کلید مینیاتوری

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان یکی از محصولات موجود در فروشگاه ایزی نور است که در این مطلب از مجله ی ایزی نور قصد داریم به آن بپردازیم. می دانیم وسایل و تجهیزاتی که با برق کار می کنند، به دلیل خطاها و مشکلاتی که ممکن است در جریان برق به وجود بیاید، همواره در معرض آسیب و خطر هستند. برای چنین امری وسایل و تجهیزاتی ایمنی و محافظت کننده ای تولید شده است. محافظت از جان انسان ها امری بسیار مهم است که تولید چنین تجهیزات حفاظت کننده ای، در درجه ی اول به منظور حفظ جان انسان ها می باشد و در وهله های بعدی برای حفظ وسایل و تجهیزات برقی هستند. در این بین وسیله ای وجود دارد که در اصل به همین منظور طراحی و تولید شده است، یعنی حفاظت از جان انسان؛ این وسیله کلید محافظ جان نام دارد که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می شود. همراه ما باشید.

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان که در بازار به نام کلید نشتی جریان نیز معروف است، یکی از تجهیزات ایمنی و حفاظتی در صنعت برق می باشد. این کلید همانطور که از نام آن پیداست از انسان ها و نیز تجهیزات برقی محافظت می کند. در ادامه بیشتر به چگونگی این نوع محافظت می پردازیم.

کلید محافظ جان چگونه کار می کند؟

نحوه ی کارکرد کلید محافظ جان را بهتر است به این صورت شرح دهیم که در جریان برقی که از فاز گذر می کند و از نول خارج می شود، نباید اختلالی به وجود بیاید، در غیر اینصورت یعنی هنگامی که میان جریان فاز و نول توازن برقرار نباشد و در آن اختلافی به وجود بیاد، نشتی جریان برق اتفاق افتاده است. پس کار این کلید در این است که با حساسیت به این نشتی و تشخیص آن به کار افتاده و جریان برق مدار را قطع می کند و به این صورت از جان افراد در برابر شوک ناشی از خطر برق گرفتگی محافظت می کند. در این بین عامل دیگری نیز باید وجود داشته باشد تا این کلید بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد، و آن وجود سیستم ارت یا همان اتصال به زمین است که موجب می شود وسایل برقی نیز ارت شده باشند و در هنگام وقوع برق گرفتگی، اضافه جریان ها از طریق سیستم ارت به زمین منتقل شود.

کلید محافظ جان 1

کلید محافظ جان چه کاربردی دارد؟ 

اولین و مهم ترین کاربرد کلید محافظ جان حفاظت جان انسان در برابر خطراتی است که بر اثر نشتی جریان برق به وجود می آید. در یک کلام می توان گفت این وسیله از انسان در برابر شوک های ناشی از برق گرفتگی حفاظت می کند. این وسیله با تشخیص به موقع اختلاف جریان فاز و نول، از شوک ناشی از تماس غیر مستقیم برق و نیز آتش سوزی جلوگیری می نماید.

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان در سه تیپ اصلی تولید می شود:

  • Ac
  • A
  • B

در ادامه به طور مختصر به این سه گونه می پردازیم.

نوع Ac : این نوع کلید برای جریان های نشتی متناوب Ac به کار گرفته می شود.

نوع A : از این نوع کلید برای جریانات نشتی Ac  و نیز جریان پالسی استفاده می شود.

نوع B : این تیپ از کلید قابلیت این را دارد که جریانات نشتی Ac و مستقیم Dc را تشخیص دهد.

کلید محافظ جان 2

آیا کلید محافظ جان با کلید مینیاتوری شباهت دارد؟

با اینکه کلید محافظ جان و کلید مینیاتوری هر دو در زمره ی وسایل محافظتی جریان برق قرار دارند ولی در عملکرد با هم تفاوت هایی دارند. کلید محافظ جان به نشتی جریان برق حساس بوده و محافظی در مقابل آن است، در حالیکه کلید مینیاتوری در برابر اتصالات کوتاه برقی و اضافه بار برق حساس بوده و در آن صورت است که کارایی خود را نشان می دهد.

ضرورت استفاده

ضرورتی که خود به تنهایی می تواند عامل استفاده از کلید محافظ جان باشد، محافظت از جان افراد در برابر برق گرفتگی و خطراتی از این دست است. در وهله های بعدی با استفاده از این کلید یکی از استاندارد های ایمنی ساختمان رعایت شده است که در نتیجه ی آن از مدارهای برقی حفاظت به عمل آمده است. معمولاً این کلید در تابلو برق ها به کار گرفته می شود که در این صورت از خطر آتش سوزی در تابلو برق ها نیز محافظت می کند. پریزها و کلید ها نیز به دلیل سر و کار داشتن مداوم و مستقیم افراد با آن ها، می بایستی به این وسیله مجهز شده باشند. شاید بدانیم که در مکان هایی که دارای رطوبت باشند همانند حمام، خطر برق گرفتگی چقدر زیاد است، چرا که بدن انسان ها به هنگامی که خیس و مرطوب باشد، خطر برق گرفتی را دوچندان می کند، به همین علت یکی از ضرورت ها در مکان های مرطوب، تجهیز سیستم برقی آن جا به این کلید می باشد.

کلید محافظ جان 3

شیوه ی تست و عیب یابی

ساده ترین روش برای عیب یابی کلید محافظ جان، کلید کوچکی است که بر روی آن تعبیه شده است و کلید تست نام دارد. در این روش می بایست همین کلید تست را بفشاریم، اگر با فشردن آن، کلید قطع شود نتیجه می گیریم که کلید سالم می باشد. در پایان از شما متشکریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. شما می توانید برای خرید کلید محافظ جان با کیفیت به همراه تضمین اصالت کالا و عملکرد آن به سایت فروشگاه تجهیزات برقی ایزی نور مراجعه نمایید.

کلمات کلیدی محافظ جان

شما هم می‌توانید در مورد این خبر نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید

افزودن نظر جدید