روشنایی

لامپ بخار سدیم و دانستنی هایی از آن

لامپ بخار سدیم از جمله محصولات روشنایی موجود در فروشگاه ایزی نور است که موضوع منتخب این مقاله می باشد. شاید نزدیک ترین مشاهده ی شما از لامپ بخار سدیم، جاده هایی باشد که به هنگام شب در آن رانندگی کرده اید. اگر چراغ های جاده با نوری زرد رنگ و مایل به نارنجی نورافشانی کند، لامپ های بکار رفته در آن چراغ ها از نوع بخار سدیم می باشد. در مطلب پیش رو قصد داریم تا با این لامپ و خصوصیت های آن بیشتر آشنایی پیدا کنیم.

لامپ بخار سدیم و دانستنی هایی از آن

لامپ بخار سدیم چیست؟

لامپ بخار سدیم نوعی لامپ تخلیه گاز بوده که گفتنی است با لامپ بخار جیوه ساختار و عملکردی مشابه دارند و فقط در نوع گاز تشکیل دهنده با هم تفاوت دارند. به این صورت که گازهای لامپ بخار سدیم به جای جیوه و آرگون، شامل گازهای سدیم و نئون می باشند. لامپ بخار سدیم به نوعی با روشنایی معابر و خیابان شهرها گره خورده است، که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

لامپ بخار سدیم و ساختمان آن

وقتی به ساختار لامپ بخار سدیم نگاه می کنیم، شاید بتوان آن را به نوعی یک نسل از لامپ های رشته ای دانست. ساختار این لامپ از سدیم و گاز نئون تشکیل شده است و درون آن یک لوله ی شیشه ای وجود دارد که از بخار سدیم پر شده است. با رسیدن جریان الکتریکی به این لوله، بخار سدیم پس از طی کردن فرآیندی، نور زرد پررنگی را تولید کرده که طول موجی حدود 589 نانومتر دارد. در ابتدای روشن شدن این لامپ به رنگ قرمز بوده و پس از گذشت دقایقی که بخار سدیم درون لوله ی شیشه ای کاملاً تبخیر گشت، نور حاصل از آن رو به زرد شدن می رود.

انواع لامپ بخار سدیم

لامپ بخار سدیم و انواع آن

لامپ بخار سدیم در دو نوع پرفشار و کم فشار تولید می شود، از لحاظ ظاهری نیز در اشکالی از جمله استوانه ای و بیضوی، طراحی و ساخته می شوند. نوع پرفشار آن برای بزرگراه، تونل و جاده های بین شهری، بهترین گزینه می باشد. ولی نوع کم فشار برای پارکینگ ها، گاراژ و ... انتخاب مناسب تری می باشد.

لامپ بخار سدیم و کاربرد آن

عمده ی کاربرد لامپ بخار سدیم برای روشنایی محیط های پر وسعت شهری و برون شهری می باشد. نور زرد غلیظ این لامپ در واقع روشنایی مشابه با روز را برای چنین مکان هایی به وجود می آورد:

  • خیابان و بزرگراه
  • تونل و زیرگذر
  • کارخانجات 
  • جاده های برون شهری
  • گاراژ و پارکینگ های بزرگ و روباز
  • ترمینال و لاین فرودگاه
  • و ...

در شکل زیر تصویر یک تونل را مشاده می کنید که به وسیله ی این لامپ، روشنایی مطلوب و شبیه به روشنایی طول روز را برای رانندگان ایجاد کرده است.

روشنایی تونل با لامپ بخار سدیم

ویژگی های لامپ بخار سدیم

ویژگی های لامپ بخار سدیم شامل یکسری از مزایا و معایب آن است، که به طور خلاصه شامل این موارد می باشد:

  • تولید نور با شدت بسیار زیاد، ویژگی اصلی آن است، در نتیجه پخش نور مناسبی برای تأمین روشنایی بیرونی دارد.
  • نور یکدست زرد رنگ مایل به نارنجی از خصوصیت های آن است، این خصوصیت شاید برای روشنایی خیابان ها یک نور مطلوب و کارآمد باشد ولی فاقد شاخص نمود رنگ مطلوب می باشد، و اشیایی که در معرض نور آن قرار می گیرند، رنگ واقعی و طبیعی آن ها دیده نمی شود.
  • با نصب و قرارگیری در ارتفاع (نصب در چراغ خیابانی) قادر است پخش نوری پرقدرت داشته باشد و پهنه ی زیادی را روشن نماید.
  • برخی به اشتباه این لامپ را با لامپ متال هالید یکی فرض می کنند، در حالیکه این مدل از لامپ برخلاف متال هالید، با گذشت زمان از شدت نور یا همان لومن آن کاسته نمی شود.
  • شاید بتوان یکی از عیوب این لامپ را تأخیر در بکار افتادن آن نام برد، چرا که دقایقی زمان لازم دارد تا به طور کامل شروع به کار افتادن کند و تمام نور خود را نمایان سازد. در عوض اگر خاموش شوند و مجدداً روشن شوند، بلافاصله شروع به کار می نمایند.
  • روزهایی از سال است که جاده های کوهستانی و مرتفع به دلیل مه آلود بودن، مستلزم استفاده از چراغ هایی که می باشد که بتواند با پس زدن مه، هم روشنایی لازم را برای عبور و مرور رانندگان فراهم آورد و هم با مشاهده ی آن حدود جاده را بتوان تشخیص داد، برای چنین موردی، این نوع لامپ بهترین انتخاب ممکن می باشد.
  • به تبع تولید نور بالایی که دارد، بازدهی گرمایی بیشتری نیز دارد.
  • می توان به نوعی آن را لامپی با طول عمر بالا محسوب نمود، در برخی از مدل های آن، طول عمر آن به حدود 24,000 ساعت می رسد.

لامپ بخار سدیم

خرید و قیمت لامپ بخار سدیم

گفتیم که لامپ بخار سدیم در مدل های پرفشار و کم فشار تولید می شود، که این امر در تعیین نرخ آن اثرگذار می باشد. همچنین با در نظر گرفتن توان های مصرفی مختلف آن که از 50 وات شروع گشته و به 1000 وات نیز می رسد، قیمت های متفاوتی برای آن تعریف می شود. خصوصیت های اشاره شده و همچنین عامل برند تولید کننده و نوع خرید (عمده و جزئی) در تعیین قیمت نهایی این کالا مؤثرند. برای دریافت لیست قیمت و کسب راهنمایی ها و اطلاعات بیشتر با یکی از شماره های درج شده در سایت ایزی نور تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

لامپ بخار سدیم نوعی لامپ تخلیه گاز بوده که در اکثر موارد برای روشنایی خیابان و جاده ها به کار گرفته می شود. ما در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا به طور ساده به شرح دانسته های اصلی آن بپردازیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

در پایان نیز می توانید برای خرید لامپ بخار سدیم و دیگر محصولات روشنایی از جمله لامپ ال ای دی، لامپ فلورسنت، لامپ متال هالید، پروژکتور، چراغ خیابانی، چراغ ضد نم و غبار و ... به سایت فروشگاه اینترنتی ایزی نور مراجعه نموده و از بخش روشنایی آن خرید و ثبت سفارش خود را به راحتی انجام دهید. محصولات عرضه شده در ایزی نور همگی از برندهای معتبر بوده و از ضمانت نامه تولیدکننده اصلی برخوردارند.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات