روشنایی

لامپ ال ای دی و آشنایی با مزایا و معایب آن

لامپ ال ای دی بخش بسیار مهم و فراوانی از تولیدات صنعت روشنایی را به خود اختصاص داده است، آیا از فناوری LED اطلاعاتی دارید؟ امروزه فناوری ال ای دی کاربرد بسیار گسترده ای را پیدا کرده است و در بسیاری از تجهیزات صنعت برق، از آن بهره می برند تا بازدهی مطلوب تری داشته باشند. ما در این مطلب بنا داریم به یکی از محصولاتی که با استفاده از این فناوری ایجاد شده است بپردازیم. این محصول که لامپ LED نام دارد، از محصولاتی است که از فروشگاه ایزی نور قابل خریداری است. خواندن این مقاله شاید شما را در خرید لامپ ال ای دی یاری نماید. پس پیشنهاد می کنیم که تا پایان آن را مطالعه نمایید.

لامپ ال ای دی و آشنایی با مزایا و معایب آن

معرفی لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی از کاربردی ترین و به صرفه ترین محصولات روشنایی می باشد، LED مخفف عبارت Light Emitting Diode می باشد که به معنای دیود ساطع کننده‌ نور است. دیودها یکی از اجزا و وسایل الکتریکی بوده که نیمه رسانا می باشد و جریان الکتریکی را کنترل می نمایند، به این صورت که با ولتاژ کم و جریان الکتریکی پایین، نور زیادی را تولید می کنند. این دیودها عمر طولانی داشته و ابعادی بسیار کوچک دارند.

ساختار لامپ ال ای دی

راجع به اجزای لامپ ال ای دی آنچه مسلم است این است که چنین لامپی با مزایای منحصر به فردی که دارد، قطعاً از ساختار خاص و پیچیده ای برخوردار است. به طور کلی می توان گفت این موارد اجزای لامپ ال ای دی می باشند: حباب، برد حاوی دیودهای ال ای دی، هیت سینک(صفحه هدایت حرارتی)، درایور، خنک کننده، سرامیک و سرپیچ. البته در برخی مواقع دیودهای واقع در این لامپ را می توان درصورت خرابی تعویض نمود.

لامپ ال ای دی و کاربرد آن

لامپ ال ای دی در درجه اول برای روشنایی محیط های مختلف به کار گرفته می شود، این لامپ را به عنوان نسل جدید و پیشرفته و صد البته به صرفه تر از دیگر لامپ ها شناخته می شود. در فضاهای مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و هر نوع مصرفی که به ذهنتان برسد، از مصرف چنین لامپ به صرفه ای بی نیاز نیستند. در درجه دوم این نوع لامپ به دلیل کارایی فوق العاده خود، به منظور تزئینات به کار گرفته می شود و با آن نورپردازی تزئیناتی انجام می دهند، بهترین مثال در این مورد، ریسه های شلنگی و نواری می باشد.

انواع لامپ ال ای دی

سازندگان لامپ ال ای دی آن را در انواع مختلفی تولید کرده اند، تا علاوه بر بهره بردن از یک منبع نور به صرفه، از جنبه ی زیبایی آن نیز بتوان بهره گرفت. انواع این لامپ از این قرار است:

  • حبابی (رایج ترین نوع)
  • فیلامنتی
  • هالوژنی
  • شمعی
  • اشکی
  • سفینه ای (یوفو)
  • پنل سقفی
  • ریسه شلنگی
  • ریسه نواری
  • وال واشر
  • و ...

از دیگر انواع منحصر به فرد این لامپ می توان به لامپ های SMD و COB اشاره کرد، که در دیگر مقاله های ایزی نور به آن می پردازیم.

تصویر انواع لامپ ال ای دی

مزیت های لامپ ال ای دی

راجع به مزیت های منحصر به فرد لامپ ال ای دی باید گفت با مصرف آن از تعدادی خصوصیت منفی که شاید در دیگر لامپ ها وجود داشته باشد، اثری نمی بینید. از جمله:

از اتلاف انرژی خبری نیست

اولین و مهم ترین مزیت لامپ LED مصرف کم انرژی است که آن را از سایر لامپ ها متمایزتر می سازد و فوق العاده کم مصرف بودن از ویژگی های جدانشدنی این لامپ است.

از سوختن خبری نیست

فناوری این لامپ به گونه ای می باشد که ما شاهد سوختن لامپ نخواهیم بود، بلکه با نزدیک شدن به پایان عمر، نور آن کم می شود ولی نمی سوزد.

از عمر کوتاه خبری نیست

اگر بخواهیم بهترین نوع لامپ را از نظر مقاومت و طول عمر مثال بیاوریم، بدون شک می توان لامپ LED را معرفی نمود. طول عمر مفید این لامپ 50,000 ساعت بوده و حتی برخی از انواع آن ها، بیشتر از این مقدار نیز عمر می نمایند. برای مثال اگر شما روزانه 7 ساعت این لامپ را روشن نگه دارید، حدود 19 الی 20 سال می توانید از این لامپ بهره ببرید. همچنین گفتنی است که بر خلاف لامپ رشته ای، خاموش و روشن کردن های مداوم و فراوان اثری منفی در این لامپ به وجود نمی آورد.

از گرمای زیاد خبری نیست

این نوع لامپ انرژی دریافتی خود را تا سر حد ممکن به نور تبدیل می نماید و درصد بسیار کم و پایینی از آن به گرما تبدیل می شود.

از محدودیت نورپردازی خبری نیست

از برتری های مختص به این نوع لامپ این است که در هرگونه سبک دکوراسیون و فضایی قابل استفاده هستند، و می توان با استفاده از انواع مختلف آن، نورپردازی های گوناگونی را اجرا نمود. به عنوان مثال نوع شمعی و یا اشکی آن را می توان در لوستر، آباژور و ... به کار گرفت. این لامپ در نوع رنگی نیز تولید شده است که دارای رنگ های مختلف را شامل می شود و ایده بسیار خوبی برای داشتن نورهای رنگی متفاوت به شمار می رود.

از مواد و اشعه های مضر خبری نیست

شاید بدانید که لامپ هایی مثل لامپ فلورسنت یا همان لامپ مهتابی، دارای اشعه های مضر فرابنفش بوده و نیز در ساختار آن ها ماده ی جیوه به کار رفته است، ولی لامپ LED اینگونه نبوده و نیز نور حاصل از آن (خصوصاً نوع حبابی) تابش های خیره کننده و آزاردهنده را برای چشم ایجاد نمی کند.

لامپ های LED

معایب لامپ ال ای دی

راجع به معایب لامپ ال ای دی باید بگوییم این لامپ معایب چندانی نداشته و از عیوب بسیار کمی برخوردار است. در واقع مزیت های بیشمار آن باعث شده است که این معایب دیده نشوند و  به نوعی ناچیز شمرده شوند. با این حال ما برای شما این معایب را ذکر خواهیم کرد تا با دید بازتری دست به انتخاب و خرید لامپ LED زده باشید.

قیمت بالا

شاید اصلی ترین دلیلی که خریداران را برای خرید این لامپ راغب نمی کند، قیمت بالای آن باشد. اگر شما نیز جزء این افراد می باشید باید به شما بگوییم که با یک بار خرید این محصول، برای مدت بسیار طولانی از یک منبع نوری کم مصرف و به صرفه بهره خواهید برد. مطمئن باشید که اثرات مثبت استفاده از این لامپ را در قبوض برق خود مشاهده خواهید کرد.

حساس به دما

در برخی موارد ممکن است که این لامپ در دماهای بسیار بالا و دماهای بسیار پایین، عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد. البته این مورد در تمام لامپ های LED صدق نمی کند.

نور سفید رنگ

معمولاً گفته می شود که استفاده از لامپ هایی با نور خنثی و طبیعی و یا سفید، مناسب برای استفاده در اتاق خواب نمی باشد، چرا که مانع خواب می گردد. این لامپ نور خنثی و سفید را داراست که شاید به عنوان یک منبع نوری برای استراحت، گزینه مناسبی نباشد.

بهترین برند لامپ ال ای دی

نه تنها لامپ ال ای دی، بلکه هنگام خرید محصولات دیگر در هر زمینه ای که باشد نیز، سعی خواهید کرد که آن ها را از برندهای معتبر آن صنعت خریداری نمایید. لامپ LED نیز توسط تولیدکنندگان زیادی ساخته و عرضه می شود. ولی واضح است که خریداران به برندهای مشهور و معتبر این صنعت اعتماد خواهند داشت. از جمله بهترین برند لامپ ال ای دی می توان به افراتاب، نور، پارس شهاب، شعاع، بروکس و پارس شعاع توس اشاره داشت. لازم به ذکر است که تمامی محصولات ساخت این برندها، در فروشگاه ایزی نور موجود است.

لامپ ال ای دی را از کجا بخریم؟

همانطور که در این مقاله اشاره داشتیم، لامپ ال ای دی را بهتر است که از برندهای مطرح در آن زمینه خریداری نمایید، ما در فروشگاه ایزی نور این امکان را برای شما فراهم نموده ایم. همچنین می توانید با تماس با یکی از شماره های ایزی نور، به کارشناسان ما متصل گشته و هر گونه از سؤالات خود را پرسش نمایید.

سخن آخر

ما در گروه ایزی نور سعی کردیم که بتوانیم در قالب یک مقاله، به مزیت ها و معایب لامپ ال ای دی پرداخته و شما را در خرید آن راهنمایی نماییم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

فروشگاه اینترنتی ایزی نور تأمین کننده انواع محصولات روشنایی از بهترین برندهای صنعت روشنایی می باشد. لامپ ال ای دی های عرضه شده توسط ایزی نور همگی از برندهای معتبر هستند که با ضمانت اصالت کالا و تضمین کیفیت به فروش می رسند. شما خریداران محترم می توانید علاوه بر انواع خرید لامپ ال ای دی، از دیگر محصولات از جمله چراغ خیابانی، پروژکتور، وال واشر، چراغ زیر پله و کنار پله، چراغ دفنی، چراغ دیواری و ... نیز دیدن کرده و با خیال راحت از کیفیت و اصالت این محصولات، خرید خود را به ثبت برسانید.

 

کلمات کلیدی لامپ ال ای دی لامپ LED

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات