روشنایی

چراغ زیر پله و کنار پله ای و نکات ویژه آن

چراغ زیر پله و کنار پله ای محصول مورد بحث این مقاله از مجله ایزی نور است که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه نمایید. پله ها به عنوان یک عنصر شاخص در معماری، هم کارکرد اتصال میان فضاهای مختلف را دارا هستند و هم به نحوی از عناصر زیبایی بخش یک فضا به حساب می آیند. از دیرباز تاکنون پلکان را معمولاً با استفاده از وسایلی همچون فرش، گلیم، گل و گیاه و ... تزئین می نمایند، ولی امروزه یکی از بهترین ایده ها برای دکوراسیون آن، نورپردازی کردن بوسیله چراغ هایی تحت عنوان زیر پله ای و کنار پله ای هست، که در مطلب پیش رو به آن می پردازیم.

چراغ زیر پله و کنار پله ای و نکات ویژه آن

چراغ زیر پله و کنار پله ای و تعریف آن

چراغ زیر پله و کنار پله ای که به نام چراغ بغل پله ای نیز معروف است، یکی از انواع محصولات صنعت روشنایی است که به منظور روشنی بخشیدن به پله های مکان های مختلف از آن استفاده می شود. این نوع چراغ را در دو حالت نسبت به پله ها نصب می کنند، یکی زیر پله ها و دیگری کنار پله ها. شاید با خود فکر کنید که برای روشنایی راه پله ها از لامپ معمولی و دیگر چراغ هایی که می شناسید، می توان استفاده نمود، این حرف تا حدودی درست است، اما کاربرد این چراغ صرفاً به روشنایی بخشی محدود نمی شود. در ادامه به طور مفصل تری این مسئله را برای شما شرح داده و برای شما روشن می کنیم.

نورپردازی با چراغ زیر پله و کنار پله ای

کاربرد چراغ زیر پله و کنار پله ای

چراغ زیر پله و کنار پله ای را می توان به منظور روشنایی پلکان بیرونی و داخلی فضاهای گوناگون به کار گرفت. با توجه به کارکرد خاصی که این چراغ داراست، برای استفاده در این مکان ها چراغی بسیار متناسب می باشد:

  • فضایی داخلی منازل و ساختمان ها
  • مسیرهای منتهی به پشت بام، تراس و ...
  • حیاط خانه ها و ویلاها
  • پارک ها
  • پارکینگ
  • سالن های سینما و تئاتر
  • سالن های همایش
  • کافه ها و رستوران ها
  • پاساژها و مراکز خرید
  • و ...

روشنایی با چراغ کنار پله ای

انواع چراغ زیر پله و کنار پله ای

چراغ زیر پله و کنار پله ای در اشکال گوناگونی تولید می شود، که با نورپردازی انتخابی ما برای فرم های گوناگون پله ها کاملاً جور می باشد. این اشکال عبارتند از:

  • دایره ای
  • مربعی
  • مستطیلی
  • خطی (لاین)
  • کروی

باید گفت متناسب با نوع پله، از یکی از چراغ های ذکر شده می توان استفاده نمود، به عنوان مثال در پله های عریض و باریک، با نصب چراغ زیر پله ای خطی، علاوه بر ایجاد یک نورپردازی زیبا، بهترین نوع چراغ را برای پلکان خود را برگزیده اید، چرا که نوع خطی آن، مطلوب ترین شکل برای روشن نمودن این فرم از پله ها است.

انواع چراغ زیر پله و چراغ کنار پله ای

اهداف استفاده از چراغ زیر پله و کنار پله ای

به طور کلی از چراغ زیر پله و کنار پله ای برای سه منظور استفاده می شود:

  1. ایجاد روشنایی

در درجه اول این نوع چراغ همانند دیگر محصولات روشنایی، از کارایی روشن سازی برخوردار بوده و با زدودن تاریکی، پلکان مختلف را برای استفاده روشن می نماید.

  1. نورپردازی تزئینی

به هنگام نورپردازی یک محیط، از بهره گرفتن از پله ها نباید غافل گشت، چرا که این قابلیت را دارند که با استفاده از نورپردازی، به یک عنصر ایده آل و دکوراتیو در فضا تبدیل شوند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره نمایند. به عنوان مثال می توان با نصب این چراغ در انتهایی ترین قسمت پیشانی پله، به نوعی یک نور کاملاً مخفی را به وجود آورد که سایه روشن آن معلوم بوده و پله ها را در شب زیبا به نظر برساند.

  1. حفظ ایمنی

یکی از مهم ترین و ویژه ترین کاربردهای چراغ زیر پله و کنار پله ای، تأمین و حفظ ایمنی افراد استفاده کننده از پلکان است. راجع به این موضوع می توان مطالب فراوانی را ذکر نمود، ولی به طور خلاصه باید گفت این چراغ با روشنایی بخشی به زوایا و جزئیات پله ها، باعث عبور و مرور راحت، سهولت مسیریابی، تفکیک راحت پلکان از هم و جلوگیری از سقوط افراد می گردد.

نورپردازی با چراغ زیر پله و کنار پله ای

نکات ضروری استفاده از چراغ زیر پله و کنار پله ای

قبل از خریداری و نصب چراغ زیر پله و کنار پله ای باید یکسری نکات را در نظر گرفت تا بتوان از این محصول به بهترین نحو ممکن بهره گرفت و استفاده نمود. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم داشت.

  • نباید به شکل بیش از اندازه بیرون زده نصب شود، چرا که احتمال برخورد و گیر کردن افراد به آن وجود دارد. در این راستا معمولاً این چراغ را به شکل توکار نصب می نمایند.
  • در پله های مرتفع و خطرناک، انتخاب نوع چراغ و جایگاه نصب آن، احتیاط بیشتری را طلب می کند، از جمله اینکه به علت حساسیت بیشتر رفت و آمد می بایست از چراغ هایی که دارای نور مستقیم،خیره کننده و آزاردهنده می باشند، نباید استفاده کرد.
  • در پله های بسیار مرتفع و یا پله های پیچ در پیچ بهتر است، نورپردازی به گونه ای باشد که روشنایی تمام پله ها را پوشش دهد و افراد راحت بتوانند پله ها را از هم تشخیص دهند.
  • در پله هایی که به دلیل یکدست بودن رنگ و یا بسیار کم ارتفاع بودن، تشخیص پله ها از هم به سختی انجام می پذیرد، نورپردازی باید در جهت تشخیص پلکان از هم صورت پذیرد.
  • معمولاً برای ایجاد روشنایی به وقت بالا رفتن از پله ها از این چراغ استفاده می نمایند، نکته ای که نباید از آن غافل گشت این است که این نوع چراغ باید روشنایی مطلوب را به هنگام پایین آمدن از پله ها نیز فراهم نماید و سطح پله ها را به خوبی نمایان سازد.
  • چراغ مذکور باید از درجه حفاظتی مخصوص به خود برخوردار باشد، که عبارت است از IP54
  • به دلیل استفاده ی این چراغ در فضاهای بازی همچون باغ، پارک، حیاط و ...، باید چراغی خریداری شود که دارای بدنه ی مقاوم و ضد زنگ باشد، که بهترین آن، نوع آلومینیومی می باشد.

قیمت و خرید

برای خریداری و اطلاع از قیمت چراغ زیر پله و کنار پله ای می توانید به سایت ایزی نور مراجعه کرده و از آنها دیدن کرده و خرید خود را ثبت نمایید. همچنین شماره تلفن های فروشگاه ایزی نور، آماده راهنمایی های بیشتر شما خریداران محترم می باشد. فروشگاه اینترنتی ایزی نور تأمین کننده انواع تجهیزات برق و روشنایی از جمله پروژکتور، چراغ خیابانی، چراغ پارکی، انواع لامپ، چراغ دفنی، چراغ دکوراتیو و ... می باشد، که شما می توانید مراجعه به سایت آن، از محصولات ذکر شده دیدن نمایید.

 

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات