سیم و کابل

خرید کابل افشان|انواع مختلف کابل افشان

کابل افشان یکی از تجهیزات برقی موجود در فروشگاه اینترنتی ایزی نور می باشد که در این مقاله قصد بررسی کامل این محصول را داریم با ما همراه باشید. در میان تجهیزات الکتریکی، سیم و کابل ها به دلیل انتقال جریان برق از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. صنایع و تجهیزاتی که به نوعی با جریان برق مرتبط هستند، ویژگی های های گوناگونی دارند، که هر بخش متناسب با نیاز خود سیم یا کابل مورد نیاز خود را می طلبد. با آشنایی بیشتر در خصوص سیم و کابل شما می توانید میزان بهره وری را بالاتر ببرید.

خرید کابل افشان|انواع مختلف کابل افشان

آشنایی با کابل افشان

اول از همه باید بدانیم کابل چیست و تفاوت سیم و کابل در چیست؟ خرید انواع کابل و سیم نیازمند اطلاعات کاملی است که در مقالات فروشگاه اینترنتی ایزی نور این امکان برای شما فراهم شده تا اطلاعات خود را در این خصوص ارتقا دهید با ما همراه باشید.  سیم از یک هادی فلزی تشکیل شده است، که این هادی توسط عایقی احاطه شده است. حال اگر دو یا چند سیم داشته باشیم که توسط یک عایق دیگر به طور کامل احاطه شده باشند، یک کابل تشکیل می شود. البته این تعریف کاملی برای بیان تفاوت سیم و کابل نمی باشد، چرا که کابل های تک سیمی هم در بازار وجود دارند. بنابراین برای تفکیک کابل و سیم از یکدیگر، از یک مشخصه ی دیگر استفاده می شود، و آن این است که بر روی عایق کابل عبارت N2XY یا NYY  درج شده است، که در بازار نشان مخصوص به کابل هستند. کابل افشان یکی از انواع کابل است که در این مطلب می خواهیم به طور مفصل به آن بپردازیم. بد نیست بدانیم علامت اختصاری کابل افشانNYHMY  و NYAF است، که برای شناسایی کابل افشان در بازار از آن استفاده می شود.

کابل افشان 3

ساختمان کابل های افشان

کابل های افشان از دو یا چند سیم افشان به هم تابیده شده تشکیل شده اند. این سیم ها توسط یک عایق بیرونی دیگر نیز پوشانیده شده اند و بدین ترتیب کابل را تشکیل داده اند. هادی این سیم ها از جنس مس است و عایق آن ها از جنس پی وی سی از نوع   PVC/Aمی باشد. عایق بیرونی کابل نیز از جنس پی وی سی از نوع PVC/D می باشد. افشان بودن هادی سیم های تشکیل دهنده ی این نوع کابل، باعث شده که این کابل ها بسیار انعطاف پذیر و نرم باشند، و به کابل نرم نیز شهرت دارند. این ویژگی باعث شده این کابل در صنایع گوناگون، استفاده های زیادی داشته باشد.

انواع کابل افشان

کابل های افشان را می توان بر اساس معیارهای زیادی دسته بندی کرد. در اینجا به معرفی سه نوع کاربردی آن می پردازیم.

کابل افشان سبک یا فشار ضعیف

ممکن است از نام این کابل حدس زده باشید که با کابلی طرف هستید که برای مصارف سبک از ان استفاده می شود. درست حدس زدید؛ کابل افشان سبک که به کابل فشار ضعیف نیز شناخته می شود، بیشتر برای مصارفی که نیاز به جریان الکتریکی کمتر و سبکتری دارند استفاده می شود. برای مثال برای استفاده از کابل رابط یا کابل ورودی وسایل برقی در منزل از این نوع کابل بهره برده می شود.

کابل افشان آلومینیومی

می دانیم که مس فلز منحصر به فردی است. فلز مس به دلیل ویژگی هایی از جمله خاصیت رسانایی بالا، انتقال راحت جریان گرما و برق، مقاومت در برابر خوردگی و...، فلز گرانقیمتی نیز محسوب می شود. مسلماً بهای بالای این فلز برخی خریداران را به فکر خرید کابلی از جنس فلز جایگزین می اندازد. برای این منظور آلومینیوم فلز بسیار مناسبی می باشد. تولیدکنندگان کابل افشان، با در نظر گرفتن نیازهای مختلف خریداران، اقدام به تولید کابل های متناسب با آن نیازها می کنند. تولیدکنندگان برای این نوع نیاز بازار نیز کابل های افشان از جنس آلومینیوم نیز تولید کرده و روانه ی بازار کرده اند.

کابل افشان قدرت

نامگذاری کابل افشان قدرت نیز برگرفته از کاربرد آن است. این نوع کابل برای مصارف سنگین کاربرد دارد، که نیاز به جریان الکتریکی با قدرتی دارند. مصارفی که این نوع کابل در آن کاربرد دارد عبارتند از: برق رسانی در شبکه سراسری توزیع برق، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و غیره. دسته بندی کابل های افشان به اینجا ختم نمی شود. مصارف دیگر نیز کابل مخصوص به خود را طلب می کنند. در ادامه به معرفی چند نوع دیگر از این نوع کابل می پردازیم.

کابل افشان 2

کابل افشان دریایی

برخی مصارف هستند که به دلیل وجود عنصر آب، نیاز به کابلی خاص دارند که برای مصرف در چنین محیط هایی طراحی شده باشند، و در مقابل آب ها و نیز عناصری که در محیط زیر آب است، مقاومت داشته باشند. کابل افشان دریایی مناسب چنین مصارفی است. به عنوان مثال در مواردی مثل برق رسانی برای سکوهای نفت و گاز، کشتی ها و زیردریایی ها، ناوهای جنگی، نورپردازی درون آب، برق رسانی به اسکله ها و بنادر و غیره، از این نوع کابل استفاده می شود.

کابل افشان نسوز

برخی محیط ها هستند که به دلیل کاربری و ماهیتی که دارند، حرارت بسیار بالایی داشته و نیز امکان وقوع آتش سوزی وجود دارد. کابل افشان نسوز به دلیل وجود استحکام و دوام بالا در برابر حرارت، آتش سوزی، ضربات، ذوب شدگی و غیره، در چنین مصارفی کاربرد دارد. از جمله ی این مصارف می توان به صنعت جوشکاری، کارگاه های کوره سازی، صنایع ذوب آهن و غیره، اشاره کرد.

کابل افشان شیلدار

یکی از انواع کابل های افشان کابل شیلدار است، در مقالات گذشته به معرفی کابل شیلدار و کاربردهای مختلف آن به طور کامل پرداخته ایم. در جاهایی که با انتقال داده ها و اطلاعات سر و کار دارند، به دلیل تداخل سیگنال ها با یکدیگر، شکستگی امواج، به وجود آمدن نویز، پارایزیت و غیره، امکان بروز اختلال و آسیب رسیدن به این اطلاعات وجود دارد. بهترین راهکار در جلوگیری از چنین مواردی استفاده از این نوع کابل است. درون این کابل یک لایه نازک محافظ فلزی از جنس آلومینیوم و یا مس قرار گرفته است، این لایه می تواند هم به صورت فویل باشد و هم به صورت بافته شده.

انواع کابل افشان براساس ولتاژ

در یک تقسیم بندی دیگر، کابل های افشان را بر اساس میزان ولتاژ و فشاری که دارند، تقسیم بندی می کنند. بر این اساس این نوع کابل به چهار دسته تقسیم می شود:

  • کابل افشان فشار ضعیف (LV)
  • کابل افشان فشار متوسط (MV)
  • کابل افشان فشار قوی (HV)
  • کابل افشان فوق فشار قوی (EHV)

کابل افشان 4

کاربرد کابل های افشان

کابل های افشان کاربرد بسیار گوناگونی دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف کابل افشانی که برای کاربردهای مختلف تولید می شود، و پیشتر چند نوع آن را معرفی کردیم، گویای آن است. اما کاربرد این نوع کابل بسیار گسترده تر از موارد نام برده شده است. عمده ی مصرف این نوع کابل برای مواردی است که خمیدگی و تحرکات زیادی در کار وجود داشته باشد، که این نوع کابل به دلیل افشان بودن خود جوابگوی این نیاز است، و به اصطلاح کابلی نشکن است. در ادامه برای شما به طور مختصر به کاربردهای عمده این نوع کابل اشاره می کنیم.

  • اتصالات و توزیع برق در ساختمان ها
  • شبکه توزیع برق سراسری
  • اتصالات در تأسیسات صنعتی همچون نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، کارگاه ها و ...
  • وسایل برقی خانگی همچون تلویزیون، کولر، پنکه، یخچال، لباسشویی، و ...
  • کامپیوتر و شبکه های اطلاعاتی
  • ایستگاه های رادیویی و مخابرات
  • پمپ های آب
  • صنعت خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی سازی، ماشین آلات صنعتی، ماشین آلات اداری، ماشین آلات کشاورزی و ...
  • صنعت سد سازی
  • فضاهای باز
  • اتصالات درون خاک
  • محیط های مرطوب و اتصالات درون آب
  • جوشکاری، کوره پزی، فولادسازی، ذوب آهن، ریخته گری و ...
  • و ...

کابل افشان 5

برندهای کابل افشان

برندهای زیادی در داخل کشور هستند که کابل افشان را با کیفیت قابل قبولی تولید می کنند، کابل های تولید شده توسط این برندها، آزمون های لازم در آزمایشگاه های مربوط به سیم و کابل را گذرانده اند و از کیفیت و کارایی آن ها اطمینان به عمل آمده است. برخی از این برندها به طور اختصاصی دارای آزمایشگاه های تخصصی کنترل کیفیت هستند و با سازمان ملی استاندارد نیز در زمینه ی تست های مربوط به سیم و کابل همکاری می کنند. کابل های تولید شده توسط این برندها در بازار، فاکتور مهمی همچون جلب رضایت مشتری را به خوبی از آن خود کرده اند. برخی از این برندها عبارتند از:

  • افشار نژاد (خراسان)
  • سیم و کابل همدان
  • سیمکو
  • سیمیا   
  • سیم و کابل یزد
  • و ...

خرید کابل افشان به قیمت عمده

مسلماً خرید کابل افشان به قیمت عمده ی آن، از خرید آن به صورت جزئی، دارای مزایای بیشتری است که هر مشتری را وامیدارد که خرید خود را به این صورت انجام دهد. ازجمله ی این مزایا می توان به این موارد اشاره کرد:  

  • ارزان تمام شدن قیمت نهایی به عنوان اصلی ترین مزیت
  • دریافت کابل آکبند و بسته بندی
  • خرید آسان کابل افشان با حجم بالا
  • امکان خدمات پس از فروش
  • صرفه جویی در وقت و زمان
  • و ...

فروشندگان بسیاری در بازار هستند که این کابل را به قیمت عمده ی آن به دست مشتری می رسانند. برخی از فروشگاه های اینترنتی نیز هستند که این کابل را با قیمت عمده به فروش می رسانند. یکی از این فروشگاه ها، فروشگاه سیم و کابل و تجهیزات برقی ایزی نور است. برای اطلاع بیشتر می توانید به ایزی نور مراجعه کنید.

کابل افشان 6

خرید آنلاین کابل افشان

یکی از بهترین روش ها برای خرید کابل افشان، خرید آنلاین آن است. برای کسانی که زمان کافی برای مراجعه به بازار و انتخاب و خرید کابل مورد نیاز خود را نداشته، و یا از نظر مکانی امکان دسترسی و خریدن کابل را ندارند، خرید اینترنتی همواره بهترین گزینه می باشد. در مراجعات حضوری به بازار سیم و کابل علاوه بر صرف زمان زیاد، با طیف انبوهی از فروشندگان و برندهای مختلف و گاهاً متفرقه مواجهیم، که خرید آسان را مقداری برای ما سخت می کند. علاوه بر این برای خریدهای با حجم بالا نیز با مسئله ای به نام حمل کالا مواجه می شویم، مجموع این مسائل باعث می شود خرید اینترنتی یک راه مقرون به صرفه ی دیگر باشد. به عنوان مثال شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ایزی نور، علاوه بر اینکه کابل افشان مور نظر خود را به راحتی و با صرف وقت کم خریداری می کنید، به شما ضمانت اصالت و کیفیت کالا داده می شود، و همچنین کابل خریداری شده به مکان مورد نظر و دلخواه شما ارسال خواهد شد و شما دغدغه ای از بابت حمل و نقل نخواهید داشت.

 

کابل افشان 5

قیمت گذاری

بدون شک اگر در تولید این نوع کابل، یک سری از الزامات رعایت شود، با اطمینان می توان نام استاندارد را بر کابل مربوطه گذاشت. این الزامات کلی هستند و در تولید تمام سیم و کابل ها، نشان از مرغوب بودن سیم و کابل مورد نظر دارد. الزاماتی چون مس بودن جنس هادی های درون یک کابل (آنیل شده یا اندود شده و یا به شکل ساده)، جنس مرغوب روکش کابل (عمدتاً از جنس پی وی سی)، معتبر بودن برند سازنده ی کابل و ... . وجود این موارد علاوه بر استاندارد بودن یک کابل، قیمت یک کابل را تعیین و آن را ارزشگذاری  می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری نیز هستند که قیمت این نوع کابل را تعیین می کنند، عواملی مثل: قیمت مس و آلومینیوم، نوسانات بازار ارز و دلار، اندازه و حجم کابل خریداری شده، نوع کابل مورد نظر (فشار قوی بودن کابل یا فشار ضعیف بودن آن)، کیفیت و متریال به کار رفته در ساخت کابل مورد نظر و ... 

جمع بندی

در این مقاله به کابل افشان و انواع مختلف آن پرداخته شد و تلاش ما بر این بود که به یک تعریف و درک کلی از این کابل و کاربرد آن برسید، در نهایت نیز به مسائل مربوط به قیمت این کابل پرداختیم. با نگاهی به کاربردهای این کابل که به آن اشاره شد، درمی یابیم که با کابلی سروکار داریم که گستره ی استفاده ی وسیع و البته تخصصی دارد، با احتساب این امر مشخص می شود که برای خرید این کابل داشتن مقداری دانش در زمینه کابل های افشان حتماً مورد نیاز می باشد، پس به شما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید این کابل، با یک کارشناس مربوط به این حوزه مشورت کرده، تا به شما در داشتن یک خرید خوب کمک کند. برای این امر شما می توانید از طریق تماس با ایزی نور با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده تا شما را در خرید کابل مورد نظرتان یاری نمایند.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما بودید از شما متشکریم. در پایان شما می توانید خرید کابل افشان مورد نظر خود را با اطمینان به فروشگاه اینترنتی ایزی نور بسپارید. سایت فروشگاه اینترنتی سیم و کابل ایزی نور به عنوان یکی از عرضه کنندگان معتبر سیم و کابل،سیم های افشان، سیم ارت مفتولی ، انواع کابل و...  به شما این اطمینان را می دهد در بهترین زمان ممکن و با قیمت مناسب، باکیفیت ترین کابل را از برندهای معتبر، در اختیار شما قرار دهد.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات