روشنایی

بررسی چراغ های خیابانی

چراغ خیابانی محصول منتخب این مقاله از مجله ی ایزی نور است که تصمیم به بررسی آن در یک مطلب اختصاصی گرفتیم. با تاریک شدن هوا و پایان روز، کاربری های گوناگون شروع به مهیا نمودن روشنایی برای ادامه ی فعالیت خود در ساعات تاریکی هوا می کنند، این منابع روشنایی بخش معمولاً همان لامپ ها و چراغ های مخصوص مصارف عمومی است. با این حال جاهایی در شهر وجود دارد که به دلیل ارتباط مستقیم با امنیت و جان افراد، نیاز به یک منبع روشنایی اختصاصی برای روشن سازی دارند، جاهایی از قبیل خیابان ها، بزرگراه ها و جاده های بین شهری. واضح است که متولی این کار مدیران و مسئولان شهری بوده و مبحث نورپردازی با چراغ های خیابانی از سری مباحث مهم مطرح در شهرسازی می باشد. اگر تا پایان ما را همراهی کنید به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

بررسی چراغ های خیابانی

چراغ خیابانی و معرفی آن

چراغ خیابانی یا چراغ بزرگراهی نوعی چراغ بیرونی و مختص به فضای آزاد و خارجی می باشد که برای نورپردازی فضاهای باز عمومی همچون خیابان، اتوبان، جاده ها، معابر عمومی و حتی پارک ها استفاده می گردد. با شنیدن نام این چراغ باید حدس زده باشید که نورافکنی آن به حدی زیاد و قوی بوده که قادر است روشنایی خیابان و یا بزرگراه را تأمین نماید. وقتی از دور منظره ی یک شهر را تماشا می کنید، نور این چراغ ها را به صورت خطوطی نورانی از فاصله ی بسیار دور مشاهده می کنید. نسل قدیمی تر این چراغ برر روی پایه های سیمانی و یا چوبی متصل می گردید، ولی امروزه آن را بر روی ستون های فلزی مستحکم نصب و پیچ و مهره می نمایند. در ادامه بیشتر به خصوصیات آن می پردازیم.

نسل جدید و نسل قدیم چراغ خیابانی

چراغ خیابانی و ساختار آن

چراغ خیابانی در ساختار خود شامل اجزایی بوده که به این شرح است:

  • لامپ به عنوان منبع روشنایی
  • قاب و بدنه ی لامپ
  • حباب شیشه ای محافظ لامپ
  • پایه ی روشنایی چراغ
  • ستون مرتفع
  • و ...

ویژگی های چراغ خیابانی

چراغ خیابانی دارای مشخصه هایی چه از لحاظ نصب و چه از نظر فیزیکی و فنی می باشد. در درجه ی اول این چراغ الزاماً بر ستون های بسیار بلند و مرتفع نصب می گردد، که علت این کار به سه دلیل می باشد:

  1. هر چقدر چراغ در ارتفاع بالاتر و البته استاندارد باشد، شدت نور و شدت روشنایی آن برای عابران و رانندگان مطلوب تر می باشد.
  2. قرار گرفتن چراغ در ارتفاع موجب می شود تا احتمال برخورد خودروهای سنگین و مرتفع با آن و نیز دیگر صدمات فیزیکی به پایین ترین حد ممکن برسد.
  3. بودن چراغ در ارتفاع زیاد از ایجاد خیرگی برای چشم جلوگیری کرده و این امر باعث کاهش ایجاد تصادفات رانندگی می شود.

از مهم ترین مشخصه های دیگر این چراغ دوام و استحکام بالای آن است، که باعث شده است در بدترین شرایط جوی از جمله برف و بوران نیز کارکرد خود را حفظ کرده و به ندرت دچار اختلال شود. یک ویژگی ظاهری این چراغ که به خوبی مشهود است، پخش نور آن می باشد که دلیل آن استفاده از محافظ شیشه ای جلوی لامپ بوده که منجر به پخش نور مطلوب و عدم ایجاد خیرگی است. مورد دیگری که باید به آن اشاره داشت جنس بدنه ی این نوع چراغ ها است که به دلیل قرارگیری مستقیم آن ها در برابر عوامل محیطی و بیرونی مختلف، از فلزات مقاوم و ضد زنگ و ضد ضربه از جمله آلومینیوم ساخته می شوند.

عملکرد چراغ خیابانی

انواع چراغ خیابانی

چراغ خیابانی از لحاظ فناوری منبع نوری آن، در چند مدل ساخته شده است:

  • چراغ خیابانی ال ای دی
  • خورشیدی
  • SMD
  • COB
  • گازی (بخار سدیم، بخار جیوه و متال هالید)

انواع چراغ خیابانی

اهمیت چراغ خیابانی در شهرسازی

چراغ خیابانی یکی از مبلمان شهری بوده که بهره گیری از آن در مباحث مربوط به شهرسازی و برنامه ریزی شهری، برای استفاده ی عموم بسیار حائز اهمیت است. در کل می توان گفت این چراغ از سه جهت دارای اهمیت بوده که مدیران و متولیان شهری را ملزم به بهره بردن از این چراغ در شهرها می نماید:

  1. در درجه ی اول روشنایی حاصل از آن موجب عدم بروز تصادف خودروها شده و ایمنی رانندگان را به وسیله ی روشنایی بخشی، تأمین می نماید.
  2. وجود چنین منبع روشنایی چه در داخل و چه در بیرون شهر(خصوصاً در جاده های برون شهری و کوهستانی)، موجب ایجاد امنیت و پیشگیری از وقوع جرم می گردد.
  3. در ساعات تاریکی هوا، روشنایی حاصل از این چراغ ها به نوعی مسیر را نمایان کرده و باعث جهت یابی و تشخیص مسیرها می شود.

روشنایی با چراغ خیابانی

قیمت و خرید چراغ خیابانی

قیمت چراغ خیابانی از عوامل زیادی پیروی می کند، از جمله نوع لامپ به کار گرفته شده در آن، جنس بدنه، فروش با پایه ی روشنایی و یا بدون آن، توان لامپ (وات)، گارانتی، برند تولیدکننده و ... . معیارهای اشاره شده همگی در نرخ این محصول اثرگذار هستند. فروشگاه ایزی نور این امکان را فراهم کرده است که با تماس با کارشناسان آن، از لیست قیمت ها و مشاوره ی رایگان جهت خریداری بهره مند شوید.

الزامات نصب و استفاده‌ی بهینه

در نصب چراغ خیابانی الزاماتی وجود دارد که به منظور آن، از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته می شود. به عنوان مثال انتخاب نوع چینش برای نصب آن باید با رعایت الگوی خاصی صورت بپذیرد. اگر یک جاده ی صاف را در نظر بگیریم، شاید به اشتباه فکر کنید باید این چراغ را به صورت دو به دو و روبروی هم در دو طرف جاده نصب کرد، در حالی که این الگو اشتباه بوده و بهتر آن است که به صورت یک در میان و W شکل در دو طرف جاده نصب شوند. این چینش دلایل خاص خود را دارد که مبحث جداگانه ای را در این باره طلب می کند. در جاده های پر پیچ و خم نیز نصب این چراغ الگوی خاص خود را دارد که باید هیچ نقطه ی خطرناکی عاری از روشنایی نماند. مورد دیگر آنکه ارتفاع و زاویه ی نور این چراغ باید به گونه ای تنظیم شود که فضای تردد را روشن کرده و اتلاف نور نداشته باشد. یک توصیه ی کاربردی دیگر این است که در جاده های بسیار طولانی برون شهری، که ناچاراً تعداد زیادی از این چراغ ها بکار برده می شود، بهره گیری و استفاده از مدل ال ای دی بهترین انتخاب ممکن است، چراکه هم مصرف انرژی کمتری داشته و نیز سیستم روشنایی آن به سرعت به کار افتاده و شروع به نورپردازی می کند.

سخن آخر

در پایان با توجه به اشاراتی که به اهمیت چراغ خیابانی داشتیم، اولین اصلی که به هنگام خرید می بایست به آن توجه داشت، اطمینان یافتن از کیفیت ساخت محصول خریداری شده است و شرط این امر آن است که این محصول از برندهای کاربلد صنعت روشنایی تهیه شود و صد البته دارای گارانتی باشد. باید بگوییم که فروشگاه ایزی نور موارد ذکر شده را رعایت کرده و در درجه ی اول سعی نموده است که محصولاتی از جمله چراغ خیابانی گلنور، مازی نور و شعاع را تأمین و عرضه نماید. برای خرید و کسب اطلاعات کامل تر به سایت ما مراجعه نموده و علاوه بر ثبت سفارش خود، از دیگر محصولات روشنایی ما از جمله چراغ های حیاطی و پارکی، پروژکتور، چراغ FPL و ... نیز دیدن نمایید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات