روشنایی

لامپ فلورسنت و نکات قبل از خرید آن

لامپ فلورسنت از معدود لامپ هایی است که خریداران پیوسته آن را به عنوان مناسب ترین نوع لامپ برای مصارف خود ترجیح داده اند. امروزه لامپ ها در تنوع فراوانی تولید می شوند و ما شاهد طیف گوناگونی از لامپ ها برای روشنایی هستیم. در میان این تنوع، کمتر لامپی پیدا می شود که سه مورد از مهم ترین خواسته های خریداران، یعنی قیمت مقرون به صرفه و مناسب، مصرف کم انرژی و کارایی بالا را در خود داشته باشد. در این مقاله از مجله ایزی نور بنا داریم که شما را با چنین لامپی، یعنی لامپ فلورسنت یا لامپ مهتابی آشنا نماییم.

لامپ فلورسنت و نکات قبل از خرید آن

لامپ فلورسنت چیست؟

لامپ فلورسنت (Fluorescent lamp) یا لامپ مهتابی یکی از لامپ های تولید شده و پرکاربرد در صنعت لوازم روشنایی می باشد که از نظر ساختاری، مابین لامپ بخار جیوه و لامپ FPL قرار می گیرد، به این صورت که نسل پیشرفته‌ی لامپ های بخار جیوه‌ای و نسل قدیمی تر لامپ های FPL به حساب می آید، ولی به لحاظ توان مصرفی، از لامپ های رشته ای و بخار جیوه، کم مصرف تر و از لامپ های ال ای دی پرمصرف تر می باشند.

لامپ فلورسنت

ساختار لامپ فلورسنت چگونه است؟

لامپ فلورسنت از ساختمان خاصی برخوردار است، اجزای این ساختمان عبارتند از استارت، بالاست، الکترود، گاز (شامل جیوه، آرگون و نئون و ...) و فسفر. هنگام روشن کردن این لامپ، جریان الکتریکی به دو سر آن وارد شده و موجب گرم شدن جیوه درون لوله می شود که در نتیجه به بخار تبدیل شده (با فشار کم) و اشعه فرابنفش تولید می کند. این اشعه ماورابنفش، فسفر را به واکنش وا داشته که در پی آن نور نمایان می شود و ما شاهد روشنایی لامپ خواهیم بود. به طورخلاصه می توان گفت نور تولید شده در این لامپ در پی تبخیر شدن جیوه و در نتیجه تبدیل فسفر به فلورسنت می باشد.

لامپ فلورسنت چه کاربردی دارد؟

لامپ فلورسنت را می توان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین لامپ های حوزه روشنایی لقب داد. مشاهده‌ی آن در اغلب مکان ها، و به وفور یافت شدن آن در بازار محصولات روشنایی، خود دلیلی بر پرکاربرد بودن این محصول می باشد. در یک جمع بندی می توان کاربردهای آن را در مواردی که در ادامه می آید خلاصه نمود.

  • نور خنثی و طبیعی این لامپ، آن را برای مصارفی که بنا به ماهیت خود نیاز به یک نور غیر آزاردهنده با بازده نوری مطلوب برای فعالیت خود دارند، مناسب می باشد، از جمله کتابخانه، مدارس، آموزشگاه ها، بیمارستان، آسایشگاه، هتل و ...
  • این نوع لامپ در رنگ های متفاوتی تولید می شود که ایده بسیار مناسبی برای جلوه بخشیدن به تابلوهای تبلیغاتی و همچنین تابلوهای مغازه ها و فروشگاه ها می باشد.
  • در مواردی برای رشد و رویش گیاهان گلخانه ای و آپارتمانی به کار گرفته می شود.
  • در نهایت برای بسیاری از مصارف عمومی، به طور گسترده ای به کار می رود، از جمله منازل، اداره جات، فروشگاه، پارکینگ و ...

روشنایی با لامپ مهتابی

مشخصات لامپ فلورسنت

مشخصات لامپ فلورسنت یا لامپ مهتابی در دو دسته جای می گیرند، مثبت و منفی. در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مشخصه های مثبت لامپ فلورسنت

  • طیف نور مناسب و بهره نوری بسیار بالا، بارزترین مشخصه این لامپ است.
  • نور این لامپ سطح زیادی را روشن می نماید و البته سایه ایجاد نمیکند.
  • مصرف کم انرژی از ویژگی های بسیار مطلوب آن است.
  • هزینه خرید این لامپ ها بسیار مناسب بوده و به اصطلاح هزینه بر نمی باشند.
  • وجود یک نور خطی و یکدست و بدون ایجاد خیرگی و آزار برای چشم را می توان از مزیت های منحصر به فرد این لامپ دانست.
  • در رنگ های متنوعی تولید شده که قابلیت تنوع در نورپردازی را امکان پذیر می سازد.

مشخصه های منفی لامپ فلورسنت

  • در صورت شکستن، گاز جیوه درون آن در فضا منتشر شده که برای سلامت افراد و محیط زیست بسیار خطرناک می باشد.
  • ساطع کردن مقداری اشعه فرابنفش از مشخصات منفی این لامپ است.
  • برای شروع به کار و نورپردازی به طی نمودن چندین ثانیه زمان نیاز دارد.
  • در بلندمدت دچار تغییر در ظاهر شده و بخش هایی از آن به رنگ تیره درآمده که از لحاظ بصری نامطلوب به نظر می رسد.
  • اختلالات ولتاژ این لامپ را به حالت چشمک زن درآورده که ممکن است برای افراد آزاربخش باشد.
  • در محیط های بسیار سرد، به کندی شروع به راه افتادن میکند. این مسئله شاید به خاطر آن باشد که فرآیند راه افتادن این لامپ به وسیله گرم شدن گاز درون آن صورت می پذیرد.

روشنایی با لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت

انواع لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت یا لامپ مهتابی در اشکال و نیز در توان های مصرفی مختلفی تولید می شود.

اشکال رایج آن شامل دو مورد می باشد:

1) رشته‌ای (فشرده) با مشخصات زیر:

  • مناسب برای نصب درون سرپیچ
  • نور متمرکز

2) لوله‌ای (خطی) با مشخصات زیر:

  • نصب به وسیله بالاست مهتابی
  • نور پراکنده و خطی
  • بر مبنای اندازه قطر دارای چهار مدل T12(قطر38 میلی متر)، T10(قطر32 میلی متر)، T8(قطر26 میلی متر) و T5(قطر16 میلی متر) می باشد.

لازم به ذکر است لامپ مهتابی های نام برده شده همگی در فروشگاه اینترنتی ایزی نور موجود می باشند. برای مشاهده و اطلاع از قیمت آن می توانید به سایت ایزی نور مراجعه نمایید.

لامپ های فلورسنت

لامپ فلورسنت را از کجا خریداری نماییم؟

لامپ فلورسنت را می توان به دو نحوه حضوری و آنلاین خریداری نمود، که پیشنهاد ما به شما خرید راحت آن به صورت آنلاین می باشد. برای خرید لامپ فلورسنت به سایت فروشگاه لوازم برق و روشنایی ایزی نور مراجعه نموده و نیز می توانید با تماس با یکی از شماره های درج شده در سایت به ما متصل گشته و از راهنمایی کارشناسان ایزی نور بهره بگیرید.

توصیه مهم

به عنوان یک نکته مهم باید بگوییم که حمل، جابجایی، نصب یا تعویض این لامپ را با احتیاط و با ملاحظه ی فراوان انجام دهید، زیرا همانطور که اشاره نمودیم، درون این لامپ گاز جیوه بوده، که در صورت شکستن، تماس و استشمام آن برای انسان بسیار مخاطره آمیز می باشد.

جمع بندی

لامپ فلورسنت یا همان لامپ مهتابی جزء پرطرفدارترین محصولات صنعت روشنایی است که همواره در سبد خرید محصولات روشنایی بسیاری از افراد جای داشته است. در این مطلب سعی بر آن داشتیم که در قالب یک مقاله، راهنمایی برای خرید لامپ مهتابی یا فلورسنت فراهم کرده باشیم. امید بر این است که برای شما مفید واقع شده باشد.

در پایان شما می توانید برای خرید کالاهای خود در زمینه برق و روشنایی به سایت ایزی نور مراجعه نموده و از محصولات آن دیدن نمایید. محصولات ارائه شده همگی از مطرح ترین تولید کنندگان حوزه روشنایی می باشند که با ضمانت نامه و گارانتی اصلی تولیدکننده به فروش می رسند.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات