کلید مینیاتوری

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان

تفاوت کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان یکی از مواردی است که اگر قصد مجهز کردن سیستم برق رسانی خود را دارید، نیاز است که از آن مطلع باشید. در دنیای امروز شما هیچ سازه و صنعتی را سراغ ندارید که به کل از استفاده ی برق و تجهیزات مربوط به آن بی نیاز و جدا باشد. همه ی ما از این مسئله باخبر هستیم که جریان برق در هر جایی که باشد بنا به دلایلی ممکن است دچار اختلالات و مشکلاتی شود، و حتی این امر را نیز تجربه کرده ایم و با مشکلاتی که برای جریان برق به وجود آمده است مواجهه داشته ایم. در پی این مشکلات، مشکلات دیگری نیز ممکن است پیش بیاید که از نظر جانی و مالی می باشد. برای پیشگیری از چنین مسائلی لوازمی طراحی و تولید شده اند که در صورت رخ دادن این اختلالات برقی فوراً به کار افتاده و از آسیب رسانی های جانی و مالی جلوگیری می کنند. دو گونه از این وسایل کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان نام دارند که در عین نزدیکی در کارایی، با یکدیگر تفاوت دارند. مجله ی ایزی نور در این مقاله قصد دارد به این تفاوت بپردازد، پس تا پایان با ما همراه باشید.

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان

از تفاوت کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان چه می دانید؟

برای درک بهتر تفاوت های کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان بهتر است در گام اول به شرحی از عملکرد هر کدام بپردازیم، چرا که در طی این توضیحات به دیدی کلی از تفاوت آن ها نیز خواهید رسید. کلید مینیاتوری که به فیوز مینیاتوری نیز شناخته می شود، یک نسل جدید از فیوز است که در برابر جریان اضافه بار برقی و نیز اتصالات کوتاه حساسیت نشان داده و به طور اتوماتیک برق رسانی را قطع می کند تا از آسیب رسیدن و خسارت به مدارها و وسایل برقی جلوگیری نماید. کار خاموش و روشن کردن این وسیله بسیار راحت است و در مواقعی که احتیاج به قطع کردن جریان برق داشته باشیم، می توانیم به راحتی و به صورت دستی با استفاده از اهرم های آن این کار را انجام دهیم. کلید محافظ جان که کلید نشتی جریان نیز نام دارد، یکی از وسایلی است که نسبت به اختلاف جریان برق حساس بوده و سریعاً برق رسانی را قطع می نماید. این وسیله با سنجیدن و اندازه گیری جریان برقی که از فاز در حال گذر است و از نول خارج می شود، کوچکترین اختلاف جریان را اندازه گیری کرده و تشخیص می دهد و بلافاصله برق رسانی را متوقف می نماید و به این صورت از برق گرفتگی هایی که ممکن است برای افراد پیش بیاید جلوگیری به عمل می آورد.

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان 1

اصلی ترین تفاوت کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان

با توجه به توضیحات قبلی اصلی ترین تفاوت کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان را می توان اینگونه تعریف کرد که حساسیت و قدرت تشخیص محافظ جان از کلید مینیاتوری بیشتر است، علت این امر این است که به هنگامی که در یک مدار نشت جریان الکتریکی رخ بدهد و در جریان فاز و نول اختلافی به وجود بیاید، حتی اگر این اختلاف جزئی باشد، محافظ جان آن را شناسایی کرده و برق رسانی به مدار را قطع می کند. ولی در مورد کلید مینیاتوری این مسئله صدق نمی کند، چرا که این وسیله فقط اضافه بارهای سنگین جریان برق و اختلاف جریان های بسیار بالا را تشخیص می دهد و در این صورت است که برق رسانی را متوقف می کند.

تفاوت دیگر این دو وسیله را چنین می توان عنوان کرد که عملکرد کلید مینیاتوری در جهت محافظت از آسیب های مالی است، چرا که اضافه بار و اتصال کوتاه برقی، موجب خسارات سنگین به مدارهای برقی می شود. ولی عملکرد کلید محافظ جان در جهت حفاظت ازآسیب های جانی است که متوجه انسان است، به این صورت که نشت جریان برق یا همان اختلاف مقدار جریان ورودی و خروجی برق، موجب برق گرفتگی می شود، ولی با حساسیت و تشخیص به موقع این خطا توسط این وسیله، از بروز شوک ناگهانی تماس مستقیم با برق توسط انسان ها جلوگیری می شود.

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان 2

محافظ جان بهتر است یا کلید مینیاتوری؟

مسلماً به کار بردن و تکمیل تجهیزات ایمنی برقی در هر نوع از مصارف بسیار سودمند و هوشمندانه است، از این نکته نیز نباید غافل شد که هر یک از این لوازم کارایی مخصوص به خود را دارند و جایگزینی هر یک به جای دیگری باعث این امر می شود که از مزایای وسیله ای که کنار گذاشته شده است، چشم پوشی شود. البته برخی معتقدند که برای خرید چنین لوازمی می بایست اولویت را در نظر گرفت و طبق آن دست به انتخاب و خرید زد، البته این امر درستی است، ولی همانطور که گفته شد مبحث تکمیل لوازم ایمنی امری بسیار مهم است. بر این اساس نتیجه می گیریم که کلید مینیاتوری و کلید محافظ جان هر کدام بر اساس کارایی که دارند دو گونه از لوازم ضروری در تأمین ایمنی و حفاظت در مدارهای برقی هستند. این دو وسیله هر کدام سودمندی مخصوص به خود را دارند، به همین خاطر انتخاب و استفاده از هردوی این تجهیزات لازم و ضروری است، و بکار بردن آن ها با هم بخش مهمی از وظیفه ی حفاظت از برق رسانی صنایع و مصارف گوناگون را انجام می دهد.

تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان 3

قیمت و خرید

اگر شما نیز به اهمیت این دو وسیله پی برده اید و می خواهید با خرید آن از حفاظت برق رسانی مطمئن شوید، پیشنهاد ما به شما این است که با مراجعه به سایت فروشگاه کالای برق ایزی نور از کلیدهای مینیاتوری و کلید های محافظ جان آن دیدن کرده و با خریداری آن از تجهیز سیستم برق کشی خود اطمینان حاصل کنید.

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید