کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری و ویژگی های مهم آن

کلید مینیاتوری یکی از تجهیزات برقی و در عین حال تجهیزات ایمنی و حفاظتی می باشد که در زمره ی ضروری ترین اجزایی است که در برق کشی ها می بایستی استفاده از آن لحاظ شود. برای حفظ ایمنی و محافظت از سیستم برق کشی های ساختمان ها تجهیزات و وسایل متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در این بین یکی از این آن ها بسیار پرکاربردتر می باشد، چرا که امروزه به اهمیت به کار گرفتن و ضرورت نصب آن پی برده شده است. این وسیله که کلید مینیاتوری نام دارد، مجله ی ایزی نور در این مطلب قصد دارد تا به زبانی ساده به آن پرداخته و شما را با آن آشنا سازد، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

کلید مینیاتوری و ویژگی های مهم آن

کلید مینیاتوری (MCB) چیست؟

کلید مینیاتوری که به آن فیوز مینیاتوری نیز گفته می شود نوعی از فیوز محسوب می شود ولی در ساختار و کاربرد تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند، به گونه ای که امروزه کاملاً جایگزین فیوز شده است. این وسیله به صورت خودکار عمل کرده و جریان مدار را در مواقع ضروری قطع کرده و سرعت و حساسیت بسیار زیادی به لحاظ عملکردی دارد. شما می توانید خرید کلید مینیاتوری و انواع کالاهای برقی و راهنمای خرید این قبیل لوازم را از ایزی نور بخواهید. این مقاله راهنمای مفیدی برای شما خواهد بود، با ما همراه باشید.

ساختار کلید مینیاتوری

ساختمان کلید مینیاتوری از چند بخش تشکیل شده است، اول از همه بدنه یا همان قاب است که اجزای داخلی درون آن قرار گرفته اند و به نوعی نقش محافظ اجزای درونی در برابر محیط را ایفا می کند. بقیه ی ساختار آن مربوط به اجزای داخلی است و شامل موارد زیر است:

  • اتصالات ثابت و متحرک
  • بی متال
  • جرقه گیر
  • محافظ الکترومغناطیسی
  • ترمینال خروجی
  • اهرم ها (کلیدهای خاموش و روشن)

کلید مینیاتوری 1

کاربرد کلید مینیاتوری

برای درک بهتر کاربرد کلید مینیاتوری بهتر است با این شرح شروع کنیم که همه ی ما مطلع هستیم که جریان برق حاوی نوساناتی می باشد که اگر از محافظ یا وسایل ایمنی در برابر آن استفاده نشود ممکن است خسارات غیرقابل جبرانی را بر جای بگذارد. اتصالات کوتاه و اضافه جریانات الکتریکی بیشترین موارد رخ دادنی است. در این میان وسیله ای به نام کلید مینیاتوری وجود دارد که کاربرد آن حفاظت از سیستم ها و تجهیزاتی است که با برق کار می کنند. این وسیله با قطع به موقع مدار در زمان وقوع اتصال کوتاه و اضافه بار الکتریکی، باعث پیشگیری از آسیب رسیدن به برق کشی و مدارات برقی می شود. این وسیله پاسخگوی نیاز تمامی مصارف می باشد، از برق ساختمان ها گرفته تا برق مصارف صنعتی و ... . یکی دیگر از بهترین مزایایی که این وسیله دارد، این است به راحتی می توان آن را در مواقع نیاز به شکل دستی خاموش یا روشن کرد و این به خاطر نوع اهرم آن است.

کلید مینیاتوری چگونه عمل می کند؟

عملکرد کلید مینیاتوری را اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم در دو مورد خلاصه می شود: اول محافظت در برابر اتصال کوتاه و دوم محافظت در برابر اضافه جریان های برقی. اگر به طور مختصر بخواهیم راجع به چگونگی این دو نوع محافظت صحبت کنیم باید این چنین بگوییم:

عملکرد اول: هنگامی که به طور همزمان از چند وسیله ی برقی استفاده شده و یا وسیله های برقی به هر علتی از جریان الکتریکی بیشتر از حد مجاز استفاده کنند، در این صورت وضعیتی به نام اضافه بار الکتریکی رخ می دهد. در این صورت یکی از اجزای این وسیله به نام بی متال گرم شده و در پی آن خمیده می شود که این امر باعث آزاد گشتن ضامن می شود که در نتیجه کلید مینیاتوری در حالت غیر فعال و خاموش قرار می گیرد تا به این صورت از تجهیزات برقی محافظت کند.

عملکرد دوم: هنگامی که اتصال کوتاهی رخ بدهد، در پی آن کلید مینیاتوری با یک حجم بسیار زیاد از جریان برقی مواجه می شود که از جریان نامی مجاز هم بیشتر است که در نتیجه آن ضامن آزاد شده و کلید مینیاتوری غیرفعال و خاموش می شود و باعث محافظت از تجهیزات و سیستم های برقی می شود.

کلید مینیاتوری 2

آشنایی با انواع کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری از لحاظ میزان سرعتی که برای قطع جریان برق بکار می برد به چهار گونه تقسیم می شود:

  • تندکار (تیپ B)
  • کندکار (تیپ C)
  • بسیار کندکار (تیپ D)
  • قدرت (تیپ K)

در ادامه به مختصری از نوع عملکرد این چهار گونه می پردازیم.

تیپ B (تندکار): در نوع تندکار مدار با سرعت بیشتر و با طی کردن زمان کمتر قطع می شود. کلید مینیاتوری هایی که برای مصارف خانگی و روشنایی استفاده می شود، از همین دست هستند.

تیپ C (کندکار): کلید مینیاتوری هایی که کندکار هستند زمان بیشتری برای قطع کردن مدار طی می کنند. این نوع بیشتر برای مصارف عمومی تر استفاده می شود و نام دیگر آن کلید مینیاتوری موتوری است.

تیپ D (بسیار کندکار): همانطور که از نامگذاری این نوع کلید پیداست، این تیپ از کلید مینیاتوری زمان بسیار بیشتری را برای قطع مدار طی می کند، پس در نتیجه برای مصارف خاصی کاربرد دارد، چرا که ترجیح اکثر مصارف این است که از مدل  هایی استفاده کنند که سریعاً جریان مدار را قطع کند.

تیپ K (قدرت): این مدل از کلید مینیاتوری نسبت به اضافه بار جریان الکتریکی بسیار حساس بود و به سرعت و طی کردن زمان بسیار کمتری مدار را قطع می کند. از این نوع بیشتر برای حفاظت از مدارهای قدرت استفاده می شود.

کلید مینیاتوری 3

جمع بندی

نوسانات برقی و مشکلاتی که در پی آن به وسایل و اجزایی که با برق کار می کنند وارد می شود، باعث شده که وسایل و تجهیزات گوناگونی جهت حفاظت در برابر آن تولید شود، از محافظ برق گرفته تا کلید مینیاتوری که در این مقاله به آن پرداختیم. در این مطلب با انواع کلید مینیاتوری و نقش آن در حفظ ایمنی آشنا شدیم. در پایان توصیه ی ما این است که از این وسیله  ضروری غافل نشوید و برای تهیه ی آن نیز حتماً کلید مینیاتوری مختص به نوع مصرف خود و البته دارای برند معتبر خریداری نمایید. فروشگاه اینترنتی کالای برق ایزی نور مفتخر است که انواع کلیدهای مینیاتوری معتبر را همراه  با تضمین اصالت کالا به شما خریداران محترم عرضه نماید.

کلمات کلیدی کلید مینیاتوری

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید