روشنایی

چراغ استخری و آبنما؛ خلق بازی نور و آب

چراغ استخری و آبنما از تولیدات کاربردی و بسیار پرطرفدار صنعت روشنایی بوده که این مطلب از مجله ایزی نور را به خود اختصاص داده است. مسلماً ترکیب آب با طیف های متنوع نور در شب، یک تصویر بی بدیل را ایجاد می کند که در ذهن حک می شود. برای این منظور نوعی چراغ تولید گشته که تمام ویژگی هایی که برای استفاده در زیر آب لازم است را دارا می باشد. این چراغ خاص که چراغ استخری یا چراغ آبنما نام دارد، موضوع این مقاله می باشد. اگر شما نیز مشتاق به آشنایی با این محصول هستید، علاوه بر سر زدن به محصولات آن در فروشگاه ایزی نور، خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید.

چراغ استخری و آبنما؛ خلق بازی نور و آب

چراغ استخری و آبنما؛ معرفی و کاربرد آن

چراغ استخری و آبنما چیست؟ با شنیدن نام این چراغ قطعاً کارایی آن را حدس زده اید، همانطور که از نام آن پیدا است یکی از محصولات روشنایی بوده که در جهت روشنایی استخر، آبنما، حوض ها، دریاچه های مصنوعی، و ... به کار می رود. به طور کلی کاربرد چراغ استخری و آبنما را می توان در سه مورد خلاصه نمود:

  1. ایجاد زیبایی بصری در آب به وسیله ی نورپردازی
  2. تأمین ایمنی برای استفاده‌کنندگان به وسیله ی ایجاد روشنایی و جلوگیری نمودن از سقوط در آب
  3. نمایان ساختن زوایا و عمق آب برای استفاده بهتر مصرف کنندگان

تصویر چراغ های استخری و آبنما

این چراغ را می توان در سه جا نصب نمود:

  • کف استخر، حوض و ...
  • دیواره ی استخر
  • لبه های بیرونی استخر

نحوه نصب آن نیز به سه شکل انجام می پذیرد:

  • روکار
  • توکار
  • فلت (هموار و تخت)

چراغ استخری و آبنما و نحوه کارکرد آن

کارکرد چراغ استخری و آبنما برای برخی از ما آشنا است، شاید بپرسید چگونه؟ خیلی از ما در کتب درسی خود خوانده بودیم که نور در ترکیب با آب شکسته می شود و این مسئله منجر به درخشان نشان داده شدن آب می شود. بر اساس همین مسئله ی فیزیکی می توان کارکرد این نوع چراغ را توضیح داد، در واقع با روشن شدن این چراغ در زیر آب استخر، حوض، فواره و ...، شعاع نور آن در برخورد با آب شکسته شده که منجر به روشن و درخشان شدن آب بوسیله ی نور آن می شود، و آب به خود، رنگ نور چراغ را می گیرد. این عملکرد باعث روشنایی و نیز زیبایی بصری بی نهایت آب در شب می شود. به علت همین مسئله ی شکست نور در آب، این چراغ ها با ویژگی پخش نور بالا ساخته می شوند.

عکس روشنایی استخر با چراغ استخری و آبنما

نورپردازی با چراغ استخری و آبنما

نورپردازی با چراغ استخری و آبنما به دلیل وجود عنصر آب، از اصول مخصوص به خود برخوردار است و دست ما را در به وجود آوردن نورپردازی های زیبا و چشم نواز با آب باز نگه داشته است. اصول و ایده های زیادی را می توان برای خلق نورپردازی های ایده آل با این مدل چراغ ها ذکر کرد. به عنوان مثال در دریاچه های مصنوعی و حوض هایی که دارای فواره هستند، با بهره گیری از چراغ آبنما سفید رنگ، می توان فواره ی آب را پرفشار نشان داد. همچنین در فضاهای سبز، ترکیب فواره های رنگی با درختان و گیاهان اطراف یک منظره ی زیبا و دلپذیر را ایجاد می نماید، و باعث انبساط خاطر شهروندان می شود، برای این منظور می توان با در نظر گرفتن شکل فواره ها و چینش آن ها ایده های جالبی برای نورپردازی با آب ایجاد کرد. در استخرها نیز به دلیل رکود و بی حرکتی آب، نور این چراغ دچار اعوجاج و لرزش در اثر جاری بودن آب نشده و فضای داخل استخر را به خوبی نمایان می سازد.

چراغ آبنما در نورپردازی المان های شهری

عکس نورپردازی فضاهای شهری با چراغ استخری و آبنما

استانداردهای مورد نیاز چراغ استخری و آبنما

یکی از سؤالاتی که راجع به چراغ استخری و آبنما به ذهن ما رسد، مسئله ی در معرض رطوبت و تماس آن با آب است. اینکه چگونه می شود یکی از تجهیزات برقی را در زیر آب به کار گرفت ولی خطر برق گرفتگی در کار نباشد. قطع به یقین چنین چراغی به دلیل استفاده در زیر آب و در معرض رطوبت بودن، می بایست از استانداردهایی برخوردار باشد تا با آسودگی خاطر بتوان از آن استفاده کرد. در ادامه به برخی از این استانداردها اشاره خواهیم داشت:

  • این نوع چراغ به طور حتم باید از درجه حفاظت IP68 برخوردار باشد.
  • به منظور جلوگیری از خطر برق گرفتگی، این نوع چراغ را در ولتاژهای پایین تولید می نمایند. ولتاژ به کار رفته برای این چراغ باید بین 12 یا 24 ولت باشد.
  • جنس بدنه چراغ مذکور به دلیل تماس مستقیم با آب، باید از فلزات ضد زنگ همانند آلومینیوم باشد.
  • استفاده از ترانس برای بهره بردن ایمن از این محصول ضروری است

چراغ استخری و آبنما در نورپردازی حوضچه آب

خرید و قیمت چراغ استخری و آبنما

قبل از اقدام به خرید باید دانست که مشخصات فنی هر محصول و نیز برند تولیدکننده در تعیین قیمت نهایی مؤثر می باشند. شما می توانید برای اطلاع بیشتر از مشخصات فنی، برند و قیمت چراغ استخری و آبنما به سایت ایزی نور مراجعه نموده و یا با شماره های آن تماس حاصل نمایید.

نکاتی برای استفاده بهتر

پس از خرید چراغ استخری و آبنما نوبت به استفاده آن می رسد، اما برای استفاده از آن بهتر است یکسری از نکات را در نظر بگیرید. از جمله:

  • نور استفاده شده برای استخر بهتر است از نوع روشن آن باشد، چرا که باعث ایجاد آرامش شده و نیز زوایا و عمق استخر را به خوبی نشان می دهد. راجع به آبنماها نیز بهتر آن است از نورهای رنگی استفاده شود، به آن دلیل که خود فواره و حوض ها چه در سطح شهر و چه برای مصارف شخصی، کارکرد تزئیناتی و زیبایی دارند، پس نور استفاده شده برای آن ها نیز اگر از نوع رنگی آن باشد، بسیار مطلوب تر و جذاب تر به نظر می رسد.
  • در استخرهای با عمق زیاد، نوع نصب باید به شکلی باشد که عمق استخر را برای استفاده از آن نشان دهد.
  • در استخرهای دارای پله، نحوه چینش و نصب باید به شکلی باشد که پله ها را به خوبی نمایان کرده و از سرخوردگی جلوگیری نماید.
  • برای پیدا کردن مسیر استخر می توان در اطراف آن چراغ دفنی استخری را به کار برد.
  • به علت استفاده در آب می بایست تمام اتصالات برقی این چراغ از ایمنی برخودار باشد، به عنوان نمونه حتماً به منظور به حداقل رساندن خطر برق گرفتگی، برای این چراغ باید از ترانس استفاده شود.
  • نوع لامپ به کار رفته در این نوع چراغ ها باید طوری باشد که نیاز به تعویض مداوم نداشته باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از نوع LED این چراغ است، چراکه اقتصادی ترین نوع لامپ از لحاظ کارکرد و توان مصرف انرژی، لامپ ال ای دی است.

در پایان اگر تصمیم به ایجاد ترکیبی زیبا از آب و نور گرفته اید، از چراغ های استخری و آبنمای فروشگاه ایزی نور دیدن کرده و خرید خود را انجام نمایید. همچنین می توانید از دیگر مصولات روشنایی که در فروشگاه ایزی نور عرضه می شوند، از جمله پروژکتور، انواع لامپ، چراغ ضد نم و غبار، چراغ صنعتی، چراغ وال واشر، چراغ پارکی، چراغ خیابانی و ... دیدن نمایید.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید
اخبار و مقالات