روشنایی

لامپ متال هالید و ویژگی های آن

لامپ متال هالید محصول مورد بحث این مقاله از مجله ایزی نور است. لامپ های تولید شده در صنعت برق و روشنایی از تنوع بسیاری برخوردارند، شاید اسم تعدادی از آن ها را به دفعات شنیده باشید، که دلیل آن رایج شدن استفاده از آن ها است. متال هالید نیز نوعی لامپ می باشد که شاید به علت رایج نبودن استفاده از آن کمتر به گوشتان خورده باشد. با این حال، این محصول دارای کاربرد و ویژگی های خاص خود می باشد که شاید با اطلاع از آن به دلایل استفاده از آن پی ببرید. همراه ما باشید.

لامپ متال هالید و ویژگی های آن

لامپ متال هالید چیست؟

لامپ متال هالید (Metal Halide) نوعی لامپ گازی است که گفتنی است به لامپ بخار جیوه شباهت دارد. قدمت استفاده از این لامپ به قرن بیستم برمی‌گردد. این لامپ دارای دو بخش حباب بیرونی و لوله آرک داخلی (حباب درونی) می باشد، و نور حاصل از آن نوری کاملاً سفید، یکدست و با پخش بالا می باشد. در ادامه به شرح بیشتری از عملکرد آن خواهیم پرداخت.

عملکرد لامپ متال هالید چگونه است؟

عملکرد لامپ متال هالید را با توضیح ساختار آن شروع می کنیم، ساختار آن به این صورت است که حباب داخلی یا همان بخش اصلی و مرکزی آن، از ترکیب جیوه و مقداری از چند نمک هالوژنی به نام های یدور سدیم، یدور تالیوم و یدور ایندیوم تشکیل شده است، این نمک های هالوژنی همان متال هالید هستند. پس از رسیدن جریان برق، ترکیب نام برده شده تبدیل به بخار و سپس به فلز و ید تجزیه گشته، که بخار حاصل از آن باعث تولید نور می شود. نور ساطع شده از این لامپ در واقع حاصل بخار شدن متال هالید می باشد. فرایندهای گفته شده همگی درون حباب داخلی یا همان لوله آرک داخلی شکل می گیرند. این بخش به نوعی راه انداز این نوع لامپ حساب می شود. حباب بیرونی آن نیز نقش یک محافظ داشته و از تابش اشعه فرابنفش جلوگیری به عمل می آورد. باید دانست که این لامپ پس از گذشت حدوداً 5 دقیقه به روشنایی لازم می رسد.

نکته: با توجه به اینکه گفته شد حباب بیرونی آن وظیفه ممانعت از امواج فرابنفش را دارد، در صورت شکسته شده حباب این لامپ، اشعه های فرابنفش بدون مانع ساطع شده و سلامت انسان را به خطر می اندازند. پس بهتر آن است که اگر حباب آن شکسته شد، از استفاده ی آن صرف نظر نمایید.

در شکل زیر ساختار این لامپ قابل مشاهده است.

ساختار لامپ متال هالید

کاربردهای لامپ متال هالید چیست؟

با توجه به ویژگی هایی که برای لامپ متال هالید برشمردیم شاید با خود فکر کنید که با توجه به این مشخصات، می توان از لامپ های جایگزین دیگری برای مصرف خود استفاده کنیم. باید به شما بگوییم که این لامپ برای مصارف مربوط به خود تولید گشته است و حتی می تواند بهترین انتخاب برای این دست از مصارف باشد. از جمله:

  • فضاهای صنعتی

  • سالن های ورزشی

  • گلخانه ها

  • فضاهای باز

  • خیابان و معابر

  • پارکینگ و گاراژها

  • و ...

مصارف اشاره شده نیاز به یک منبع روشنایی با شدت نوری بالا دارند، که این نوع لامپ می تواند پاسخگوی آن ها باشد.

روشنایی با لامپ متال هالید

ویژگی های لامپ متال هالید

ویژگی های لامپ متال هالید به دو دسته ی مثبت و منفی تقسیم می شوند، برخی مشخصه های این لامپ در حین اینکه یک مشخصه ی منفی محسوب می شوند، برای برخی مصارف دیگر یک ویژگی ضروری و مثبت به حساب می آیند. برای اطلاع بیشتر از این مسئله ادامه متن را بخوانید.

ویژگی های مثبت و منفی لامپ متال هالید

  • تولید نور بسیار بالایی داشته که به تبع آن انرژی بالایی را صرف می کند. از حیث مثبت می توان گفت که دیگر نیازی به مصرف همزمان چندین لامپ نیست و یک متال هالید می تواند روشنایی را تأمین نماید که با استفاده از چند لامپ بدست می آید.

  • به هنگام روشن نمودن یک لامپ، روند معمول این است که با رسیدن جریان الکتریکی، لامپ بلافاصله روشن می شود. این روند معمولی لامپ ها در مورد لامپ متال هالید مقداری متفاوت است، به این دلیل که حدود 5 دقیقه زمان لازم است تا این لامپ به نهایت نوردهی خود برسد.

  • در بلندمدت شاهد کم نور شدن آن خواهیم شد.

  • خیرگی نوری بسیار شدیدی داشته و آزار دهنده می باشد.

  • تولید گرمای فراوان از خصوصیت های آن است. این ویژگی برای مصارف عمومی یک عیب محسوب می شود، ولی برای برخی مصارف یک مزیت محسوب شده و حتی به چنین منظوری از آن استفاده می نمایند، مصارفی مثل رشد گیاهان گلخانه ای.

  • برای استفاده از این لامپ به تجهیزات خاصی نیاز است، به عنوان مثال با توجه به اینکه این لامپ جریان بالایی مصرف می کند، سیم کشی مکان مربوطه باید به گونه ای باشد که بتواند متحمل جریان های بالای برق باشد.

  • توجه داشته باشید که این لامپ در دماهای پایین ذوب خواهد شد، این مسئله شاید مطلوب به نظر نیاید ولی لامپی با این مشخصه می تواند گزینه مناسبی برای محیط های با دمای بسیار بالا باشد.

  • نور آن در تمامی جهات پخش می شود و این مسئله از یک نظر مثبت و از یک منظر دیگر منفی تلقی می شود. مثبت از این جهت که داشتن یک منبع نور با پخش نوری بالا برای برخی مصارف کاملاً مورد احتیاج است و منفی از این جهت که نمی توان نور آن جهت دهی کرد و یا متمرکز نمود.

لامپ متال هالید

قیمت و خرید لامپ متال هالید

لامپ متال هالید در انواع متنوعی از نظر ابعاد، توان مصرفی و شکل تولید می شود. شناخت کافی از نوع نیاز مصرفی خود مهم ترین مسئله به هنگام خرید لامپ متال هالید است. برای خرید این لامپ و دریافت لیست قیمت آن به سایت ایزی نور مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با تماس با یکی از شماره های ایزی نور، از کارشناسان ما مشورت بگیرید.

کلام آخر

لامپ متال هالید هرچند که از لامپ های پرمصرف انرژی به حساب می آید، ولی در هر صورت برای برخی مصارف کاربردی بوده و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

فروشگاه ایزی نور این لامپ را با توان های مصرفی مختلف و با ابعاد گوناگون به فروش می رساند، که شما می توانید با مراجعه به سایت آن خرید خود را انجام دهید. این لامپ ها همگی از برندهای معتبر تهیه شده و با ارائه گارانتی به فروش می رسند.

همچنین برای خرید دیگر محصولات روشنایی از جمله پروژکتورها، لامپ های ال ای دی، لامپ هالوژن، فلورسنت، بخار سدیم و ... نیز می توانید از سایت ایزی نور دیدن نمایید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات