روشنایی

روشنایی بیرونی و سیر تا پیاز آن

روشنایی بیرونی یا روشنایی فضای باز یکی از موضوعات مهم چه در معماری و دکوراسیون و چه در برنامه ریزی شهری می باش، چرا که بحث روشنایی بیرونی هم با جایگاه طراحی نورپردازی در معماری و هم با مبحث امنیت شهری در برنامه ریزی و طراحی شهری گره خورده است. مجموعه ایزی نور قصد دارد تا در قالب یک مقاله به طور ویژه به این موضوع بپردازد. از شما می خواهیم که تا پایان ما را همراهی نمایید.

روشنایی بیرونی و سیر تا پیاز آن

روشنایی بیرونی و تعریف آن

روشنایی بیرونی یا روشنایی فضای باز به تمام اقداماتی گفته می شود که به جهت روشن سازی و نورپردازی کردن فضاهای روباز و آزاد انجام می شود. معمولاً این روشنایی از دو منبع نوری اصلی و یک منبع نوری فرعی تأمین می شود:

  • نور خورشید، ماه و ستارگان به عنوان منبع نوری اصلی
  • نور چراغ ها، لامپ ها و پروژکتورها به عنوان منبع نوری اصلی
  • نور داخلی عبور کرده از شیشه های پنجره ی ساختمان به عنوان منبع نوری فرعی

(قابل ذکر است که نور خورشید یک نور طبیعی و نور حاصل از چراغ و لامپ ها یک نور مصنوعی می باشد.)

روشنایی طبیعی و مصنوعی

روشنایی بیرونی و کاربردهای آن

روشنایی بیرونی و اقداماتی که در جهت آن انجام می شود، علاوه بر هدف اصلی خود که روشنایی بخشیدن به فضا می باشد، دارای اهداف دیگری نیز بوده که آن ها را در سه مورد می توان خلاصه کرد:

  1. روشنایی بخشی و از بین بردن تاریکی فضا(جنبه ی کاربردی)
  2. طراحی و ایجاد نورپردازی های زیبا برای فضا (جنبه ی زیبایی)
  3. ایجاد امنیت برای رفت و آمدهای شهروندان در شب و نیز سهولت استفاده ی آنها از فضاهای عمومی (جنبه ی ایمنی)

محصولات روشنایی بیرونی

تجهیزات و محصولات روشنایی بیرونی دارای تنوع و انواع بسیاری هستند که با استفاده از آن ها می توان به اهداف روشنایی بخشی فضاهای بیرونی دست یافت. در ادامه یک دسته بندی کلی و البته جامع از این تجهیزات را برای شما گردآوری نموده ایم. این تجهیزات عبارتند از:

  • چراغ پروژکتور
  • چراغ های خیابانی
  • چراغ های حیاطی و پارکی
  • چراغ چمنی
  • چراغ های نما و وال واشر
  • چراغ های استخر و آبنما
  • چراغ های دفنی
  • چراغ های دکوراتیو
  • چراغ های زیرپله ای و کنار پله ای

لازم به ذکر است که تمامی تجهیزات فوق در فروشگاه اینترنتی ایزی نور عرضه شده و به فروش می رسند.

انواع روشنایی بیرونی

 

روشنایی بیرونی و انواع آن

بحث درباره ی روشنایی بیرونی و انواع آن بسیار گسترده بوده و قطعاً جزئیات و مطالب بیشتری را شامل می شود، که می بایست به طور تخصصی به آن پرداخته شود. اما برای داشتن یک آشنایی کلی در ادامه همراه ما باشید تا به چند نوع از اصول طراحی روشنایی و نورپردازی فضاهای بیرونی پرداخته و از آن ها اطلاعاتی بدست بیاوریم.

طراحی روشنایی بیرونی ، حیاط منازل و فضای سبز آن

امروزه با پیشرفت هنر معماری و فنون دکوراسیون، به مبحث نورپردازی حیاط منازل، آپارتمان ها، ویلا ها و نیز دیگر فضاهای بیرونی آنها مثل بالکن و روف گاردن، به طور ویژه ای پرداخته شده می شود، و هر روزه ایده های جدید و نوینی برای اجرای هرچه بهتر آن ارائه داده می شود. معمولاً برای نورپردازی حیاط از عناصر مختلف واقع در آن بهره گرفته می شود، از قبیل حوض، باغچه، پله ها، نرده ها، مسیر ورودی حیاط و ... . برای نورپردازی حیاط منازل و آپارتمان ها چراغ های مخصوصی ساخته شده است که از جمله ی آن می توان به چراغ ها حیاطی و پارکی، زیرپله ای، دفنی و دیواری های فروشگاه ایزی نور اشاره نمود.

طراحی روشنایی استخرهای روباز

طراحی نورپردازی در استخر علاوه بر زیبایی بخشی، به منظور بهره گرفتن و استفاده از استخر نیز می باشد، به این منظور نورپردازی استخر باید به گونه ای باشد که به هنگام تاریکی هوا، تمامی زوایای استخر را نمایان و روشن ساخته و نیز عمق استخر را به خوبی نمایان کند، تا افراد بتوانند به راحتی از آن بهره ببرند.

طراحی روشنایی نمای بیرونی ساختمان ها

روشنایی نمای بیرونی ساختمان ها به نوعی تأکید بر روی اجزای آن و نمایان گشتن معماری آن حساب می شود، به همین علت است که در نورپردازی نمای ساختمان ها باید اصول و ملاحظات خاصی را در نظر گرفت. برای نورپردازی ساختمان ها اصل بر این است که نمای ظاهری و بیرونی آن به وسیله انواع نور، جلوه ی زیبا و ایده آلی در شب داشته باشد و به نوعی از دیگر سازه ها متمایز شود.

روشنایی بیرونی 3

طراحی روشنایی پارک ها و فضای سبز شهر

می دانیم که وجود فضای سبز و پارک ها در شهر، در درجه ی اول باعث پاکی هوا و رفع آلودگی ها شده، و در درجات بعدی به عنوان مکانی برای استراحت و تفریح شهروندان می باشند. همچنین به عنوان یک فضای سبز، قبلیت زیبایی بخشیدن به شهر را دارند. در این گونه فضاها با استفاده از نورپردازی می توان، جلوه ی بیشتری را به آن ها از لحاظ بصری بخشید. نورپردازی این مکان ها می بایست به گونه ای باشد که علاوه بر افزایش زیبایی بصری، باعث تأمین امنیت برای رفت و آمد و اقامت شهروندان نیز گردد. از جمله عناصر موجود در این فضاها که برای نورپردازی فضای سبز می توان بر آن ها تأکید داشت و کمک گرفت، به درختان، بوته ها، گلکاری ها و آلاچیق می توان اشاره نمود.

طراحی روشنایی میادین شهری

مهم ترین مسائلی که در روشنایی میادین شهری باید به آن توجه شود این است که نورپردازی باید در جهت خوانایی تابلو های میدان و نیز مسیریابی راحت شهروندان شهر و نیز مسافران باشد. مسئله ی دیگری که باید به آن توجه شود این است که روشنایی میدان باید به صورتی بوده که افراد بتوانند در شب به راحتی میدان مد نظر خود را تشخیص دهند، و این امر با روشنایی درست و اصولی میدان و اجزای آن از جمله مجسمه و آبنما صورت می گیرد.

طراحی روشنایی خیابان ها و معابر عمومی

طراحی روشنایی برای مکان هایی از قبیل خیابان ها، کوچه ها، بزرگراه ها، پل های عابر پیاده به دلیل تردد افراد و خودروها در شب دارای اهمیت ویژه ای می باشد، چرا که با مسئله ای به نام تأمین امنیت گره خورده است. معمولاً معابر عمومی در ساعات اولیه ی شب با نور مغازه ها، پاساژها و دیگر کاربری های مختلف روشنایی یافته، که در پرتو آن شهروندان می توانند با خیالی آسوده تردد نمایند. رفته رفته با نزدیک شدن به ساعات پایانی شب و به پایان رسیدن فعالیت های گوناگون، از روشنایی معابر نیز کاسته می شود، به گونه ای که تاریکی بر معابر غالب می شود. اینجاست که مسئله ی روشنایی گذرگاه ها و معابر عمومی خود را نشان می دهد. معمولاً متولی روشنایی این فضاها شهرداری ها می باشند که روشنایی را برای تردد و امنیت شهروندان در شب فراهم می نمایند. به جز بحث امنیت، باید به نقش نوع نورپردازی در روشن نمودن خیابان ها و بزرگراه ها در شب اشاره کرد، که باعث دید بهتر رانندگان در شب شده و مانع از ایجاد تصادفات می گردد. برای روشنایی فضاهای اشاره شده از چراغ های مخصوصی استفاده می شود، که چراغ های خیابانی نام دارند. انواع این چراغ ها را می توان از فروشگاه ایزی نور خریداری نمود.

طراحی روشنایی استادیوم ها و زمین ها ورزشی روباز

اولین ویژگی که در نورپردازی استادیوم و زمین های ورزشی روباز به ذهن می رسد، بزرگی و وسعت آنان است. در نتیجه برای روشنایی این فضاها می بایست از نورافکن های بزرگ استفاده نمود که تمامی فضا را روشن نماید. اصول خاصی در نورپردازی این فضاها می بایست رعایت شود، از جمله اینکه انواع روشنایی به کار رفته باید طوری باشد که ورزشکاران اذیت نشده و به راحتی به ورزش و فعالیت خود بپردازند. همچنین سهولت استفاده برای افراد دیگری که حاضر در این مکان ها می باشند، از جمله تماشاچیان و داوران نیز باید در نظر گرفته شود.

روشنایی بیرونی فضای ورزشی

روشنایی بیرونی و نکات اصولی آن

روشنایی بیرونی از اصول خاصی پیروی می کند که به آن اصول طراحی روشنایی بیرونی گفته می شود. در این مبحث گسترده می بایست ریزترین جزئیات فضا را در نظر گرفته تا به یک روشنایی ایده آل دست یافت. به عنوان مثال  در خانه های ویلایی که پنجره های بزرگ دارند، نور حاصل از روشنایی داخلی با عبور از پنجره ها و ملحق و اضافه شدن به نورهای حاصل از روشنایی بیرونی، یک منظره ی نورانی را ایجاد و روشنایی فضا را دوچندان می کند. به این ترتیب در هر فضایی با در نظر گرفتن اجزای مختلف آن می توان یک روشنایی ایده ال را ایجاد نمود. همچنین باید دانست به دلیل آنکه معمولاً چراغ هایی که برای این گونه روشنایی به کار گرفته می شود، در فضای باز استفاده گشته و معرض عوامل جوی قرار دارند، بهتر است به هنگام خرید این نکته را مد نظر قرار داده و به نوع جنس بدنه ی آن توجه داشته باشیم.

اصول نورپردازی بیرونی

جمع بندی

در این مقاله روشنایی بیرونی را هدف خود قرار داده و به معرفی، اصول، اهداف و انواع آن پرداختیم. با توجه به اهمیت این گونه از روشنایی، خصوصاً ایجاد امنیت در شهر به وسیله ی روشنایی بخشی، برای رسیدن به اهداف آن، تجهیزات و وسایل گوناگون بسیاری با مشخصه های فنی متنوع، ساخته و تولید شده است. شما می توانید محصولات روشنایی بیرونی را از فروشگاه اینترنتی تجهیزات برقی ایزی نور خریداری نمایید. برای این کار می توانید به سایت ما مراجعه کرده و نیز با تماس تلفنی با مجموعه ی ایزی نور از راهنمایی های تخصصی کارشناسان ما استفاده نمایید.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات