روشنایی

لامپ های تخصصی؛ ویژگی ها، کاربرد و عملکرد

لامپ تخصصی از محصولات روشنایی موجود در فروشگاه ایزی نور است که با توجه به اهمیت آن، تصمیم به گردآوری مقاله ای پیرامون آن گرفتیم. امروزه لامپ ها منحصراً در منظور روشنایی بخشی و نورپردازی فضاهای گوناگون، کارایی ندارند. طیف نوری، اشکال، میزان تابش و ... در برخی از لامپ ها، برای مصارف تخصصی بسیار کاربردی و مناسب بوده، به طوری که دسته ای از لامپ ها در زمره لامپ های تخصصی جای گرفته اند. در ادامه با ما همراه شوید که تا با این لامپ ها بیشتر آشنایی یابیم.

لامپ های تخصصی؛ ویژگی ها، کاربرد و عملکرد

آشنایی با لامپ تخصصی

لامپ تخصصی به آن دسته از لامپ ها گفته می شود که برای استفاده در مصارف تخصصی و خاصی به کار گرفته می شود که لامپ های معمولی قادر به برطرف نمودن نیازهای این نوع مصارف نیستند. قاعدتاً این نوع لامپ ها برای روشنایی عمومی مناسب نمی باشند.

کاربرد لامپ های تخصصی

لامپ تخصصی همانطور که از اسم آن مشخص است، برای مصارفی غیر از مصارف عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به خاطر عملکرد آن است که نوردهی آن بر خلاف لامپ های مرسوم، صرفاً روشنی بخشیدن به فضا نیست، بلکه از اشعه این نوع لامپ ها در جهت استفاده در مواردی از جمله صنعتی، پزشکی، بهداشتی، پرورش طیور، پرورش گیاه و ... بهره می برند.

انواع لامپ تخصصی

انواع لامپ تخصصی

لامپ تخصصی دارای انواع بسیاری بوده که به تبعیت از نیازهای مختلف تولید گشته اند. از جمله می توان به این موارد اشاره نمود:

  • لامپ مادون قرمز (فروسرخ)
  • لامپ ماوراء بنفش (بلک لایت)
  • لامپ پزشکی (دندانپزشکی، اتاق عمل، اندوسکوپی، دستگاه های پزشکی و ...)
  • لامپ میکروسکوپ
  • لامپ گلخانه‌ای
  • لامپ های گازی (بخار سدیم، بخار جیوه و متال هالید)
  • و ...

برای آشنایی بیشتر با لامپ های تخصصی، در ادامه به شرح دو گونه‌ی بسیار رایج و کاربردی از آن ها، یعنی لامپ مادون قرمز و لامپ فرابنفش اکتفا خواهیم نمود.

لامپ ماوراء بنفش

لامپ ماوراء بنفش یا بلک لایت، لامپی است که امواج فرابنفش(UV) را به طور مرئی نمایان می سازد. ما نور خورشید را به عنوان یک منبع قدرتمند ضدعفونی کننده و گندزدا می شناسیم، که دلیل این امر را می توان وجود اشعه UV یا فرابنفش در پرتوهای آن دانست. لامپ ماوراءبنفش نیز با دارا بودن اشعه فرابنفش، به نوعی یک ضدعفونی کننده و آنتی باکتری قوی به شمار می آید. این نوع لامپ در انواع ال ای دی، فلورسنتی، وال واشر و ... تولید می شود.

لامپ فرابنفش

کاربرد لامپ ماوراءبنفش

اشعه ماوراءبنفش دارای طول موجی کوتاه بوده که این طول موج اساساً برای میکروب کشی کاربرد دارد. به طور کلی می توان کاربرد لامپ فرابنفش را در موارد زیر خلاصه نمود.

  • استریل، گندزدایی و نابودی میکروب ها و ویروس ها در صنعت بهداشت و پزشکی
  • ضدعفونی کننده ابزار و تجهیزات پزشکی
  • مصارف زیبایی مانند دستگاه های سولاریوم و دستگاه های مخصوص خشک کردن ناخن
  • دور کردن و از بین بردن حشرات
  • تشخیص دادن اسکناس، اسناد، اشیاء و ... تقلبی از اصل
  • در هنرهای نمایشی برای ایجاد جلوه با بلک لایت
  • در مراسم ها و جشن ها برای ایجاد جلوه های بصری با بلک لایت
  • در آکواریوم ها به دلیل آنکه اشعه فرابنفش هیچ تغییری در خواص آب ایجاد نمی کند، یه عنوان یک ضدعفونی کننده از آن استفاده می شود که علاوه بر ضدعفونی نیز به آب جلوه نیز می بخشد.
  • لامپ فلورسنت را نیز به دلیل دارا بودن اشعه ماورا بنفش، می توان در این دسته جای داد، که حتی در مصارفی مانند رشد گیاهان از آن می توان استفاده نمود.

نکته: حتماً تابحال راجع به پرتوهای UV یا همان اشعه فرابنش این را شنیده اید که قرارگیری مستقیم در معرض آن به پوست انسان و نیز چشم ها آسیب می رساند. در مورد این لامپ ها نیز باید گفت قرارگرفتن های طولانی مدت در معرض چنین لامپی برای سلامت پوست و چشم، مطلوب نمی باشد. همچنین توجه شود که در مصارف بهداشتی و درمانی، تنها افراد متخصص در این زمینه، از شیوه استفاده نمودن این لامپ برای مصارف خود اطلاع دارند.

لامپ ماوراءبنفش

لامپ مادون قرمز

به طور خلاصه می توان گفت لامپ مادون قرمز به لامپی گفته می شود که جریان الکتریکی دریافت شده را به نوری که دارای اشعه مادون قرمز باشد، تبدیل می کند.

کاربرد لامپ مادون قرمز

لامپ مادون قرمز نوعی لامپ حرارتی بوده و کاربرد آن توسط گرمابخشی ویژه‌ی آن است. نور ساطع شده از این نوع لامپ تخصصی، به رنگ قرمز مایل به نارنجی بوده و در زمان روشن شدن به شکل گرما احساس می گردد. قطعاً برای کاربری هایی که بخش مهمی از نیاز آن ها توسط تولید گرما تأمین می شود، این محصول مناسب ترین انتخاب است. به طور خلاصه می توان گفت:

  • کارایی اصلی اشعه مادون قرمز، گرم کردن بوده که با در نظر گرفتن این مشخصه، لامپ مادون قرمز برای مصارف حوزه سلامتی (آسیب های مفصلی، گردش خون، تسکین دردها مفصل و عضلانی و ...) بسیار کاربردی و مناسب می باشد.
  • در حوزه پرورش طیور و پرندگان برای استفاده در دستگاه مادر مصنوعی برای تأمین گرمای مورد نیاز جوجه ها، به منظور پرورش و رشد آن ها، به کار گرفته می شود.

لامپ مادون قرمز

خرید و قیمت لامپ تخصصی

برای خرید لامپ تخصصی از جمله خرید لامپ فرابنفش و خرید لامپ مادون سرخ می توانید به فروشگاه ایزی نور سر بزنید و نیز با شماره تلفن های آن، تماس حاصل نموده و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

نتیجه گیری

لامپ تخصصی دارای خصوصیاتی است که این خصوصیت ها در لامپ های متداولی که برای عموم مصارف خود به کار می بریم، موجود نیست. به همین علت آن ها را برای مصارفی ویژه و اختصاصی به کار می برند.

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه ایزی نور به خرید انواع لامپ از جمله لامپ های تخصصی پرداخته، و همچنین از دیگر محصولات روشنایی آن دیدن کرده، و با بررسی و انتخاب محصول مد نظر خود، خرید خود را به راحتی ثبت نمایید. محصولات فروشگاه ایزی نور، همگی از برترین برندهای تولیدکننده صنعت روشنایی بوده، که با ضمانت نامه به فروش می رسند.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات