیجه را بگیرید.

در ادامه مجله ایزی نور سعی نموده به یکسری تکنیک های جالب و مبتکرانه نورپردازی اتاق بازی بپردازد.

 

لامپ های فلورسنت رنگی، ایده آل ناشناخته

لامپ های فلورسنت رنگی را می توان یک انتخاب ایده آل برای نورپردازی اتاق گیمینگ کم هزینه به شمار آورد. شاید کمتر با چنین نورپردازی مواجه شده باشید. با خرید لامپ فلورسنت رنگی می توانید خطوط رنگی نوری و بسیار ارزان و کم مصرف ایجاد نمایید. توجه داشته باشید مناسب ترین نوع لامپ فلورسنت برای اتاق بازی، نوع خطی آن می باشد. لامپ های فلورسنت را می توان به صورت ضربدری، مربعی، قاب توخالی، مثلثی، خطوط کج و دیگر اشکال دلخواه نصب کرد و یک تزئین نوری جذاب ایجاد نمایید.

نورپردازی اتاق گیمینگ با لامپ فلورسنت

لامپ بلک لایت؛ رقص درخشش در تاریکی

یکی از روش های جالب برای نورپردازی اتاق بازی استفاده از لامپ های بلک لایت است. کارایی لامپ بلک لایت به این صورت است که باعث درخشان دیده شدن اجسام در تاریکی می شود. همین خاصیت آن را به یک گزینه برای نورپردازی اتاق گیمینگ تبدیل نموده است. لامپ بلک لایت که دارای نور ماورا بنفش می باشد و اگر آن را در یک اتاق تاریک روشن کنید، برخی از اجسام و وسایل داخل اتاق روشن دیده می شود. در واقع این لامپ درخشان کننده بوده و اجسامی ماننن لباس ها، ناخن، دندان و ... که دارای فسفر هستند، زیر نور این لامپ در تاریکی اتاق به صورت درخشان دیده می شوند. با بلک لایت حتی رنگ لباس خود را نیز جوری دیگر می بینید.

نکته بسیار مهم: استفاده طولانی مدت از لامپ های بلک لایت در اتاق گیمینگ توصیه نمی شود، چرا که این لامپ در کنار نور و جلوه خاصی که به اتاق شما می بخشد، در دراز مدت باعث آسیب های پوستی می شود، که دلیل آن برخورداری اشعه های ماوراء بنفش است.

نورپردازی اتاق گیمینگ با لامپ بلک لایت

بیم لایت ها را امتحان کنید

بیم لایت (Beam light) یکی بهترین گزینه ها برای نورپردازی اتاق گیمینگ است که در اشکال چند ضلعی یا خطی تولید می شوند. بیم لایت های با شکل خطی ظاهری مشابه مشابه با لامپ فلورسنت خطی دارد، ولی از نظر امکانات نورپردازی از لامپ فلورسنت پیشرفته تر و البته گران تر هستند. بیم لایت پنل های خطی شکل نوری هستند که از طریق سوکت به یکدیگر متصل می شوند. قابلیت ایجاد رنگ نور دلخواه، ایجاد افکت نوری و قابلیت تنظیم شدت نور از ویژگی های این محصول می باشد. این محصول قابلیت کنترل از فاصله دور توسط اپلیکیشن موبایل را دارد.

نورپردازی اتاق گیمینگ با پنل هوشمند بیم لایت

خطوطی از جنس شلف و ریسه

اگر گوشه و کنار مناسب در اتاق خود پیدا نکرده اید، استفاده از شلف های دیواری یا ایستاده (قفسه یا طاقچه به آن ها گفته می شود) که نصب راحتی دارند و در مدل های دلخواه قابل تهیه هستند بهترین گزینه است. پس از نصب این شلف ها به روی دیوار، نوبت به نصب ریسه های ال ای دی مناسب به دور زوایای این شلف ها و خلق خطوط نوری زیبا به روی دیوارها می رسد.

نورپردازی اتاق گیمینگ با ریسه ال ای دی

ریسه های ال ای دی؛ انتخاب اول و راه حل آخر

ریسه های ال ای دی برای نورپردازی اتاق گیمینگ کم هزینه ترین و راحت ترین راه دانست. به جرئت می توان این قطعه الکتریکی را اولین انتخاب به سبب راحتی نصب و کم هزینه بودن، و نیز آخرین انتخاب به دلیل کافی بودن آن برای ساخت یک اتاق گیمینگ ساده و ایده آل دانست. این ریسه ها که چراغ نواری نیز نامیده می شوند انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی دارند و می توان آن ها را پشت مانیتور، دور میز، لبه های کیبورد، دور تا دور سقف، زوایای دیوار، دور اشیاء و ... نصب کرد. برای خرید انواع ریسه ال ای دی نواری می توانید از طریق سایت فروشگاه کالای برق و الکترونیک ایزی نور اقدام نمایید.

نورپردازی اتاق گیمینگ با ریسه نواری

نورها را زیر میز پنهان کنید!

تا می توانید نورها را مخفی کنید، این یک اصل در نورپردازی اتاق بازی است. لبه ها و زیر میز بهترین جا برای پنهان کردن ریسه ها می باشد. نصب نور پشت مانیتور نیز به دلیل اینکه یک نقطه کانونی جلوی روی گیمر ایجاد شده و باعث تمرکز و به اصلاح جمع شدن حواس گیمر به بازی و صفحه مانیتور می شود، بهترین جایگاه است. البته لازم به ذکر است که برخی طراحان قرار دادن نور در پشت مانیتور را توصیه نمی کنند، چرا که معتقدند چشم ها را خسته می نماید. ولی عقیده ما بر این است که اگر منبع نور به درستی پشت مانیتور نصب شود، به طوری که فقط هاله های نور پیدا باشد، نه تنها هیچ آزاری به چشم وارد نمی کند، بلکه باعث تمرکز گیمر به بازی می شود. اینکه در نورپردازی اتاق بازی، روشنایی لبه های مانیتور و میز را به عنوان یک اصل ثابت در نظر می گیرند، کاملاً صحیح است. چرا که نور ساطع شده از این زاویه کمترین فشار را به چشم وارد می نماید. تصور اینکه هاله های نوری رنگی از گوشه کنار مانیتور و میز بیرون زده باشد، بدون اینکه منبع پخش آن مشخص شود، بسیار عالی و ایده آل به چشم می رسد.

نورپردازی اتاق گیمینگ با نور مخفی

استفاده افراطی از تجهیزات و نورها ممنوع!

استفاده افراطی و به کارگیری انواع وسایل نورپردازی اتاق گیمینگ، نورپردازی اتاق بازی را از حالت اصلی خود خارج می نماید، و باعث می شود تمرکز گیمر هنگام بازی به هم بریزد. ایجاد نور زیاد و تیز در سراسر اتاق چشم ها را هنگام بازی آزار می دهد. شاید به همین دلیل باشد ریسه های ال ای دی، بهترین گزینه ای است که به ذهن طراحان دکوراسیون برای نورپردازی فضای گیمینگ می رسد. چرا که ریسه های ال ای دی نور ملایم و غیر آزاردهنده ای را ساطع می کنند.

 

هزینه نورپردازی اتاق گیمینگ

ساده و کوتاه به شما بگوییم که هزینه نورپردازی اتاق گیمینگ بستگی به طرح و ایده ای دارد که قرار است برای اتاق گیم خود اجرا نمایید. هر چفدر ایده شما پیچیده و متنوع تر باشد، هزینه تهیه و خرید وسایل نورپردازی بالاتر رفته و بالعکس.

 

آیا نورپردازی اتاق گیمینگ با هزینه کم، شدنی است؟

اگر بودجه محدود و کمی دارید، هیچ ایرادی ندارد، چراکه نورپردازی اتاق گیمینگ آنقدر متنوع و پر ایده است که به راحتی می توانید با هزینه کم نیز این امر را انجام دهید. ساده ترین راه برای اجرای یک نورپردازی کم هزینه، در نظر گرفتن سقف اتاق ها و نصب یک منبع نوری چشمگیر مانند لامپ رقص نور گردان است. از مزیت های ایجاد نور در سقف اتاق گیمینگ این است که نور در بالای سر گیمر قرار می گیرد و منبع آن مستقیماً با چشم گیمر تماس ندارد، در نتیجه آزار چشم به کمترین حد ممکن می رسد. یک ایده کاربردی ارزان دیگر این است که با تهیه چند متر ریسه ال ای دی و نصب آن در پشت مانیتور و دور میز، یک نورپردازی ساده ولی قابل توجه ایجاد نمایید.

نورپردازی اتاق گیمینگ کم هزینه

نکات مهم

در رابطه با نورپردازی اتاق گیمینگ، ضروری است که برخی نکات را بدانید:

  • به یاد داده باشید که تجهیزات اتاق گیمینگ تنها محدود به وسایل نورپردازی نمی شود. برای این کار شما می توانید از انواع تابلو ها، پوستر شخصیت های مختلف بازی، کاغذ دیواری، تابلو ال ای دی گیمینگ، چراغ فانتزی رومیزی، اکسسوری های مختلف و ... استفاده نمایید.
  • زندگی در آپارتمان یادآور نکته دیگری است و آن این است که باید مانع از خروج صداهای بازی به خارج از محیط و ایجاد آلودگی صوتی شویم. عایق های صدا که مانع از ایجاد آلودگی صوتی در فضای خانه و آپارتمان می شود، بهترین راهکار می باشد، علی الخصوص اگر حین بازی از اسپیکر و میکروفون ها استفاده می نمایید.
  • اگر اتاق گیم شما اتاق خواب نیز می باشد و تنها کارایی گیمینگ ندارد و میز و صندلی که استفاده می کنید، میز کار شما نیز می باشد، بهتر است فقط از ساده ترین تجهیزات مانند ریسه های ال ای دی به تنهایی استفاده نمایید.
  • اگر اتاق بسیار بزرگی دارید توصیه این است که تنوع رنگی را حتماً بکار ببرید، چون استفاده از نور تک رنگ، فضای آنچنان جالبی ایجاد نمی کند. علاوه بر این یکنواختی رنگ در اتاق گیمنت، ممکن است چشم را خسته نماید و نیز هیجان کافی برای بازی را ایجاد ننماید.
  • استفاده یکدست از نور سفید کمکی به ایجاد تنوع و زیبایی در اتاق گیمینگ نمی کند. پس رعایت تنوع در رنگ نور ضروری می باشد. علاوه بر این نور سفید یا روشن در دراز مدت چشم ها را خسته می کند.
  • ایجاد نور به دور کیبورد بهتر است حتماً انجام شود، تا در تاریکی گیمر هنگام بازی به راحتی جایگاه دکمه ها و موس را تشخیص دهد و سرعت العمل خود را هنگام بازی حفظ کند.
  • استفاده از شبرنگ ها از ارزان ترین و جالب ترین راهکارهایی است که مجله ایزی نور به شما توصیه می نماید.

جمع بندی

لذت و هیجان جزء جدایی ناپذیر بازی ها خصوصاً بازی های کامپیوتری می باشد. ایجاد هیجان به وسیله فضاسازی و القای حس بازی بوسیله نورها دلیل اصلی نورپردازی اتاق گیم است. نورپردازی با هزینه های سنگین برای اتاق گیمینگ تقریباً به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. ما در این مطلب سعی کردیم راهکار عملی و در عین حال کم هزینه را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و در انتخاب یک نورپردازی ایده آل برای اتاق گیمینگ به شما کمک کرده باشد.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید