روشنایی

لامپ رشته ای؛ بررسی نقاط قوت و ضعف

لامپ رشته ای را اگر یکی از فراوان ترین نوع لامپ های تولید شده نامگذاری کنیم، خطا نکرده ایم. این لامپ بسیار آشنا، یکی از منابع روشنایی با قدمت بوده که اولین نوع لامپ های اختراع شده نیز در این دسته جای می گیرند. این نوع لامپ شامل چندین گونه می شود که لامپ انتخابی مورد بحث ما در این مقاله، لامپ رشته ای معمولی است، که همه ی ما به نوعی با آن آشنا هستیم.

لامپ رشته ای؛ بررسی نقاط قوت و ضعف

لامپ رشته ای و تعریف آن

لامپ رشته ای از انواع مختلف لامپ می باشد که به نام لامپ التهابی نیز شناخته می شود. عملکرد لامپ رشته ای به این شکل است که درون این لامپ یک رشته سیم فلزی به نام تنگستن (Tungsten) وجود دارد که جریان برق با رسیدن به آن، این رشته سیم را به شدت داغ کرده و باعث روشنایی و نورافشانی آن می شود. این لامپ دارای یک حباب شیشه ای بوده که درون آن گاز بی اثر می باشد. مهم ترین شاخصه ظاهری این لامپ، درخشش و خیرگی نور آن است که به نحو بارزی مشهود می باشد، و حباب آن طوری ساخته شده است که علاوه بر جلوگیری از نفوذ اکسیژن به تنگستن، به پخش نوری مطلوب و تعادل بخشیدن به این درخشندگی نوری کمک می کند.

لامپ رشته ای

کاربردهای لامپ رشته ای

از آن جا که لامپ رشته ای جزء قدیمی ترین و متداول ترین لامپ ها می باشد، در نتیجه محدوده کاربردی استفاده از آن نیز زیاد بوده و موارد مصرفی گسترده ای دارد. یکی از علت های این امر آن است که تهیه و خریداری کردن آن بسیار آسان بوده و نیز از قیمت ارزان تری نسبت به سایر لامپ ها برخوردار است. کارایی های رایج این گونه لامپ را می توان در مصارف روشنایی عمومی و بسیار رایج اعم از خانگی، تجاری، اداری، صنعتی و ...، انواع وسایل از جمله خودرو، یخچال، چراغ خواب، انواع چراغ تزئینی و ...، و نیز به منظور نورپردازی های تزئینی از جمله ریسه بندی مراسم ها و جشن ها، لوستر، ویترین، چراغ دکوراتیو (این دسته از لامپ ها را لامپ رشته ای تزئینی می نامند) و ... خلاصه نمود.

انواع لامپ رشته ای

معمولاً انواع لامپ رشته ای با توان مصرفی یا همان وات (W) معرفی و دسته بندی می شوند که بسته به توان مصرفی خود از میزان روشنایی (لومن) متفاوتی برخوردارند:

  • لامپ رشته ای 100 وات (با خروجی 1300 لومن)
  • 150 وات (با خروجی 2000 لومن)
  • 200 وات (با خروجی 3000 لومن)
  • 60 وات (با خروجی 700 لومن)
  • 40 وات (با خروجی 400 لومن)
  • 25 وات (با خروجی 220 لومن)

این لامپ به لحاظ ظاهری نیز در دو نوع مات (شیری) و شفاف تولید می شود، البته شکل و فرم ظاهری حباب و رنگ های آن نیز می تواند از تنوع گوناگونی برخوردار باشد.

انواع لامپ رشته ای

نقاط مثبت لامپ رشته ای

  • با جریان های برقی مختلف راه اندازی می شود. (اعم از مستقیم و متناوب)
  • برای روشن کردن و راه اندازی نیاز به تجهیزات پیچیده و خاصی ندارد و به سادگی شروع به کار می کند.
  • قیمت بسیار مقرون به صرفه ای داشته و خریداری آن هزینه بر نمی باشد.
  • نمود رنگ بسیار خوب از ویژگی های مثبت آن است که در نتیجه باعث می شود، اشیا به خوبی در زیر نور آن به رنگ اصلی خود نمایان شوند.
  • تولید گرمای زیاد آن علاوه بر اینکه یک ویژه منفی بوده، از جهتی یک ویژگی مثبت این لامپ به شمار می آید، که از آن برای مصارفی که نیاز به گرما دارند، یک لامپ مطلوب می سازد. در این راستا باید اشاره کرد که بخشی از طیف نوری نامرئی که از آن ساطع می شود، اشعه مادون قرمز می باشد ک کاربرد ویژه و مخصوص به خود را دارد. (برای آشنایی بیشتر می توانید به مجله ایزی نور مراجعه کرده و مقاله لامپ تخصصی را مطالعه نمایید.)

نقاط منفی لامپ رشته ای

  • اولین و مهم ترین نقطه منفی آن مصرف بالای انرژی می باشد، که نتیجه آن در قبوض برق مشهود است.
  • گرمای زیادی تولید کرده و اتلاف انرژی بالایی دارد. (بخش عمده ای از انرژی الکتریکی دریافتی خود را به گرما تبدیل می کند.)
  • به هنگام شکستن، بیرون آوردن آن از سرپیچ بسیار دشوار می باشد.
  • رشته تنگستن آن به مرور زمان تبخیر گشته که این عمل موجب تیره شدن حباب آن می گردد.
  • خاموش و روشن کردن های مداوم و مکرر در عمر مفید این لامپ اثر داشته و به نوعی از عمر آن می کاهد.
  • به دلیل طول عمر کوتاهی که دارد (حدوداً 1000 ساعت) نیاز به تعویض مکرر دارد.
  • در صورت خراب شدن غیر قابل تعمیر بوده و نیاز به تعویض دارد.

لامپ رشته ای

خرید و قیمت لامپ رشته ای

خریداران به هنگام خرید لامپ رشته ای ابتدا با توجه به نیاز و نوع کاربرد، می بایست توان های مصرفی گوناگون این لامپ را سنجیده و با انتخاب مناسب ترین نوع آن برای خود، دست به خریداری آن بزنند. همچنین می توان این خرید را به صورت آنلاین و از طریق سایت فروشگاه اینترنتی ایزی نور به راحتی انجام داد.

سخن پایانی

با توجه به تنوع لامپ های تولید شده موجود در بازار، و نیز با وجود گذر زمان، لامپ رشته ای هنوز هم خریداران مخصوص به خود را دارد، که باعث شده تولید این لامپ متوقف نشده و ادامه داشته باشد.

فروشگاه اینترنتی ایزی نور سعی نموده است تا به تأمین بهترین محصولات روشنایی از معتبرتربن برندهای حوزه برق و روشنایی پرداخته و محصولات باکیفیت به همراه ضمانت نامه اصالت کالا را به خریداران محترم به فروش برساند. انواع لامپ موجود در فروشگاه ایزی نور از جمله لامپ فلورسنت، لامپ هالوژن، لامپ بخار سدیم، لامپ تخصصی، لامپ ال ای دی و ... شامل این محصولات می باشند، که شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه ایزی نور از آن ها دیدن کرده و سفارش خود را به آسانی ثبت نمایید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات