روشنایی

روشنایی داخلی صفر تا صد

امروزه روشنایی داخلی یکی از مباحثی است که بخش مهمی از ایده ها در هنر دکوراسیون و معماری و نیز تولیدات صنعت روشنایی را به خود اختصاص داده است. چگونگی روشنایی داخلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که اولین عامل آن سلیقه ی افراد می باشد، در وهله های بعد نیز می توان به فرهنگ و نیز جغرافیایی که افراد ساکن آن هستند اشاره کرد. به همین علت است که نمی توان نسخه ای واحد از نورپردازی را برای تمامی فضاها با کاربری های مختلف ارائه داد. ولی آنچه که مهم است این است که روشنایی اصول مربوط به خود را دارد که با رعایت و در نظر گرفتن آن هاست که می توان محیطی مطلوب برای افراد ایجاد شود. در این مقاله از مجله ی ایزی نور سعی داریم تا به روشنایی داخلی و اصول مربوط به آن به طور مفصل بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

روشنایی داخلی صفر تا صد

روشنایی داخلی چیست؟

روشنایی داخلی به اقداماتی گفته می شود که جهت نورپردازی و روشن کردن فضاهای داخلی سربسته انجام می شود. این فضاها شامل خانه و فضاهای مختلف داخلی آن (پذیرایی، اتاق های مختلف، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، استخر سرپوشیده، راهرو و راه پله ها و ...)، کتابخانه، اداره جات، فروشگاه ها و مغازه ها، موزه ها، کلاس ها، باشگاه ها، کافه ها و رستوران های سرپوشیده، محیط های درمانی، هتل ها و .... می باشند. در یک دسته بندی فرعی دیگر، این نوع از روشنایی می تواند شامل فضاهای داخلی وسیله های حمل و نقل، از جمله خودرو، هواپیما، کشتی و ... نیز بشود.

انواع روشنایی داخلی

برای دانستن انواع روشنایی داخلی باید گفت که منابعی که برای تأمین نور در این نوع روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند دو نوع است که باعث به وجود آوردن انواع این روشنایی می شوند:

  • نور طبیعی
  • نور مصنوعی

نور طبیعی همان نور خورشید و ماه است که توسط اجزای یک ساختمان مثل پنجره، درب، بالکن و شیشه ها وارد فضای داخلی شده و آن را روشن می سازند. نور مصنوعی نیز شامل تمام تجهیزات برقی است که جهت روشن سازی یک محیط به کار برده می شوند. از جمله انواع لامپ، پنل، ریسه، چراغ ها و ... .

روشنایی داخلی 2

در یک دسته بندی دیگر انواع روشنایی به دو نوع دیگر تقسیم می شود:

  • روشنایی اصلی
  • روشنایی فرعی

به طور خلاصه روشنایی اصلی به گونه ای از روشنایی گفته می شود که هدف آن روشن سازی یک محدوده ی وسیع است و در واقع یک فضا را به صورت کامل روشن می نماید. ولی روشنایی فرعی نوعی از روشنایی است که دارای اثر نور کمتر و به منظور کمک به افزایش روشنایی فضا و نیز زیباسازی فضاهای مختلف است.

روشنایی 3

هدف از روشنایی داخلی چیست؟

هدف از روشنایی داخلی اولاً روشن سازی یک فضا و رفع تاریکی آن می باشد و دوماً به منظور دکوراسیون نوری و در یک کلام به قصد زیباسازی محیط به وسیله ی نور است. البته به جز این اهداف، موارد دیگری نیز شامل آن می شود که همگی تابعی از طراحی دکوراسیون نور هستند، اهدافی همچون ایجاد یک فضای آرام و دلنشین، ایجاد احساسات مختلف در انسان، صرفه جویی در مصرف برق، بازدهی و ... .

اصول روشنایی داخلی

مبحث اصول روشنایی داخلی بسیار گسترده و متنوع است و علت آن این است که نورپردازی برای هر فضا و مکانی با فضاها و مکان های دیگر متفاوت است و اصول مخصوص به خود را طلب می کند. رعایت درست و به جای این اصول باعث می شود که به وسیله ی نورپردازی یک فضای مطلوب ایجاد شود. برای آشنایی بهتر با این اصول در ادامه از به کارگیری این اصول در سه مورد مهم از جمله خانه، اداره و مراکز خرید اکتفا می کنیم.

طراحی روشنایی داخلی خانه و آپارتمان ها

روشنایی داخلی خانه یکی از مهم ترین نوع طراحی روشنایی در دکوراسیون و معماری محسوب می شود. با پیشرفت در هنر معماری و دکوراسیون، هر روزه ایده های جدید و به روزی برای نورپردازی این فضا مطرح می شود. نوع نورپردازی خانه در روحیه ی ساکنان و نیز کیفیت زندگی اعضای ساکن در آن اثر می گذارد. خانه به عنوان محلی برای آرامش یافتن و استراحت، می بایست اولین حسی را که در انسان تداعی می کند احساس آرامش باشد. فضای داخلی خانه و آپارتمان ها، دارای قسمت های مختلفی است، که سبک نورپردازی هر کدام با دیگری تفاوت دارد. برای شرح بیشتر این مسئله به طور مختصر به روشنایی سه مورد از مهم ترین بخش های یک خانه یعنی پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه می پردازیم.

روشنایی داخلی خانه

  1. روشنایی پذیرایی

پذیرایی خانه چون فضایی برای دورهمی و جمع شدن افراد است، می بایست از نورهای های گرم و با شدت روشنایی زیاد استفاده شود تا فضا را کاملاً روشن کرده و حس صمیمیت را ایجاد کند. به عنوان مثال یکی از قدیمی ترین نوع لامپی که برای روشنایی خانه ها به کار برده می شود لامپ های رشته ای هستند که دارای نور گرم می باشند. همچنین به دلیل آنکه افراد ساعات زیادی را در پذیرایی خانه می گذرانند، بهتر است از لامپ های کم مصرف استفاده شده تا مصرف برق نیز به تبع آن کاهش یابد. یکی از نکاتی که برای روشنی این بخش از خانه باید به آن توجه شود، استفاده ی همزمان و به متناسب از هر دو نور طبیعی و مصنوعی می باشد. همچنین به دلیل آنکه پذیرایی هرخانه محلی برای برگزاری مهمانی ها می باشد، برای جلوه ی و زیبایی بیشتر می توان از چراغ های تزئینی و دکوراتیو در جاهای مختلف آن استفاده کرد.

  1. روشنایی اتاق خواب

اولین اصلی که در نورپردازی اتاق های خواب یک خانه باید در نظر گرفته شود، کمک به فراهم کردن یک فضای آرامش بخش برای استراحت کردن است. برای این منظور توصیه می شود که از قرار دادن منبع نوری به طوری که تابش مستقیم داشته باشد پرهیز شود، چرا که در معرض تابش مستقیم نور لامپ قرار گرفتن، منجر به برهم زدن آرامش به هنگام استراحت می شود. لامپ های مورد استفاده در اتاق خواب بهتر است با شدت نوری پایین و از رنگ های گرم باشند. مهم ترین منبع نوری که برای یک اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد، چراغ آباژور یا همان چراغ خواب است که توصیه می شود از لامپ های فلورسنت فشرده و کم مصرف درآن ها استفاده شود. البته چراغ خواب های تزئینی نئونی نیز می تواند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب حداقل به لحاظ زیبایی و بصری باشد.

ؤوشنایی داخلی اتاق خواب

  1. روشنایی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه به عنوان فضایی برای کار و نیز فضایی که با توجه به معماری های امروزه بیشتر در معرض دید قرار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اصول طراحی نور برای آشپزخانه استفاده از نورهای سفید با شدت نوری بالا می باشد. به کار گرفتن لامپ های فلوسنت برای آشپزخانه ها بهترین انتخاب است.

طراحی روشنایی داخلی محیط های اداری

در نورپردازی محیط های اداری اولین اصلی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بازدهی و بهره وری کارکنان آن افزایش پیدا کرده و نیز مانع از خستگی چشم شود. در نورپردازی اداره جات نیز استفاده ی همزمان از نور خورشید و نیز نور لامپ باید متناسب و همزمان باشد، چرا که استفاده ی از نور خورشید بر روحیه و انرژی افراد تأثیر زیادی دارد.

روشنایی 4

طراحی روشنایی داخلی مراکز خرید و فروشگاه ها

نورپردازی در مراکز خرید، فروشگاه و پاساژها می توان از آن دسته نورپردازی هایی دانست که می توان تنوع بیشتری در آن به خرج داد. عامل جذب مشتری و درنتیجه فروش اجناس باعث می شود که در نورپردازی این فضاهای خلاقیت بیشتری به خرج داده شود. نوع نور در این فضاها می توانند عاملی برای کشش خریداران به خرید اجناس باشد، برای این منظور می توان از چراغ های دکوراتیو و لامپ های تزئینی و رنگارنگ همچون بکارگیری ریسه ها درون ویترین ها استفاده نمود. یک عامل دیگر که باید بسیار به آن توجه شود این است که روشنی در فروشگاه ها و مغازه ها باید به گونه ای باشد که اجناس ارائه شده برای فروش را به خوبی مشخص و نمایان سازد تا مشتری راحت تر دست به انتخاب بزند.

تجهیزات روشنایی داخلی

تجهیزات روشنایی داخلی

تجهیزات روشنایی داخلی شامل تمام مواردی می شود که در تأمین روشنایی یک فضای داخلی به کار برده می شوند. در یک دسته بندی کلی این تجهیزات شامل این موارد می باشند:

  • چراغ های سقفی روکار (پنل های روکار، نواترن روکار و ...)
  • چراغ های سقفی توکار (پنل های توکار، اوربیتال و ...)
  • چراغ خط نوری
  • ضد نم و غبار
  • دیواری
  • کارگاهی و صنعتی
  • دانلایت
  • ریلی
  • آویزی
  • دکوراتیو
  • هوشمند
  • ریسه ای
  • اضطراری

هر کدام از تجهیزات ذکر شده در درجه ی اول دارای کارکرد روشن سازی هستند و برخی کارکرد تزئینی و زیباسازی برای فضاهای داخلی را نیز فراهم می کنند. تجهیزات ذکر شده همگی در فروشگاه اینترنتی ایزی نور موجود می باشند که برای مشاهده و خرید آن می توانید به سایت فروشگاه ایزی نور مراجعه نمایید.

تجهیزات روشنایی داخلی 2

نکاتی برای استفاده ی بهینه

برای داشتن یک روشنایی داخلی مطلوب و بهینه می بایست به برخی از نکات توجه داشت:

  • مساحت فضای مورد نیاز باید سنجیده شود و متناسب و هم اندازه با آن تجهیزات روشنایی متناسب آن را فراهم کرد.
  • مصرف برق و توان مصرفی یک لامپ بسیار مهم می باشد، پس سعی شود که از لامپ های کم مصرف استفاده شود.
  • سلامتی افراد یکی از مقوله های مهم در نورپردازی می باشد، سعی شود از لامپ های که دارای درخشندگی بسیار بالا هستند و موجب آزردن چشم می شوند (خصوصاً در مکان های مثل کتابخانه) پرهیز شود.
  • بهتر است نوع تنظیم نور به نحوی باشد که به طور یکنواخت در یک فضا پخش شود.
  • به عنوان نکته ی آخر سعی کنید تجهیزات روشنایی خود را از برندهای معتبر خریداری نمایید.

در پایان شما می توانید برای تهیه تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی داخلی خود و یا خرید محصولات روشنایی داخلی شامل انواع چراغ روکار، چراغ توکار، لامپ ال ای دی، رشته ای، فلورسنت، دکوراتیو و ... از ایزی نور دیدن فرمایید و محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه و سپس خریداری نمایید. همچنین می توانید برای به دست آوردن پاسخ سوالات خود با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و از راهنمایی کارشناسان ما بهره مند شوید. ویا برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله همه چیز درباره روشنایی را مطالعه فرمایید.

کلمات کلیدی روشنایی داخلی

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات